خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع:

روسیه بی‌معرفتی کرد/ مسکو برای مقطع موقت از پایگاه نوژه استفاده می‌کند

وزیر دفاع با اشاره به ادعای مقام‌های ‌آمریکایی مبنی بر استقرار سامانه S۳۰۰‌ در شرق تهران گفت: مکان استقرار این سامانه پدافند هوایی ارتباطی به آمریکایی‌ها ندارد.

به گزارش ایلنا، سردار حسین دهقان که به مناسبت هفته دولت و روز صنعت دفاعی در برنامه گفت گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما حضور یافته بود، گفت: یکی از نیازهای اصلی در صنایع دفاعی به ویژه در صنایع هوایی کشور برای ساخت و تولید انواع هواپیما از جمله هواپیماهای نظامی و غیر نظامی، موتور آن است.

وی با اشاره به اینکه برای هواپیماهای جنگنده که سرعت زیادی لازم دارد نیاز به موتورهای توربوجت داریم، گفت: این موتور در دستور کار وزارت دفاع قرار گرفت و برای تولید آن نیاز به توسعه زیرساخت ها و آزمایشگاه ها داشتیم تا وارد عرصه موتورهای توربوجت شویم.

سردار دهقان افزود : قبلا توربوجت را برای استفاده در موشک های کروز و زمین به زمین تولید کرده بودیم اما تولید آن در کلاس بزرگ که بتواند پرنده هایی را با وزن ۱۰تن جابجا کند نیاز به تمرکز بر این موتور و بهره برداری از همه ظرفیت های پژوهشی، دانشی و صنعتی در صنایع دفاعی و کشور داشت که آن را در دستور کار قرار دادیم و از آن رونمایی کردیم و قادر به استفاده آن در پرنده ها هستیم.

وی ادامه داد: این موتور در پهپادها، هواپیما های هدایت پذیر، هواپیماهای جت آموزشی و هواپیماهای پشتیبانی نزدیک رزمی قابل استفاده است.

سردار دهقان گفت:‌ تولید این موتور مرحله ابتدایی برای ورود به مراحل بعدی است و به سمت تولید موتورهای سنگین تر توربوجت پیش خواهیم رفت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امیدواریم در برنامه حداکثر سه ساله بتوانیم به موتور جت سنگین هم دست یابیم.

سردار دهقان ادامه داد: مقدمات این کار، آماده و ظرفیت های داخلی در کشور شناسایی شده و کنسرسیومی را بین مپنا، وزارت دفاع و شرکت otc شکل دادیم و گام بعدی را تعریف و سازمان کار را طراحی و مقدمات ورود به ساخت را فراهم کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که جنگنده «قاهر» درچه مرحله ای است و آیا با صاعقه یک و ۲ قابل مقایسه است؟ گفت: کلاس این هواپیما با آن ها فرق می کند.

سردار دهقان افزود: ایده ای وجود داشت که هواپیمای سبک و ارزانی را تولید کنیم که به صورت انبوه برای مأموریت های رزمی و پشتیبانی نزدیک قابل بکارگیری باشد.

وی با بیان اینکه این ایده در قالب طراحی و تولید هواپیمای "قاهر ۳۱۳" تجلی یافت، ادامه داد: اقداماتی در طراحی آن انجام و نمونه هایی از آن در مقیاس های یک دوم و یک چهارم ساخته شده و پرواز هم کرده است و نمونه مقایسه یک یکم آن نهایی شده و موتور هم بر روی آن نصب می شود تا پرواز را آغاز کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: مشکل این است که با توجه به اینکه هواپیمای صاعقه و تی ۹۰ را داریم جای آن در مجموعه الگوی سلاح هایی که داریم تعریف نشده است.

سردار دهقان افزود: البته اخیراً از نیروی هوایی سپاه سفارش گرفتیم و امسال قادر خواهیم بود هواپیما آماده پرواز شود اما تولید انبوه و تجاری سازی آن بستگی به سفارش دارد.

وی اضافه کرد: بیشتر آن، پروژه تحقیقاتی برای توانمندی طراحی ، تربیت نیروی انسانی و شناسایی فن آوری هایی مورد نیاز برای ایجاد زیر ساخت های لازم است.

سردار دهقان درباره پدافند هوایی برد بلند "باور ۳۷۳" گفت: زمانی که بحث پدافند و تامین امنیت هوایی کشور مطرح می شود به لحاظ مراکز یا مناطق پدافندی و نوع تهاجم احتمالی هوایی یا موشکی باید بتوانیم از سطح و حلقه های مختلف پدافندی از سرزمین و مراکز حساس خودمان دفاع کنیم.

وی ادامه داد: لذا توپخانه و موشک در رنج های کوتاه ، متوسط، بلند و شبکه رادارای گسترده مورد نیاز است بنابراین توپخانه و موشک های ارتفاع پست را داریم که مساحت ۱۰ هزار پا را بتوانند پوشش دهند و متوسط که ۳۰ تا ۴۰ هزار پا را پوشش می دهند و سپس برد بلند که حداکثر تا ۲۷ کیلومتر را پوشش می دهند.

سردار دهقان گفت: اکنون بالاترین سطح ارتفاعی که موشک ها می توانند درگیر شوند ۲۷ کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه جای پدافند ارتفاع و برد بلند ما خالی بود افزود: زمانی که اس ۳۰۰ را در دستور کار خرید داشتیم و زمانی که روس ها قراردادشان را لغو کردند نمی توانستیم این بخش از دفاع هوایی را خالی بگذاریم و باید ورود پیدا و سیستمی را طراحی می کردیم تا بتواند این مأموریت را انجام دهد.

سردار دهقان اضافه کرد: سامانه "باور ۳۷۳" در پاسخ به این نیاز بود یعنی سیستم پدافندی را داشته باشیم که قادر باشد در هوا با اهدافی که می توانند در ارتفاع ۲۷ کیلومتر پرواز کند درگیر شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی آن از مبنا توسط محققان و صنعتگران دفاعی کشورمان انجام شده است ادامه داد: امسال نخستین سیستم آن را آزمایش عملیاتی خواهیم کرد و آزمایش بخش هایی مختلف آن انجام شده و در منطقه پرتاب هم بردیم و این موشک آزمایش های میدانی هم شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: رئیس جمهور خواسته ای را مطرح کرد که نخستین آزمایش را بر روی یک موشک بالستیک انجام دهیم زیرا یکی از مأموریت های این سامانه مقابله با موشک های بالستیک است که امیدوارم تا پایان امسال این کار را انجام دهیم و سپس در خط تولید قرار خواهد گرفت.

سردار دهقان با اشاره به اینکه این سیستم می تواند مأموریت های اس ۳۰۰ را هم انجام دهد افزود: این سامانه، زمین پایه و تاکتیکی و کل سیستم بر روی خودرو سوار است.

وی درباره "عماد ۲" گفت: اکنون در زمینه موشک ها از جمله بالستیک ، راکت ها و موشک های زمین به هوا و کروز هیچ محدودیتی نداریم .

سردار دهقان تاکید کرد: بر مبنای نیازی که نیروهای عملیاتی طرح می کنند می توانیم سلاح متناسب را طراحی و تولید کنیم.

وی افزود: قبلاً فاصله زمانی از ایده تا محصول (طراحی تا تولید) ۵ تا ۷ سال بود اما اکنون با رویکردهایی که در ۳ سال گذشته اتخاذ شده است این فاصله زمانی را در برخی موارد به ۶ ماه تا حداکثر ۲ و نیم سال رساندیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در بحث برد ، دقت ، اصابت ، ماندگاری، تاکتیکی بودن و قدرت تخریب محدودیتی نداریم و فقط نیاز عملیاتی ، ما را محدود می کند.

سردار دهقان افزود: با تحلیلی که از شرایط امنیتی خود می کنیم تهدید را شناسایی و متناسب با آن، برد خود را تنظیم می کنیم.

وی ادامه داد: اکنون بُردهای بلند بلند را نیاز نداریم زیرا برای ما کاربری ندارد و سیستم های مکملی را طراحی کردیم که هم دقت اصابت موشک ها بالا رود و هم قابلیت مقابله آن افزایش یابد و هم اینکه اگر یک سیستم هدایتی یا ناوبرما از کار افتاد سیستم های جایگزین آن وجود داشته باشد.

سردار دهقان گفت: جنگ افزارهای ما از جمله تانک "کرّار" متناسب با شرایط آب و هوایی و منطقه ای و بومی کشورمان طراحی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علاوه بر سامانه "اس ۳۰۰" های کنونی سفارش های دیگری از این سامانه داریم؟ گفت: زمانی که سامانه " باور ۳۷۳" را عملیاتی کنیم نیازی به خرید دیگر سامانه های پدافند ارتفاع بالا و برد بلند نداریم.

سردار دهقان افزود: چون فناوری این سامانه از ‌آن خودمان است می توانیم نقایص و عیوب آن را برطرف کنیم و ارتفاء دهیم و نیازهای خود را تامین کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: زمانی که بحث سامانه موشکی "اس ۳۰۰" مطرح بود روس ها محدودیتی را با ما مطرح کردند که چون قرارداد آن را رئیس جمهور روسیه لغو کرد دیگر قابل احیا نیست لذا پیشنهاد دادند که سامانه موشکی "اس ۴۰۰" یا "آنتی ۲۵۰۰" را دریافت کنیم اما چون سیاست بر این بود که به هیچ عنوان به جز سامانه " اس ۳۰۰" و اجرای همان قرارداد گزینه دیگری را انتخاب نکنیم لذا بحث "اس ۳۰۰ " را پیگیری کردیم و قرارداد را به اجرا گذاشتیم.

سردار دهقان افزود: اکنون طبق قرارداد پیش می رویم و قرار بود که ابتدا ۲ گردان را منتقل کنیم و ۲ گردان بعدی را با فاصله زمانی که لازم برای تولید آن بود تحویل بگیریم که آن را هم تولید کردند و بسته بندی و مهر و موم شد و در حال حمل به بندر و انتقال به ایران است.

 

محل استقرار سامانه  S۳۰۰‌ به آمریکایی ها ربطی ندارد

 

وزیر دفاع با اشاره به ادعای مقامات ‌آمریکایی مبنی بر استقرار سامانه S۳۰۰‌ در شرق تهران گفت: اولا مکان استقرار این سامانه پدافند هوایی ارتباطی به آمریکایی ها ندارد و این سامانه درجایی مستقر خواهد شد که به آن نیاز باشد که تصمیم آن با فرماندهان امنیت هوایی خواهد بود.

حسین دهقان افزود: آمریکایی ها یکسری مزدور بیکاری به نام منافق دارند، که اسم آنها را باید روسپی های سیاسی مزدور بگذاریم که اینها یکسری اخبار را منتشر می کنند تا از آنها پول بگیرند.

وزیر دفاع با اشاره به برنامه های وزارت دفاع درباره سامانه های برد کوتاه نیز افزود: ما به کار بیشتری در حوزه سامانه برد کوتاه نیاز داریم هم در زمینه کمیت و هم کیفیت.

سردار دهقان تصریح کرد: ما موشک های دوش پرتابی داریم که می تواند ماموریتهای برد کوتاه را انجام دهد البته باید در زمینه سیستم های هدایتی آنها و افزایش برد اقداماتی صورت گیرد.

وی درباره خرید جنگنده سوخو ۳۰ و اعمال فشار آمریکایی ها برای منصرف کردن روس ها افزود: اولا آمریکایی ها به داشتن توان نظامی ما علاقمند نیستند و اگر بخواهیم حرف های آنها را بپذیریم باید در منزل استراحت کنیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: برای تقویت نیروهای هوایی نیازمند جنگنده هایی هستیم زیرا جنگنده های ما عمر طولانی دارند البته بر روی جنگنده های موجود چند اقدام جدی از جمله نو کردن همه ساختار هواپیما ،‌داخلی کردن سیستم های جنگ افزار صورت گرفته و در حقیقت ناوگان جدیدی در اختیار داریم.

سردار دهقان افزود: در زمینه موتور هواپیما نیز، کاملا موتورها اورحال می شود.

وی ادامه داد: هواپیما سوخو ۳۰ را هواپیمای جنگی مناسبی می دانیم و فقط روس ها از آن استفاده می کنند، موضوع خرید این هواپیما ها مطرح شده و پاسخ منفی نشنیدیم.

وزیر دفاع گفت: در حال مذاکره هستیم، برای اینکه ببینیم چگونه می توانیم با توجه به محدودیت هایی که برای طرف روس نیز می تواند مطرح باشد این کار را انجام دهیم.

وی افزود: امیدواریم تا ارائه خبرهای خوب در این زمینه زمان زیادی طول نکشد.

سردار دهقان قطعنامه های تحریمی را نیز معذوراتی دانست که وجود دارد.

وزیر دفاع درباره خرید میگ ۳۱ یا ۳۵ نیز گفت: به چنین جنگنده هایی نیازی نداریم و عمدتا به دنبال هواپیمای جنگی با قابلیت های سوخو ۳۰ هستیم.

سردار دهقان درباره طراحی و ساخت زیر دریایی های مورد نیاز نیروی دریایی نیز افزود: ساخت نمونه اولیه زیر دریایی فاتح انجام شد اما در دوره جدید در وزارت دفاع تصمیم گرفتیم هنگامی که موضوع ساخت به اتمام رسید و قابل بکارگیری ودر یگان مربوط شد آن را اعلام کنیم.

وی گفت: بعنوان نمونه در موضوع ناوشکن دماوند سال ها گفته می شود که آماده است و به آب انداخته شده اما بنده جلوی آن را گرفتم و گفتم زمانی چنین ادعایی خواهیم کرد که بتوانیم زیر دریایی را تحویل ارتش بدهیم و البته بعد از مدتی به شکل رسمی الحاق صورت گرفت و همان زمان عملیاتی شد.

وزیر دفاع افزود: زیر دریایی سامانه پیشرفته ای است که چند صد متر وارد عمق می شود ۲۰ خدمه دارد باید زیر آب ماندگاری داشته باشد بر این اساس نمی شود در این زمینه ریسک کرد.

سردار دهقان گفت: با توجه به این حالات قرار شد حالت های مختلف بررسی شود بازنگری در زمینه مواد به کار گرفته شده در ساختار زیر دریایی صورت گرفت تا از تحمل فشار اطمینان حاصل شود.

وی افزود: قرار بود ۳ خرداد الحاق صورت گیرد ولی بنده احساس کردم دوستان در نیروی دریایی ارتش ابهاماتی دارند و بایستی این تردیدات و ابهامات به صفر برسد، هم اکنون در حال طی کردن راه حل نهایی هستیم و آخرین وضعیت در این زیر دریایی آن است که یک گشت و غوص در عمق داشته ایم.

وزیر دفاع درباره خرید زیر دریایی نیز گفت: در کلاس زیر دریایی فاتح خرید نخواهیم داشت در کلاس های دیگر نیز اگر نتوانیم تولید کنیم حتما خرید خواهیم داشت.

سردار دهقان در ادامه با اشاره به حضور هواپیماهای روسی به پایگاه نوژه همدان، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به خاطر بیانیه حمایت از صنایع دفاعی افزود: اساس ورود روس ها به بحران سوریه به درخواست دولت سوریه انجام شده است، سوری‌ها در زمینه عملیات هوایی کاستی‌هایی داشتند که مقرر شده بود که روس‌ها بخشی از ناوگان هوایی‌شان را به سوریه منتقل کنند اما پس از آتش‌بس محدودی که اعلام شد در سوریه آمریکا، عربستان و قطر تروریست‌ها را با سلاح‌های پیشرفته از جمله تانک،‌ توپخانه و حتی نفربر زرهی، تقویت کردند.

وی گفت: ‌بر اساس تحرکات جدید تروریست‌ها و لزوم مقابله قوی‌تر روس ها با آنها ناوگان هوایی این کشور نیاز داشتند سوختگیری را در منطقه‌ای نزدیک تر انجام دهند بر این اساس از پایگاه نوژه همدان استفاده می کنند.

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که بعضا مطرح می شود ایران پایگاه نظامی در اختیار آنها قرار داده است افزود: در هیچ شرایطی نه امکان استقرار داده می شود و نه هیچ پایگاهی در اختیار روس ها قرار می گیرد و نه اینکه آنها آمده‌اند تا بمانند.

سردار دهقان گفت: روس ها برای یک مقطع زمانی خیلی کوتاه، مشخص، متناسب با عملیات در سوریه از این پایگاه استفاده می‌کنند یا در دریای مدیترانه از ناوهایشان موشک‌هایی را به سمت مواضع تروریست‌ها پرتاب می‌کنند.

او درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ابتدا ما حضور آنها را در پایگاه نوژه همدان اعلام نکردیم افزود: اولا روس‌ها علاقمندند که نشان دهند ابرقدرت هستند و می‌توانند در روند های امنیتی اثرگذار باشند از طرفی مایلند خود را در صحنه عملیات در سوریه عامل اثرگذار نشان دهند تا قادر باشند با آمریکایی‌ها مذاکره کرده و سهم خودشان را در آینده سیاسی سوریه تضمین کنند و البته در این زمینه نوعی خودنمایی و بی‌معرفتی وجود داشته است.

سردار دهقان با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها در این زمینه مبنی بر نقض قطعنامه‌ها گفت:‌این اقدام ربطی به قطعنامه ها از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد آنها تحلیل خودشان را دارند و ما قرار نیست به تحلیل آنها عمل کنیم بلکه باید ضد آن اقدام شود.

وزیر دفاع در ادامه در باره آینده سوریه نیز افزود: به میزانی که دولت و ملت سوریه در مواضع سیاسی خود استقامت و پایمردی داشته باشند می توانند پیروز شوند فضای میدانی سوریه اینگونه است ملت دولتشان را قبول دارند و ملت در حمایت از دولت در صحنه هستند بر این اساس ملت همه مشکلات را تحمل می کند.

سردار دهقان ادامه داد: از طرفی ارتش سوریه نیز خود را بازسازی کرده به گونه ای که موضع تهاجمی دارد و در عین حال همه اقدامات عربستان، امریکا ، قطر و ترکیه با شکست مواجه شده است.

وی گفت:‌ در یک دوره زمانی که تروریست ها به لحاظ روحی تضعیف شده بودند آمریکایی ها بحث آتش بس را مطرح کردند البته ما با بحث آتش بس موافق بودیم به این معنا که جریان های تروریستی از دیگر گروه ها جدا شود و مذاکرت سوری سوری شکل گرفته و همگان علیه جریان های تروریستی اقدام کنند و از طرفی امکان رساندن کمک به مردم محاصره شده فراهم شود و دولت حاکمیت خود را بسط دهد.

وزیر دفاع افزود: البته این گونه نشد و ما آن زمان نیز اعلام کردیم که امریکا و عربستان قادر به انجام تعهداتشان نیستند.

وی ادامه داد:‌با انجام عملیات هایی که در حومه حلب انجام شد تجهیزات تروریست ها از بین رفت و آنها در این شرایط مجدد اعلام می کنند که آتش بس صورت بگیرد حال اگر اراده دولت سوریه به ادامه عملیات باشد خود به خود فضای سیاسی برای حل مسئله بوجود می آید.

سردار دهقان گفت:‌ اگر عملیات ها ادامه یابد فاصله زیادی تا انهدام داعش در سوریه نخواهیم داشت.

وی افزود: همچنین در عراق نیز اقداماتی صورت گرفته و وضع مناسبی وجود دارد مقدمات عملیات علیه تروریست ها نیز در حال انجام است.

وزیر دفاع در ادامه گفت: دروغ گویی آمریکایی ها در مبارزه با تروریستها روشن شده البته آنها ادعای مبارزه دارند ولی قصد نابود کردن تروریست ها را ندارند و به قول خودشان به دنبال تضعیف تروریست ها هستند.

سردار دهقان درباره حمایت کشورمان از محور مقاومت نیز افزود: متناسب با توانمندی اقداماتی را انجام می دهیم اگر دولت قانونی از دولتی دیگر درخواست کمک کند امکان کمک وجود دارد ما نیز در صحنه به فرماندهان و مسئولان مشاوره می دهیم و حمایت های سیاسی کامل هم داریم.

وی تصریح کرد: در نوار غزه با اینکه به فلسطینی ها امکاناتی داده نشد اما آنها ایستادند و در یمن نیز به همین شکل است آنها با امکانات و خلاقیت خود در مقابل دشمن می ایستند.

کد خبر : ۴۰۳۳۳۷