خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد؛

بررسی استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران در پنتاگون

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در کنفرانس خبری گفت: امروز با وزیر امور خارجه روسیه صحبت کردیم و همکاران ما در پنتاگون از نزدیک این مسئله را رصد می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت امور خارجه آمریکا، مارک تونر سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات مقام‌های ایرانی مبنی بر خاتمه عملیات روسیه از ایران به سوریه گفت: صراحتا باید شما را به دولت روسیه و ایران ارجاع دهم. ما از نزدیک این مسئله را پیگیری می‌کنیم. برای ما روشن نیست آنچه می‌بینیم از اعلامیه‌ها و اخبار است. اینکه آیا استفاده از این پایگاه نظامی در ایران واقعا متوقف شده باشد یا نه را نمی‌دانیم، اما به پیگیری این موضوع از نزدیک ادامه می‌دهیم.

تونر اضافه کرد: برای ما این بخشی از یک موضوع بزرگتر است که آن مسئله سوریه است جایی که حملات هوایی به حلب و اطراف آن ادامه دارد. اینکه بمب‌افکن‌ها از پایگاه روسیه در سوریه ارسال شود یا از پایگاه هوایی ایران یا هر جای دیگری، تنها مساله را بغرنج‌تر می‌کند.

او ادامه داد امروز با لاوروف صحبت کردم، اما نمی‌خواهم به شما بگویم ما چه اطلاعاتی از کانال‌های اطلاعاتی‌مان دریافت کردیم، اما به شما بگویم که همکاران ما در پنتاگون از نزدیک این مساله را رصد می‌کنند. هفته گذشته این موضوع را یک مسئله حایز اهمیت خواندم و می‌خواهم بگویم اهمیت آن تغییری نکرده است. ما می‌دانیم که ایران از نظام بشار اسد حمایت می‌کند و با روسیه نیز در این مسیر همکاری دارد.

تونر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اخبار منتشر شده  در مورد بحث های شکل گرفته بین ایران و روسیه مبنی بر فروش هواپیماهای جنگنده به ایران، گفت: اطلاعی در این خصوص ندارم.

مارک تونر در ادامه در خصوص سامانه موشکی باور-۳۷۳ که گفته شده به طور کامل از تکنولوژی ایرانی در آن استفاده شده است و اینکه آیا آمریکا ایران را برای داشتن چنین موشک هایی مورد اعتراپ قرار میدهد یا خیر گفت: سوالی که در مورد سامانه های نظامی ایران مطرح است این است که این سامانه ها ماهیت تهاجمی دارند یا تدافعی.

او همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نقش ایران در یمن و نگرانی های موجود در باره استفاده احتمالی ایران از راکت‌ها و ارسال آنها برای حوثی‌های یمن گفت: ما همیشه درباره هر گونه تاثیری که به افزایش درگیری‌ها در یمن بینجامد، نگرانیم. چیزی که ما سعی می‌کنیم روی آن تمرکز کنیم و مطالبی که جان کری در دیدارهایش در عربستان برای هفته آینده دنبال می‌کند این است که چگونه به فرآیند صلح در یمن دست پیدا کنیم.

کد خبر : ۴۰۳۵۶۰