خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در گفتگوی ویژه خبری:

آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را داریم/وارث پروژه‌های نیمه تمام فراوانی هستیم

وزیر کشور گفت: ما در مرزهاى شرقى با همسایگانى با مرزهاى ناپایدار روبرو هستیم و کشورهاى افغانستان و پاکستان مرزهاى نامطمئنى دارند که با اقدامات نیروهاى انتظامى شاهد ناامنى نبوده ایم.

به گزارش ایلنا، "عبدالرضا رحمانى فضلى" وزیر کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، در مورد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: مواد مخدر موضوع بسیار مهمى است که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر همسایه ماست.

وى افزود: ما سعى کردیم به عنوان اولین هدف پیشگیرى کنیم و در این راه همگان به ما کمک کردند. مسئله بعدى درمان معتادین بود که البته جمع آورى معتادین متجاهر یکى از اهداف ماست.

رحمانى فضلى گفت: ما در دنیا پرچمدار مبارزه با مواد مخدر هستیم و بیشترین مبارزه را در این حوزه جمهورى اسلامى به کمک نیروهاى نظامى و امنیتى انجام داده است.از سال ٩٢ تا ٩٤، ١٧٤٨ تن مواد مخدر کشف شد و در این زمان ٩٢٢ هزار نفر در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بازداشت شدند.

وى افزود: طبق رهنمود مقام معظم رهبرى یک کار فوق العاده در مسئله مواد مخدر انجام میشود.

رحمانى فضلى گفت: ٩٧ درصد مردم ایران پاک هستند و مردم باید به حدود ۳ درصد گرفتار اعتیاد کمک کنند و تا آبان ماه قرار شده همه دستگاه ها یک کار فوق العاده انجام دهند و گزارش ان را خدمت مقام معظم رهبرى ارائه کنند.

وزیر کشور همچنین با اشاره به قاچاق کالا تصریح کرد: قاچاق کالا مسئله اى است که باید برخورد جدى شود و ما ۴۵ درصد کاهش قاچاق کالا داشته ایم که البته امورى مانند تدوین قوانین، کنترل راه هاى مرزى، ایجاد مراکز ایکس- رى در مبادى ورودی، باید انجام شود تا از قاچاق کالا جلوگیرى شود.

رحمانى فضلى با اشاره به کنترل مرزها و جلوگیرى از ایجاد ناامنى اظهار داشت: ما در مرزهاى شرقى با همسایگانى با مرزهاى ناپایدار روبرو هستیم و کشورهاى افغانستان و پاکستان مرزهاى نامطمئنى دارند که با اقدامات نیروهاى انتظامى شاهد ناامنى نبوده ایم.

وى افزود: با وجود مرزهاى ناامن همسایگان، در غرب و شرق هیچ ناامنى نداشتیم. البته به این معنى نیست که تهدیدى نباشد چراکه روزانه شاهد دستگیرى گروهک هاى تروریستى هستیم اما اقدام ضدامنیتى بر علیه کشورمان نداشتیم.

رحمانی فضلی با اشاره به تأثیر مردم در مناطق مرزی گفت: تا زمانى که مردم در مسائل امنیتى حضور نداشته باشند نمیتوان کاری از پیش برد.

وی بیان داشت: بزرگترین حامیان ما در مناطق شرقی و غربی کشور مردم  هستند، چه به صورت  بسیج و چه به صورت نیروهای مردمى.

وزیر کشور اظهار داشت:  شورای امنیت در کشور و شورای تأمین استانها  با همکاری یکدیگر فضای مناسبی را تشکیل دادند و مردم، نیروهای مربوطه و رسانه های کشور در تأمین امنیت کشور نقش مهمى دارند.

وى گفت: در زمینه مدیریت بحران در سال ٩٤ نسبت به سال ٩٣ با کاهش ٢٠ درصدى حوادث روبه رو بودیم و در این راستا تکیه اصلی بر مردم است.

وزیر کشور تصریح کرد: در تمام کشور در ستاد مدیریت بحران  بیش از ٢٥ دستگاه اجرائی عضو هستند و هریک دارای حدود ١٠ کمیته هستند.

رحمانی فضلی افزود: بعد از وقوع هر حادثه، جلسه ای برای بررسی آن تشکیل می شود و همه دستگاه ها موظف به ارائه گزارش هستند بنابراین ضعف ها و قوت ها شناسایی می شود.

وى تاکید کرد: از نظر تجربه، ساماندهی و سرعت عمل رتبه قابل توجهی را در میان کشورهاى دیگر داریم.

وزیر کشور گفت: در بحث تصادفات، جاده و وسیله نقلیه ، قوانین بسیار حائز اهمیت است، اما باید دانست وسائل حمل و نقل بشدت افزایش یافته اما متاسفانه با اینکه اقداماتی صورت داده ایم هنوز نتوانستیم در زمینه جاده گشایشی داشته باشیم.

رحمانی فضلی یادآور شد: آموزش در مهار تصادفات جاده ای بسیار مهم است و در کنار آن مباحث جاده ای نیز قابل توجه است.

وى متذکر شد: یکی از عناصر مهم در عدم توسعه کشور عدم توازن و تعادل در روستاها است لذا مشکل در نظام برنامه  و بودجه ریزی و نظام ادارى از جمله ریشه های عدم توازن در کشور است که در نتیجه جمعیت از مناطق روستایی به کلانشهرها مهاجرت میکند و باعث برود حاشیه نشینى و بزهکارى میشود.

وزیر کشور اظها داشت: وقتی مهاجرت صورت میگیرد منابع و ظرفیت ها بلا استفاده رها میشود.

رحمانی فضلی گفت: وزارت کشور متولی این امر نیست  اما به لحاظ آنکه دهیاری ها و بخشدارى ها در اختیارمان است اقدامات خوبی را صورت دادیم.بنابراین تلاش کردیم برنامه اصلی استانداران را حول محور  توسعه روستایی قرار دهیم که دولت در برنامه ششم و بودجه سنواتى پیش بینى خوبی صورت داده است.

وى بیان داشت: خدمات گاز، آب و برق رسانى روستاها به إتمام میرسد اما باید معیشت روستاییان باید تأمین شود. همانطور که میدانیم مشاغل روستایی قابل رقابت با مشاغل شهری نیست لذا با توجه به اختیارات وزارت کشور، اقداماتی را در دستور کار داریم.

وزیر کشور افزود: وقتی بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد سه استان را با اختیارات ویژه به این معنی که وزرای محترم حدود صد اختیار خود را به متناظران و‌ مدیران استانی واکذار کردند انها در شورای برنامه ریزی و‌اداری می توانند از ان استفاده کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: من ماهانه به این سه استان میروم و‌جلسات متعددی با بانکها و‌سرمایه گذاران و‌ دستگاه های  اجرایی گذاشتیم و محوری که مورد نظر ماست مشارکت مردمی است البته پروژه های غیر فعال را فعال کردیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه رییس حمهور از این طرح استقبال کردند گفت: رییس جمهور گفتند که هر استان در تهران یک وزیر معین داشته باشد که مسائل آن استان را همانگونه که ما پیگیری می کنیم پیگیری کنند همچنین روز گذشته که سیاست های بودجه ای ۹۶ در شورای اقتصاد تصویب شد در آنجا ما بندی داشتیم به نام بحث عدالت در حوزه اقتصاد مقاومتی که پیش بینی شده در برنامه ششم استان ها به سمت درامد هزینه مستقل بروند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید تا پایان دولت یازدهم طرح های اقتصاد مقاومتی در استان ها اجرا شود؟ گفت: طرح ها اجرا شده و به هر استانی که سفر می کنیم میبینیم امید ایجاد شده و‌کار جلو میرود٬ بانک ها با قوت به میدان امدند و از سال در سه ماهه اول امسال نسبت به قبل چهل درصد تسهیلاتمان افزایش پیدا کرده است اکنون ۱۶ هزار میلیارد تومان ففط به صنایع کوچک و متوسط اختصاص داده شده که ۷۵۰۰ واحد را تامین می کند که تا کنون ۳ هزارتای ان پرداخت شده است‌.

رحمانی فضلی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی در قرارگاه مرکزی اظهار داشت: من به عنوان مسئول استان هر هفته در این جلسات شرکت می کنم و ما ناگزیریم که اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم.

وزیر کشور با اشاره به تردد خودروهایی که قرار بود در مناطق ازاد تردد کنند اما وارد استان ها شده اند اظهار داشت: مقرر شده است که مناطق ازاد مانع این کار شوند چرا که در حد محدودی به اینها اجازه هایی داده شد اما آنها خارج تر می رفتند و یک استان چنین اجازه هایی داده بود که مسئله آن جدا بررسی شد.

وی پیرامون نظارت بر طرح های عمرانی نا تمام توضیحاتی را ارئه کرد و‌افزود: ما متاسفانه وارث طرح ها و پروژه های نیمه تمام فراوانی هستیم همچنین مواجه شدیم با کاهش بسیار زیاد قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۳۵ تا ۴۰  که حتی اکر با رقم‌همان ۱۲۰ دلار به این پروژه ها پول بدهند شاید تا ۱۵ سال اینده سرکار این پروژه ها بودیم ٬ به همین‌جهت واگذاری پروژه ها به مردم بود.

وی اضافه کرد: شرایط واگذاری را بسیار اسان کردیم٬ از نظر دولت هر کس اهلیت و‌صلاحیت کار را داشته باشد تغییر کاربری ندهد و به بهره برداری برساند می تواند حتی با ده تا پانزده درصد غیمت اولیه پروژه ها را بردارد و‌تا کنون ۱۵۰ تا از این پروژه ها واگذارشده است.

وزیرکشور پیرامون برگزاری انتخابات گفت: در حوزه سیاست داخلی توفیقات خوبی داشتیم که نشان ان انتخابات بود و احزاب ما اکنون با نشاط٬ و پختگی مشغول به کار است و خانه احزاب ده سال است که فعال هست و جلسات این ها مرتب برگزار میشود مجوزهای جدیدی هم دادیم به آنها همچنین در حوزه نشریات کار به خوبی پیش میرود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در انتخابات گذشته هیچ مشکل امنیتی نداشتیم گفت: این موضوع در نوع خود بینظیر است و کمترین باطل سدن انتخابات را داشتیم که تنها در دو حوزه بود و انتظار داریم با همکاری مردم ٬ صدا سیما ٬ گروه ها و‌ شخصیت ها انتخابات  خوبی داشته باشیم همچنین با موافقت شورای نگهبان   ۲۹ اردیبهشت ماه انتخابات را خواهیم داشت که از دی وزارت کشور رسما وارد انتخابات خواهد شد و‌ ستادها تشکیل می شود و در فروردین ثبت نام ها شروع میشود.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: امادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را داریم و‌ با شورای نگهبان مذاکره کردیم  البته در انتخابات شورا ها چون تا کف روستا خواهد رفت هزینه ان بسیار سنگین خواهد بود.

کد خبر : ۴۰۳۸۸۳