خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

مدیری که از اتخاذ تصمیمات درست واهمه دارد، برود در خانه بنشیند/خدمات رییس جمهور را نمی‌توان از ذهن مردم پاک کرد

معاون اول رییس جمهور گفت: هیچکس نمی تواند کارها و خدمات بزرگی را که با مدیریت دکتر روحانی در این سالها انجام شده است، از ذهن مردم ایران پاک کند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (پنجشنبه) دربخش پایانی سفر یکروزه خود به استان سمنان اظهار داشت: استان سمنان استانی به ظاهر کوچک و جزو مناطق کم جمعیت کشور است اما همه شگفتی ها و زیبایی ها را از نظر فرهنگی، اقتصادی و منابع طبیعی در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه خداوند استعدادها و ظرفیت های بی نظیری را به مردم استان سمنان عطا کرده است افزود: این ظرفیت ها هم می تواند استان سمنان را متحول و در مسیر توسعه قرار دهد و هم می‌تواند بار بخش وسیعی از کشور را بر دوش بکشد و به توسعه سایر نقاط کشور نیز کمک کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: استان سمنان از علما، عرفا و دانشمندان بزرگی برخوردار است که در تارک ایران و سمنان می درخشند. 

جهانگیری در ادامه دکتر روحانی را یکی از افتخارات استان سمنان برشمرد و گفت: با شناخت طولانی که از ایشان دارم،‌ شخصیت دکتر روحانی برای ملت ایران یک سرمایه ارزشمند است. 

وی ادامه داد: در سال ۹۲ که شرایط کشور از جنبه های گوناگون سخت شده بود، مردم فرزند انقلابی خود را انتخاب کردند و به دکتر روحانی رای دادند و در آن زمان اینگونه مطرح بود که رأی به روحانی در حقیقت رأی به عقلانیت و تدبیر است.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه دکتر روحانی در این سه سال کارهای بزرگ و ماندگاری در تاریخ ایران انجام داد خاطرنشان کرد: هیچکس نمی تواند کارها و خدمات بزرگی را که با مدیریت دکتر روحانی در این سالها انجام شده است، از ذهن مردم ایران پاک کند.

جهانگیری یکی از دستاوردهای دکتر روحانی را تلاش وسیع ایشان برای از بین بردن سایه شوم تحریم و تهدید از سر کشور عنوان کرد و گفت: دکتر روحانی اقدام بزرگ دیگری که برای کشور انجام داد بازگشت به قانون و مبارزه با فساد بود چرا که دورانی در کشور بوجود آمده بود که قانون کم اهمیت شده بود از این رو یکی از شعارهای اصلی دکتر روحانی در انتخابات و نیز اصرار ایشان بر اعضای دولت قانون گرایی بود و تاکید داشتند که قانون باید در کشور حاکم باشد و باید با فساد سیستمی که همانند موریانه به جان کشور افتاده است مبارزه شود.

جهانگیری تلاش برای بهبود وضعیت معیشت مردم و بهبود فضای کسب و کار و تحرک به چرخه اقتصاد کشور را از دیگر دستاوردهای رییس جمهور در سه سال گذشته دانست و گفت: البته وقتی کسی می خواهد کارهای به این مهمی در کشور انجام دهد، ممکن است آماج حملات و تهمت ها قرار گیرد اما آنچه در این میان مهم است این است که منتقدین و مخالفین، باید اخلاق و ادب را رعایت کنند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست هایی کارساز برای کشور هستند و به نظر می رسد با وجود شرایط سخت نظیر افت درآمدهای نفتی، اقتصاد مقاومتی دستاوردهای خوبی در کشور داشته است چرا که ایران کشوری نفت خیز است و اتکاء زیادی به درآمدهای نفتی دارد اما با این وجود کاهش بهای نفت موجب تلاطم اقتصاد کشور نشد.

وی شرایط تحریم و فشارهای دشمنان را یادآور شد و گفت: بخشی از دلایل کاهش قیمت نفت سیاسی بود و دشمنان ملت ایران می خواستند کاری کنند که یا مذاکرات هسته ای به هم بخورد و یا جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای امتیاز بدهد.

جهانگیری ادامه داد: کاهش قیمت نفت شوک بزرگی بود و می توانست همانند برخی کشورهای نفت خیز منجر به افت شدید ارزش پول ملی شود اما ایران تقریباً‌ تنها کشور نفتی بود که اقتصادش با کاهش درآمدهای نفتی دچار تلاطم نشد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: البته علاوه بر برنامه ها و سیاست گذاری های اقتصادی دولت، مهمتر از همه و آنچه در رأس عوامل قرار داشت این بود که ملت ایران به مدیریت اداره کشور اعتماد داشتند و معتقد بودند که مدیریت کشور قادر است شرایط را مدیریت کند و به همین دلیل شاهد هجوم به سمت ارز،‌کالا و سکه در بازار نبودیم. اعتماد مردم به دولت بزرگترین سرمایه ای بود که اجازه نداد اقتصاد دچار شوک و تلاطم شود. 

وی با انتقاد از برخی افراد که اعتماد و امید مردم را هدف قرار داده اند خاطرنشان کرد: برخی دوستان بدسلیقه می خواهند همین امید و اعتماد مردم را از بین ببرند اما این کار آنها به هیچ عنوان به صلاح و در جهت منافع کشور نیست. امید و اعتماد مردم بزرگترین سرمایه ای است که می تواند اتفاقات و شوک های بزرگ را مدیریت کند.

جهانگیری ادامه داد: البته دولت به خوبی اولویت های کشور را شناسایی کرد و برنامه دقیقی برای اداره امور تدوین کرد و در بخش هسته ای نیز برجام تحت نظر مقام معظم رهبری شکل گرفت.

معاون اول رییس جمهور افزود: مقام معظم رهبری روز گذشته نیز در دیداری که هیات وزیران با ایشان داشت، فرمودند اگر گاهی مطالبی راجع به برجام می گویم منظورم طرف مقابل است که به قول و تعهدات خود پایبند نبوده وگرنه تیم مذاکره کننده و طرف ایرانی افرادی متدین و انقلابی هستند که شبانه روز کار کردند. 

جهانگیری اظهار داشت: دولت تدبیر و امید از ابتدا تورم را ام المصائب اقتصاد کشور می دانست و معتقد بود که تورم باید از اقتصاد ایران بیرون برود چرا که تعداد کشورهایی که تورم دو رقمی داشتند کمتر از انگشتان دست بود و ایران با داشتن ظرفیت های متعدد نباید جزو این کشورها باشد.

وی با بیان اینکه ما با انباشت مطالبات مردم مواجه هستیم و بیکاری در کشور فراوان است گفت: چند میلیون بیکار از سالهای گذشته باقی مانده و کارکنان برخی واحدهای تولیدی نیز به دلیل سیاست های غلط گذشته کار خود را از دست داده اند و علاوه بر آن سالانه فارغ التحصیلان دانشگاهی زیادی جویای کار هستند. 

جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی در بهترین مقطع ابلاغ شد تا اقتصاد کشور را به حرکت درآورد و مقام معظم رهبری نیز مکرر تاکید کردند که اقتصاد اولویت نخست کشور است از این رو استان ها و مدیران استانی مسئولیت سنگینی در به حرکت درآوردن اقتصاد کشور دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به عملکرد پنج ماهه اخیر اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: شاخص های اقتصاد نشان می دهد که حرکت خوبی در کشور آغاز شده و رشد اقتصادی ۴.۴ درصد در سه ماهه اخیر، رشد ۲۱ درصدی صادرات غیرنفتی در چهار ماهه اخیر و افزایش ۳۸ درصدی ارائه تسهیلات بانکی در چهار ماهه نخست امسال گویای اتفاقات خوب در اقتصاد کشور است.

وی همچنین با اشاره به رشد تولید گندم در کشور و افزایش خرید گندم از کشاورزان به شرایط تاسف بار سال ۹۲ اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ و زمانی که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد ذخیره گندم در برخی استان ها حداکثر به سه روز رسیده بود و این نگرانی وجود داشت که مردم برای تامین نان در این استان ها با مشکل مواجه شوند. اما امروز شرایط امیدوار کننده است و شاخص ها وضعیت خوبی را نشان می دهند. 

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه افزایش برداشت از میادین مشترک نفت و گاز جزو اولویت های اصلی دولت است گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تا اواخر امسال و اوایل سال آینده قادر خواهیم بود در میدان پارس جنوبی به اندازه طرف مقابل برداشت کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود اقتصاد مقاومتی را مطالبه ای از سوی رهبر معظم انقلاب و ملت ایران عنوان کرد و اظهار داشت: دولت با قاطعیت پای اجرای اقتصاد مقاومتی ایستاده است و یقین دارم اگر با انگیزه و اراده قوی پای کار بایستیم قادر خواهیم بود چالش های اقتصادی کشور را حل و فصل کنیم.

وی افزود: ما مدیر شده ایم که مشکل مردم را حل کنیم و آمده ایم تا تصمیمات سازنده اتخاذ کنیم و اگر مدیری از اتخاذ تصمیمات درست واهمه دارد برای پذیرش مسئولیت مناسب نیست و مصلحت این است که در خانه بنشیند و مردم را معطل نکند.

دکتر جهانگیری افزود: ما نباید از حرفها و سخنان مخالفین بترسیم زیرا همواره عده ای وجود دارند که هر کار هم که انجام دهیم می خواهند انتقاد کنند که البته این از برکات آزادی بیان در ایران است. 

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید براینکه اجرای اقتصاد مقاومتی فقط بر عهده دولت نیست و همه باید پای کار بیایند گفت: این موضوع را در یک جلسه به مقام معظم رهبری عرض کردم و ایشان فرمودند شما محکم جلو بروید من می دانم در این مسیر با شما مخالفت هایی می شود و من می ایستم و از شما حمایت می کنم.

وی در بخش پایانی سخنان خود استان سمنان را استانی پرظرفیت توصیف کرد و افزود: سمنان بخش زیادی از بار تهران را بر دوش دارد و امکان آن را دارد که به کانون توسعه صنعت و معدن تبدیل شود.

جهانگیری محدودیت منابع آب در استان سمنان را مشکلی جدی ارزیابی و خاطرنشان کرد: باید برای حل مسئله آب استان سمنان راهکارهایی جدی پیدا کنیم و تردیدی در این کار نداریم البته باید توجه داشت که یافتن چنین راهکاری نیازمند مطالعات دقیق است و باید با دقت به سمت حل این مشکل گام برداریم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مشکلات مطرح شده در خصوص کشاورزان و مطالبات گندم کاران گفت: روز گذشته در دولت تصمیمی اتخاذ شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه با فرمولی جدید منتشر شود که حدود ۳ هزار میلیارد تومان از آن قرار است برای مطالبات گندم کاران هزینه شود و امیدوارم به زودی پس از ابلاغ این مصوبه شاهد پرداخت بخش عمده ای از این مطالبات باشیم. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با بیان اینکه عصاره سیاست های اقتصادی در ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی جمع شده است گفت: خود را ملزم می دانیم که بصورت دقیق این سیاست ها را اجرا کنیم و از فعالان اقتصادی هم می خواهیم در این زمینه تلاش کنند. 

مهندس نعمت زاده فضای پسابرجام را فرصتی مناسب برای فعالان اقتصادی دانست و گفت: امروز شرایط کار برای فعالان اقتصادی فراهم شده و از همکاران خود در دولت می خواهم راه را برای فعالان اقتصادی و متقاضیان سرمایه گذاری به گونه ای هموار سازند تا احساس شود که درها به روی آنها باز شده و زمینه فعالیت برایشان فراهم است.

در این جلسه استاندار سمنان هم به ارائه گزارشی از وضعیت استان در بخش های مختلف پرداخت وگفت: تا پایان سال طرح دولت الکترونیک به صورت کامل در استان سمنان اجرا خواهد شد.

وی همچنین از اتصال همه شهرهای استان به شبکه فاضلاب خبر داد و گفت: در تمام شهرها یا به شبکه فاضلاب مجهز شده اند و یا این موضوع در دست اجرا است.

در این مراسم امام جمعه موقت سمنان نیز در سخنانی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخت و یکی از نمایندگان مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: در اجرای برجام همواره پشتیبان دولت هستیم و در اجرای اقتصاد مقاومتی نیز دوش به دوش دولت ایستاده ایم.

در این جلسه همچنین شماری از مدیران و فعالان اقتصادی استان سمنان گزارشی از وضعیت حوزه مسئولیت خود ارائه کردند و به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند. 

کد خبر : ۴۰۴۴۶۷