خبرگزاری کار ایران

پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا:

منافع مردم فداى مصالح بعضى آقایان شده است/ نارضایتی مردم از اجرای ناقص طرح پزشک خانواده

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس دهم با انتقاد از نحوه برگزاری مراسم روز پزشک در شیراز، گفت: برخی مسئولان هنوز شناخت درستى از وظایف و اختیارات نمایندگان ندارند؛ این درحالی است که بنابر اصل ۸۴ قانون اساسی، همه نمایندگان در برابر تمام مردم مسئول هستند.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، ضمن تبریک به‌مناسبت فرارسیدن روز پزشک و داروساز به جامعه خدوم پزشکان و داروسازان و با اشاره به برگزاری مراسمی به این بهانه در شیراز، گفت: در این جلسه صحبت‌های خوبی انجام شد اما بیشتر مباحث حول مطالبه‌های مادی توسط سازمان نظام پزشکی بود و این درحالی است که این روزها دفاع از حقوق معنوی جامعه پزشکی، مطالبه اصلى این قشر  بوده که به نحو شایسته از سوی مسئولان مربوطه در دستور کار قرار نگرفته است و انتظار می‌رفت در این جلسه، مطالبه‌های معنوی جامعه پزشکان  از زبان متولیان امر به‌صورت جدى‌تر مورد بحث قرار می‌گرفت.

او با اشاره به هجمه‌های تخریبى فراوانی که در جریان درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان بزرگ سینمای کشورمان به جامعه پزشکان صورت گرفت، یادآور شد: هجمه‌‌هایی که علیه پزشکان شکل گرفت، خسارت‌هایی برای این جامعه و عموم مردم که درمان و سلامتى خود را از دستان مهربان و شفابخش قشر خدوم پزشکان ارمغان می‌گیرند، به همراه داشت و درحالی شاهد دامن زدن به این مسائل از سوی گروهی خاص هستیم که از بین رفتن اعتماد میان مردم و پزشکان، زیان عموم مردم را به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم با بیان این‌که بروز خطا و اشتباه در هر حرفه‌اى ازجمله درمان و پزشکی، مسئله‌ای پذیرفته شده در جهان است، خاطرنشان کرد: آمار خطای پزشکی در ایران از استاندارد جهانی پایین‌تر است و این مسئله نشان‌دهنده مهارت‌های فردی پزشکان ایرانی است؛ چرا که کشورهاى توسعه‌یافته از تکنولوژى و امکانات به‌مراتب پیشرفته‌تری نسبت به کشور ما برخوردارند و با این وجود، درصد اشتباه در کشور ما پایین‌تر از استاندارد جهانی است.

نمایندگان جامعه پزشکان به‌دنبال حمایت از مطالبه‌های صنفی و معنوى عموم پزشکان باشند

او با اشاره به حرمتی که در فرهنگ غنى ما از گذشتگان دور برای پزشکان ایرانی وجود داشته، گفت: در جلسه‌ای که به‌مناسبت روز پزشک نیز برگزار شد، بهتر بود باتوجه به هجمه‌های اخیر نسبت به جامعه پزشکی، بیش از مسائل مادی، به مطالبه‌های معنوی جامعه پزشکی اشاره می‌شد.

پارسایی تصریح کرد: انتظار جامعه پزشکی از کسانی که به‌عنوان نمایندگان این جامعه در نظام پزشکی انتخاب می‌شوند، این است که بجای دفاع از سیستم مدیریتی، دولتی و دانشگاهی، به‌دنبال حمایت از مطالبه‌های صنفی و معنوى عموم پزشکان باشند.

نارضایتی مردم از اجرای ناقص طرح «پزشک خانواده»

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس دهم با تاکید بر لزوم انتخاب نمایندگان پزشکان در سازمان نظام پزشکی، از بدنه جامعه پزشکی بجای بخش دولتی، به طرح «پزشک خانواده» اشاره کرد و گفت: این طرح به‌صورت ناقص از کشورهای دیگر گرفته شده و به‌صورت معیوب در استان فارس اجرا شده و در این رابطه هیچکس از حقوق مردم دفاع نکرده و بجای توجه به نیازها و مطالبه‌های مردم، گزارش‌های نادرست به وزیر محترم بهداشت ارائه می‌شود و این درحالی است که درصورتی که گزارش درست از نارضایتى گسترده مردمى به مرکز ارسال شود،‌ قطعاً دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی با تدبیری که دارند، مشکلات موجود در طرح «پزشک خانواده» را مرتفع می‌کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی، نمایندگان را موظف به دفاع از حقوق تمامی مردم دانست و گفت: امیدواریم با یاری رسانه‌ها، به سمتی برویم که سوتفاهم‌هایی که در این مدت میان بخشى از جامعه نسبت به جامعه پزشکی به وجود آمده، مرتفع شود و همچنین واقعیت‌های طرح ناموفق «پزشک خانواده» به اطلاع همه برسد تا علاوه بر نجات پیدا کردن مردم استان فارس، دیگر هموطنان نیز در جریان اجراى این طرح به دردسر نیافتند.

انتقاد پارسایی از حواشی مراسم روز پزشک در شیراز

او در پاسخ به سوالی درباره علت عدم بیان این مطالب در مراسم روز پزشک در شیراز، با اشاره به حواشی به‌وجود آمده در این نشست و گفت: به دلیل ناهماهنگى صورت‌گرفته، منافع مردم فداى مصالح بعضى از آقایان شده و اگر در این راستا اقدام عملى صورت نگیرد، در برنامه‌ها و نشست‌هاى پیش‌رو و از تریبون مجلس در این رابطه صحبت خواهم کرد.

پارسایی در پایان با بیان این‌که قصد ندارد بیش از این به حواشی به‌وجود آمده دامن بزند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، برخی از مسئولان هنوز شناخت درستى از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس ندارند. بنابر این به این افراد توصیه می‌کنم به کتاب قانون و به‌خصوص به اصل ٨٤ قانون اساسی که بنابر آن، همه نمایندگان دربرابر تمام مردم مسئول هستند و حق دارند در همه مسائل داخلى و خارجى کشور اظهارنظر کنند، نگاهى بیاندازند.

کد خبر : ۴۰۵۰۳۸