خبرگزاری کار ایران

محمدابراهیم طاهریان‌فرد:

سازمان دی۸ می‌تواند موتور محرک تامین صلح و امنیت منطقه باشد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکار با سیدعلی‌محمد موسوی، دبیرکل ایرانی دی۸ (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه ) در استانبول دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار سیدعلی موسوی، دبیرکل دی٨ با اشاره به اهمیت و نقش با اهمیت این سازمان در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و خصوصا توسعه مبادلات و همکاری میان بخش خصوصی کشورهای عضو در تجارت درون سازمانی دی٨ گفت: این سازمان اهداف بزرگی دارد که از جمله رسیدن به حجم مبادلات ۵۰۰ میلیارد دلاری تجارت دورن منطقه‌ای یکی از ان اهداف مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: رهبران دی۸ مصمم هستند با ارتقای سطح مبادلاتی تجاری درون منطقه‌ای، همگرایی بیشتر بین کشورهای عضو را محقق سازند.

در این دیدار محمدابراهیم طاهریان‌فرد با تشکر از پیگیری‌ها و اقدامات سازنده دبیرکل دی۸ با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیاری کشورهای عضو و مجموعه امکانات این سازمان گفت: این سازمان یکی از مهمترین سازمان‌های اقتصادی منطقه ما است که می‌تواند با استفاده و بسیج مجموعه ظرفیت‌ها و امکانات درون‌زا و نیز از طریق هم‌افزایی و همکاری جمعی اقدامات بزرگی را برای توسعه پایدار منطقه، کشورهای عضو و در نتیجه رفاه و آسایش ساکنین آن فراهم نمایید.

وی افزود: سازمان دی۸ علاوه‌بر نقش اقتصادی خود در شرایط کنونی می‌تواند موتور محرک و منشا تامین صلح، امنیت و رفاه منطقه و کشور های عضو هم باشد.

طاهریان ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های مستمر و سازنده دبیرکل دی۸ جایگاه این سازمان در حد انتظار و به شکل قابل قبول ارتقا یافته و مجموعه اعضا به ویژه دو کشور ایران و ترکیه و سایر کشورهای عضو هر یک به سهم خود برای توسعه مشارکت سازنده در این مجموعه تشویق و فعال گردند.

گروه دی۸ (Developing ۸ / D-۸ or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.

پایه گذار گروه دی۸ نجم‌الدین اربکان نخست‌وزیر فقید و اسلام‌گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال ۱۳۷۵ زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

نخستین اجلاس سران دی۸، در شهر استانبول در خرداد ماه ۱۳۷۶ برگزار شد. هشت کشور اسلامی ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی۸ هستند. دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و سیدعلی‌محمد موسوی از جمهوری اسلامی ایران مدت سه سال است که دبیرکلی دوره‌ای این سازمان را برعهده دارد.

 

کد خبر : ۴۰۵۱۶۵