خبرگزاری کار ایران

کواکبیان در اخطار قانونی:

مطهری حق دارد درباره همه امور اظهارنظر کند/ باهنر در مجلس درباره زمین و زمان نظر می‌داد

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در جریان نشست علنی امروز مجلس در اخطاری نسبت به تذکر نماینده اصولگرای لنجان که نسبت به اظهارنظر اخیر مطهری درباره فایل صوتی مربوط به آیت‌الله منتظری اعتراض کرده بود، واکنش نشان داد و گفت: آقای علی مطهری به صفت شخصی و همچنین به صفت نمایندگی می‌توانند درباره اظهارنظر کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به ماده ۸۴ مبنی بر مسئولیت نمایندگان در قبال تمام مردم و حق اظهارنظر درباره همه امور داخلی و خارجی، با تاکید بر وارد نبودن تذکر محسن کوهکن در اعتراض به نامه اخیر علی مطهری درخصوص فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره حوادث دهه ۶۰ که منجر به وقوع درگیری لفظی و تشنج در صحن علنی مجلس شد، گفت: آقای علی مطهری به صفت شخصی و همچنین به صفت نمایندگی می‌توانند در این باره اظهارنظر کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، گفت: نظر بنده درباره آن فایل صوتی این است که نباید در چنین مقطع زمانی منتشر می‌شد و معلوم نیست چرا این‌گونه شده است اما با این وجود، نمی‌توان در کشور خفقان ایجاد کرد و درست نیست که نگذاریم کسی اظهارنظر کند.

این عضو هیات رییسه فراکسیون امید یادآور شد: نادرست‌تر از این مسئله، شعاری است که توسط یکی از نمایندگان در صحن بیان شد که باوجود این‌که نمی‌خواهم این لفظ نادرست را به زبان بیاورم، باید بگوییم که استفاده از چنین الفاظی در شأن مجلس و نمایندگان نیست.

کواکبیان گفت: زمانی که مهندس باهنر نایب‌رییس مجلس بود، درباره زمین و زمان و عالم و آدم اظهارنظر می‌کرد اما کسی اعتراضی نداشت.

او همچنین در تذکر دیگری درباره تشکیل فراکسیون دفاع از منافع ملی و دیپلماسی، گفت: درحالی که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، هر ۵ نماینده می‌توانند نسبت به تشکیل فراکسیون‌های تخصصی اقدام کنند، ما با ۱۲۰ امضا درخواست تشکیل فراکسیون دفاع از منافع ملی و دیپلماسی را تقدیم هیات رییسه کرده‌ایم اما هیات رییسه جلوی این درخواست را گرفته است.

علی مطهری در پاسخ به این تذکر با اشاره به پاسخی که به تذکر کوهکن داده بود، گفت: اعضای هیات رییسه، ازجمله نواب رییس در زمان اداره جلسه‌های مجلس، ملاحظاتی دارند اما به‌عنوان شخصیتی حقیقی، آزادی دارند که تحت‌عنوان مصاحبه یا سخنرانی، حرف خود را بزنند، بنابر این باید توجه کنیم که این مسئله رعایت شود.

کد خبر : ۴۰۵۲۶۴