خبرگزاری کار ایران

میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با ایلنا:

کمیسیون ماده ۱۰ صدور مجوز احزابی که مدت‌ها منتظرند را بررسی می‌کند

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و عضو کمیسیون شوراها با اشاره به حضور دو نماینده اصلاح‌طلب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، نسبت به گشایش روزافزون در فعالیت احزاب و تسریع روند صدور مجوز برای احزاب تازه‌تاسیس اظهار امیدواری کرد.

قاسم میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با تاکید بر اهمیت حضور دو نماینده اصلاح‌طلب به‌عنوان نمایندگان مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، اعلام کرد: این مسئله یکی از مهمترین دغدغه‌های اصلاح‌طلبان داخل و خارج مجلس بود، چرا که یکی از مهمترین ارکان دموکراسی در کشور فعالیت احزاب است.

او با بیان این‌که بنیان دموکراسی و فعالیت پارلمانی تخزب است، از عدم شکل‌گیری احزاب قدرتمند در ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هربار که فضا برای فعالیت احزاب فراهم شد، با بی‌توجهی مسئولان از این فرصت به‌خوبی استفاده نشد و امروز باتوجه به عقلانیتی که بر کشور حاکم شده، همه به این نتیجه رسیده‌ایم که تا زمانی که احزاب قدرتمند فعال نشوند، حتی پارلمان‌ها قادر به تاثیرگذاری اصولی نخواهند بود.

عضو هیات‌رییسه کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید با اشاره به برخی حواشی در تشکیل فراکسیون امید در روزهای نخست مجلس دهم و عدم پایبندی برخی از اعضای لیست امید به تعهدهایی که به‌دلیل حضور در این لیست انتخاباتی پذیرفته بودند، یادآور شد: باوجود این‌که بیش از ۱۵۰ نفر از طریق لیست امید وارد مجلس شدند، در جریان انتخاب رییس مجلس، بسیاری از این افراد به گزینه‌ای بجز گزینه فراکسیون امید رای دادند که این مسئله ناشی از عدم پایبندی افراد به خواسته‌ها و اهداف حزبی است.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند خاطرنشان کرد: مخارج و هزینه‌ها، پایگاه اجتماعی و حتی تعداد اعضا و طرفداران احزاب باید مشخص باشد و فکر می‌کنم باتوجه به جایگاه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، می‌توان بسیاری از این مسائل را ساماندهی کرد.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین با اشاره به طولانی شدن روند صدور مجوز به احزاب، از انتظار ۹ ماهه یکی از احزاب برای دریافت مجوز و پروانه فعالیت خود خبر داد و گفت: عدم توجه به اهمیت فعالیت احزاب ازسوی اعضای سابق کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و بعضاً نگاه جهت‌دار و یک‌سویه برخی از این عزیزان منجر به بروز چنین مشکلاتی برای احزاب شده بود.

میرزایی نیکو در پایان با اشاره به ترکیب پنج‌نفره کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، به حضور دو نفر از مجلس، دو نفر از قوه قضاییه و یک نفر از وزارت کشور در این کمیسیون اشاره کرد و یادآور شد: این ترکیب می‌تواند در مسیر پیشبرد فعالیت‌های احزاب بسیار تاثیرگذار باشد و امیدواریم درآینده باتوجه به‌حضور افرادی که توجهی ویژه به فعالیت احزاب دارند، شاهد گشایش روزافزون در این مهم باشیم.

کد خبر : ۴۰۵۸۷۱