خبرگزاری کار ایران

ربیعی در پاسخ به سوال قاضی‌پور:

صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوت کسی نیست/ مرتضوی از من شکایت کرده است!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختانه امروز صندوق‌های بازنشستگی حیاط خلوت کسی نیستند، تصریح کرد: بنده تا جایی که توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع صندوق‌ها صرف‌نظر کرده‌ام تا استقلال عمل داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی ربیعی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، درخصوص شاخصه‌های صندوق‌های وزارت رفاه، گفت: اولین شاخصه حفظ استقلال صندوق‌هاست که باید درخصوص آنها انجام شود. شاخص دوم مربوط به جریان سالم و مبارزه با فساد است که به اعتقاد من مدیریت لازم به کار گرفته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: شاخصه سوم کارآمدی صندوق‌ها و استفاده از سرمایه‌های موجود است که کارآمدی بسیار مثبتی دارد.

او ادامه داد: امروز شاخص چهارم از سوی آقای قاضی‌پور مورد سوال واقع شده که درخصوص صندوق‌های بازنشستگی است که در این خصوص نیز باید مقایسه‌ای بین این صندوق با سایر صندوق‌ها صورت گیرد.  

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: حتی اگر صندوق‌‌های بازنشستگی را با صندوق‌های بخش خصوصی مقایسه کنیم، می‌بینیم که موفقیت داشته‌ایم. البته این قضاوت باید در شرایط اقتصادی فعلی کشور صورت گیرد که آیا شاکله کشور آمادگی رونق داشته یا خیر.

ربیعی در ادامه مهمترین آسیب صندوق بازنشستگی را عدم استقلال آن دانست و گفت: به جز زمانی که آقای مصری تصدی صندوق را برعهده داشتند، کار صندوق‌ها بسیار دشوار می‌گذشت چرا که استقلالی از خود نداشتند. از این‌رو باید بدانیم حفظ استقلال صندوق‌ها بسیار دشوار است. لذا از این‌رو شاخص استقلال صندوق‌ها را برتر می‌دانیم چرا که آنها امروز حیاط خلوت کسی نیستند و بنده نیز تا جایی که توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع استقلال صندوق‌ها صرف‌نظر کرده‌ام.

او همچنین با اشاره به ابلاغ منشور اخلاقی صندوق‌ها اظهار داشت: زمانی که حقوق نامتعارف برخی مدیران مطرح است، در بخش شرکت‌ ها و هیات‌های مدیره صندوق‌ها هیچ گزارشی مبنی بر این تخلف نبوده؛ بجز بانک رفاه که از نظام بانکی تبعیت می‌کند. لذا صندوق فولاد و عشایر و روستاییان نیز در این مسئله نبوده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما کارگران را همان کارفرمایان می‌دانیم و با این نگاه به صاحبان سهام خود می‌نگریم، لذا باید نمره موفقی در این شاخص داشته باشیم. چرا که بنا و اساس صندوق‌ها سلامت آنها بوده و تا جایی که ممکن بود، نسبت به انتصاب مدیران لایق اقدام کردیم.

ربیعی تصریح کرد: در وزارتخانه‌ای به وسعت وزارت رفاه ممکن است مدیری هم به درستی انتصاب نشود، اما به محض اطلاع آن را پیگیری و جایگزین کرده‌ایم لذا نظام انتصابات در این وزارتخانه براساس شایسته‌سالاری بوده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: حتی اگر صندوق‌‌های بازنشستگی را با صندوق‌های بخش خصوصی مقایسه کنیم، می‌بینیم که موفقیت داشته‌ایم. البته این قضاوت باید در شرایط اقتصادی فعلی کشور صورت گیرد که آیا شاکله کشور آمادگی رونق داشته یا خیر.

وی در ادامه مهمترین آسیب صندوق بازنشستگی را عدم استقلال آن دانست و گفت: به جز زمانی که آقای مصری تصدی صندوق را برعهده داشتند، کار صندوق‌ها بسیار دشوار می‌گذشت چرا که استقلالی از خود نداشتند. از این‌رو باید بدانیم حفظ استقلال صندوق‌ها بسیار دشوار است. لذا از این‌رو شاخص استقلال صندوق‌ها را برتر می‌دانیم چرا که آنها امروز حیاط خلوت کسی نیستند و بنده نیز تا جایی که توانسته‌ام از اختیارات قانونی خود به نفع استقلال صندوق‌ها صرف‌نظر کرده‌ام.

ربیعی در ادامه با اشاره به ابلاغ منشور اخلاقی صندوق‌ها اظهار داشت: زمانی که حقوق نامتعارف برخی مدیران مطرح است، در بخش شرکت‌ ها و هیات‌های مدیره صندوق‌ها هیچ گزارشی مبنی بر این تخلف نبوده؛ بجز بانک رفاه که از نظام بانکی تبعیت می‌کند. لذا صندوق فولاد و عشایر و روستاییان نیز در این مسئله نبوده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما کارگران را همان کارفرمایان می‌دانیم و با این نگاه به صاحبان سهام خود می‌نگریم، لذا باید نمره موفقی در این شاخص داشته باشیم. چرا که بنا و اساس صندوق‌ها سلامت آنها بوده و تا جایی که ممکن بود، نسبت به انتصاب مدیران لایق اقدام کردیم.

او تصریح کرد: در وزارتخانه‌ای به وسعت وزارت رفاه ممکن است مدیری هم به درستی انتصاب نشود، اما به محض اطلاع آن را پیگیری و جایگزین کرده‌ایم لذا نظام انتصابات در این وزارتخانه براساس شایسته‌سالاری بوده است.

ربیعی درخصوص فعالیت‌های بنگاه‌داری وزارتخانه تحت امرش گفت: سیاست‌های انقباضی و انبساطی در این‌خصوص نوشته شده است و ما به دنبال تامین بهترین شرایط برای کارگران هستیم، اما فشارهای منطقه‌ای داریم به طوری که با وجود عدم بستر اقتصادی مناسب که برای خصوصی‌سازی لازم است، اصرار به این کار وجود دارد که تامین شرایط آن سخت است.

او افزود: صندوق بازنشستگی باید چرخش داشته باشد و ما نمی‌توانیم طرح تکمیلی بجنورد را انجام ندهیم، چرا که نیاز به سودآوری آن داریم. همچنین معتقدیم ممکن است تخلفاتی درخصوص حقوق‌های نجومی صورت گرفته باشد اما اساس ما بر آن نبوده، چنانچه در شستا بررسی شد، افراد و مدیران ما بسیار زحمتکش هستند و با دیدن دریافتی آنها متوجه می‌شوید رقم خاصی نبوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مالک را کارگر دانست و گفت: کسی که در این مجموعه کار می‌کند باید ایثار داشته باشد.

ربیعی درخصوص عدم اجرای نتیجه تحقیق و تفحص گفت: در این‌خصوص از رئیس سازمان تامین اجتماعی شکایت شده و برای من پرونده قضایی هم تشکیل شده است، لذا معلوم است این کار در حال پیگیری است. حتی جای شاکی هم عوض شده و بنده به‌عنوان متهم پاسخگو بوده‌ام.

عضو کابینه دولت یازدهم در پایان به نیروهای مازاد برخی از شرکت های صنعتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنعت فولاد ۷ هزار، دخانیات ۳ هزار و ذغال‌سنگ کرمان نیز ۳ هزار نیروی مازاد دارند که بنده باید هم آنها را حفظ کنم و هم حق و حقوقشان را مطالبه کنم. از سوی دیگر برای اجرای طرح تحول سلامت و عدم مواجه شدن آن با شکست، ناچار شدم برای پرداخت بدهکاری بیمه تامین اجتماعی ۷ هزار میلیارد تومان از شرکت تامین اجتماعی بدهم که همین باعث سختی کار بیشتر ما شد.

کد خبر : ۴۰۶۱۰۳