خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در مسکو خبر داد؛

رشد ۷۰ درصدی حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه/ افزایش ۱۰۰ درصدی صدور روادید برای تجار و گردشگران

سفیر ایران در مسکو تاکید کرد: بنا بر اعلام مقامات رسمی دولت روسیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی حجم تبادلات تجاری تهران مسکو حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در همایش تجاری «حضور پایدار در روسیه» ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در همایش اظهار داشت: برگزاری اینگونه همایش‌ها موید توجه بیشتر و نگاه دقیق‌تر بخش‌های تجاری دو کشور به ظرفیت‌ها و امکانات یکدیگر است که این امر شرایط بهتری را فراروی بخش‌های تجاری دو کشور برای ایجاد ارتباط و شناخت بیشتر از یکدیگر فراهم می‌کند.

وی افزود: بررسی روند روابط رو به رشد دو کشور طی سال‌های اخیر بیانگر توسعه مناسبات فیمابین در عرصه‌های مختلف است که اطلاع حضار محترم از سرفصل‌های آن، برداشت و دید بهتری را نسبت به آینده مناسبات فیمابین روسیه و ایران و در نتیجه افق روشن‌تری از امکان و زمینه فعالیت علاقه‌مندان به تجارت پایدار در روسیه را نمایان می‌سازد.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به روابط تاریخی دو کشور عنوان کرد: روابط دو کشور همسایه ایران و روسیه سابقه‌ای ۵۰۰ ساله دارد که این امر بیانگر ریشه‌دار بودن آن است اگرچه برخی زمان‌ها از نوسانات و فراز و نشیب‌هایی نیز برخوردار بوده است. توجه به شرق و در نتیجه توسعه مناسبات اقتصادی با این کشورها، مفهوم جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رقم زد که موجب توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی با آنها منجمله با فدراسیون روسیه را فراهم آورد که علاوه بر گسترش مناسبات سیاسی، افزایش حجم روابط اقتصادی را نیز به همراه داشته است.  

سنایی ادامه داد: این روند در رابطه با روسیه به‌ویژه طی دو سال اخیر بسیار چشمگیرتر بوده و شاهد نزدیکی بیشتر دو کشور در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم که هشت ملاقات روسای جمهور دو کشور طی یک سال اخیر در کنار برگزاری نشست‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و همچنین دیدارهای متعدد مقامات ارشد و وزرای مختلف ایران و روسیه به‌ویژه بازرگانی، تجارت و صنعت و تبادل هیات‌های مختلف بلندپایه در سطوح گوناگون و کارشناسی در برهه زمانی فوق اشاره کرد که بر این اساس می‌توان ادعا کرد شرایط روابط دو کشور در سطح دولتی در حال حاضر بهترین وضعیت را در طول دوران روابط دوجانبه رقم زده است که لازم است از این فرصت، بخش‌های خصوصی و تجاری دو کشور نهایت بهره‌برداری را کنند.

وی خاطرنشان کرد: امضای اسناد متعدد بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه تجاری و اقتصادی که بسیاری از آنها در حال اجرایی شدن است از یک سو و تسهیلات دولتی در نظر گرفته شده برای توسعه مناسبات منجمله خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری روسیه که اخیرا بهره‌برداری از آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است از سوی دیگر موید جدیت مقامات عالی دو کشور برای نزدیکی بیشتر و توسعه مناسبات است.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: در کنار این تحولات مثبت، تفاهم به‌عمل آمده بین دو کشور برای ایجاد کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران آینده بسیار روشنی را برای صدور محصولات کشورمان به این کشور رقم می‌زند که با توجه به توافق حاصله در این خصوص، دو طرف در راستای نحوه اجرایی کردن و همچنین ایجاد سیستم مناسب برای تحقق این هدف در حال مذاکره هستند که پیش‌بینی می‌شود با اقدام طرف ایرانی در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن این توافق باشیم که بر اساس آن صادرات محصولات مزبور از ایران به روسیه طبق اظهارنامه مبدا ترخیص خواهد شد. به این مهم باید اعمال تعرفه پایین گمرکی نسبت به محصولات کشاورزی ایران از سوی طرف روسی و همچنین صدور مجوز برای ۲۶ شرکت ایرانی فعال در زمینه محصولات لبنی و آبزیان برای صادرات به روسیه را نیز باید اضافه کرد که این پیشرفت‌های مهم حاصل مذاکرات و نشست‌های متعدد مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور بوده است.    

سنایی افزود: تلاش و همت مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور برای آشنایی با امکانات و ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی طرف مقابل از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و همچنین سمینارها و نشست‌های مختلف منجمله همایش فعلی که عنوان با مسمایی نیز بدان داده شده است بیانگر توجه جدی مسئولان کشورمان برای ایجاد ارتباط قوی‌تر و بهتر بین طرف‌های تجاری دو کشور است که از این جهت جای قدردانی و تشکر را دارد.

وی ادامه داد: در این خصوص جای خرسندی است اعلام کنم بنا بر اعلام مقامات رسمی دولت روسیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی حجم تبادلات تجاری دو کشور با حدود ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد که امید می‌رود با تمهیدات انجام شده و توافقات صورت گرفته این روند برای سال‌های آتی تداوم یافته و تسریع شود که نقش شما بازرگانان در این عرصه بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

سفیر ایران در مسکو عنوان کرد: افزایش میزان صدور روادید برای تجار و گردشگران دو کشور در سال جاری که رقمی در حدود ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد در کنار افزایش زیاد تعداد پروازهای فیمابین نیز در همین راستا ارزیابی می‌‌شود.

سنایی با اشاره به حضور بازرگانان از استان‌ها و مناطق مختلف دو کشور در همایش اظهار داشت: یکی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی و تجاری فیمابین، توسعه همکاری‌های استانی با توجه به تشابهات و توانایی‌های دو منطقه است که مورد تایید و نظر مقامات ذیربط دو کشور بوده و طی یک سال اخیر روند افزایشی مناسبی یافته است. بر این اساس و با توجه به نقش و تاثیر هر کدام از بازرگانان محترم و شرکت‌های حاضر در سازمان‌دهی این نوع همکاری‌ها، سفارت آمادگی خود را برای حمایت و همکاری در این زمینه و استفاده از پیشنهادهای مطروحه اعلام می‌کند.   

وی با اشاره به مشکلات موجود در توسعه روابط تجاری دو کشور عنوان کرد: عدم شناخت تجار و بازرگانان دو کشور از امکانات یکدیگر و عدم آشنایی به مقررات تجاری کشور مقابل و همچنین عدم حل کامل مشکلات بانکی و مراودات مالی فیمابین، موانع مهمی برای توسعه کامل تجارت دو کشور هستند که امید می‌رود با تسهیلات در نظر گرفته شده و همچنین رفع موانع موجود که با جدیت از سوی مسئولان دو کشور پیگیری می‌شود شاهد تحقق هدف مورد نظر باشیم.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: ضرورت تجمیع امکانات صادراتی، ورود شرکت‌های بزرگ‌، برنامه‌ریزی بلندمدت، رقابت‌پذیر بودن قیمت کالاهای ایران و تقویت بخش لجستیک از ضروریات مهم و قابل توجه برای ورود پایدار و موفق در بازار روسیه است.

سنایی با اشاره به توافقات صورت گرفته برای تسهیل و تسریع صدور روادید بین ایران و روسیه گفت: با توافقات و اقدامات انجام شده برای تسهیل و تسریع در روند صدور روادید برای اتباع دو کشور به‌ویژه در بعد تجاری که روند اجرایی آن آغاز شده است امید می‌رود در آینده نزدیک مشکلات روادید که بعضا در گذشته برخی از ایرانیان مسافر و بازرگانان را در مضیقه گذاشته بود، کاملا رفع شود. 

وی ادامه داد: اکنون فرصت در دست شما است. بخش‌ها و سازمان‌های دولتی کشور طی سال‌های اخیر با رایزنی‌ها و امضای اسناد مختلف سیاسی و تجاری حداکثر تلاش خود را برای ایجاد زمینه توسعه روابط تجاری فراهم کرده‌اند. شما تجار محترم با ارزیابی صحیح از توانایی‌ها و امکانات خود و طرف‌های تجاریتان، باید از فرصت پیش آمده حداکثر بهره‌برداری را برای رفع نیازهای کشور و همچنین صادرات محصولات ایرانی داشته باشید که البته روند رو به رشد حضور و ثبت شرکت‌های ایرانی در روسیه موید همین موضوع است.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه با توجه به نیاز کشور برای توسعه صادرات، بخش مهمی از انرژی و امکانات سفارت را متوجه بخش اقتصادی و تجاری و روابط دو کشور در این بعد کرده‌ام، اظهار داشت: همکاران بیشتری در مقایسه با دیگر حوزه‌ها در بخش اقتصادی و تجاری مشغول تلاش و فعالیت هستند.

سنایی خاطرنشان کرد: همچنین آمادگی سفارت را برای ارائه حداکثر خدمات و راهنمایی به بازرگانان و تجار و مراجعان محترم اعلام می‌کنم. سایت اقتصادی سفارت که ماه گذشته با حضور وزیر بازرگانی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی راه‌اندازی شد اطلاعات به روز شده و مفیدی را در خصوص وضعیت اقتصادی و بازرگانی روسیه و فرصت‌های احتمالی تجاری این کشور در دسترس علاقة‌مندان قرار می‌دهد که البته با توجه به تازه تاسیس بودن آن در صدد غنی‌سازی هر چه بیشتر و سریع‌تر آن هستیم که اطلاعات و راهنمایی‌های شما عزیزان در این خصوص بسیار ارزشمند خواهد بود.   

کد خبر : ۴۰۶۱۷۹