خبرگزاری کار ایران

مخالفت با انتخاب اعضای شورای شهر با پول شهرداران؛

موافقت مجلس با اصلاح فوریتی قانون تشکیلات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درخواست ۳۳ نفر از نمایندگان مجلس برای اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعدی آن موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمد محمودی شاه‌نشین که به‌عنوان طرح این طرح صحبت می‌کرد، گفت: اگر این طرح به تصویب نرسد و اشکالاتی از قانون انتخابات رفع نشود، این ایرادات همچنان باقی‌مانده و موجب شکایت نامزدها به دستگاه‌های قضایی و دیوان عدالت اداری می‌شود که این مساله خود موجب ایجاد مشکل در فرایند انتخابات ۹۶ می‌شود.

نماینده مردم شهریار در مجلس ادامه داد: این طرح ۱۶ ماده‌ای ۱۶ ایراد قانون فعلی انتخابات را شناسایی و در صدد رفع آنها برآمده است که ۸ مورد از اشکالات فعلی قانون انتخابات را رفع می‌کند و ۸ مورد از اشکالات  ماهوی موجود را برطرف می‌کند.

مخالفت نماینده اصولگرا با درخواست فوریت

محمدحسین فرهنگی در ادامه و در مخالفت  با این درخواست فوریت، گفت: بنده با کلیات این طرح موافقم اما فوریت آن را به صلاح نمی‌دانم.

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: قانون فعلی انتخابات شوراها هیچ ابهامی ندارد بلکه در صورت تصویب این طرح امکان ایجاد مشکلاتی برای قانون فعلی و از جمله برای معلمان و طلاب به وجود می‌آید.

انتخاب اعضای شورای شهر با پول شهرداران

مصطفی کواکبیان نیز در موافقت با درخواست فوریت طرح مذکور یادآور شد: نامزدهای انتخابات حداکثر ۶ ماه قبل از انتخابات باید ثبت نام کنند. بنابر این فرصتی باقی نمانده است به همین دلیل این طرح باید سریعتر تعیین تکلیف شود.

این نماینده عضو فراکسیون امید ادامه داد:‌ نظارت بر انتخابات بر عهده مجلس است، بنابراین ساز و کار انتخابات شوراها باید سریع‌تر اصلاح شود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: نیروهای انتظامی، آموزشی و بهداشتی و همچنین مدیریت شهرداری‌ها در سایر کشورها در اختیار پارلمان‌های محلی است و ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم.

کواکبیان با انتقاد به عملکرد مجلس نهم، در کاهش تعداد اعضای شورای اسلامی شهر و روستا خواستار اصلاح این مصوبه مجلس قبل شد و اعلام کرد: در برخی از شهرها، شهرداران با خرج کردن پول اعضای شورای شهر را انتخاب می‌کنند. این مساله تهران و همه‌ی شهرها را شامل می‌شود.

پس از سخنان طراح و موافق  و مخالف از ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه، ۱۱۳ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع به طرح مذکور داده شد.

کد خبر : ۴۰۶۵۵۶