خبرگزاری کار ایران

محمد جواد فتحی در نشست انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها:

مجلس دومی برای قانون‌گذاری تشکیل شود

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسی نیاز به اصلاح دارد؛ به‌خصوص قسمتی از ایرادهایی که امروز در قوه قضاییه وجود دارد، ناشی از قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد فتحی در مراسم انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه، گفت: اگر بخواهم درباره مجلس صحبت کنم، باید بگویم ما ادراک المجلس! من سی و چند سال قبل وارد دانشگاه شدم و دانشجوی حقوق بودم و همیشه فرض ما این بوده که قانونگذار حکیم است اما واقعیت این است که اینطور نیست.

او به ضعف ساختار در قانون‌گذاری کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت فعلی فکر مرا مشغول کرده است که چطور با رفع نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در این سال‌ها به نقطه مطلوب نرسیدیم که بتوانیم الگوی آن را به بشریت عرضه کنیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم با بیان این‌که کارهای بسیاری باید انجام شود و قسمت زیادی از مسیر باقی مانده است، یادآور شد: تدبیر امور با مجلس است و حضرت امام (ره) و رهبری نیز به همین دلیل فرمودند مجلس در راس امور است که هر امری را در جای خود قرار دهد و در این ۹ دوره مجلس و ۳۷ سال، کاری انجام نشده است؛ چنانچه ۶۷٪ قوانین اصلاحی بوده، یعنی نمره مجلس ۶ است؛ چراکه با این قوانین که بر اساس تدبیر و تعقل نبوده، وضع ما بهتر نشده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در این مدت هر قانونی که مطرح می‌شد، از خود می‌پرسیدم با تصویب آن چه مشکلی از مردم حل می‌شود و من به عنوان یک شهروند اعلام می‌کنم که باید مردم از هزینه‌ای که برای این مجلس پرداخت می‌شود، راضی باشند.

او خاطرنشان کرد: ساختارهای اساسی را رها کردیم و دنبال آن هستیم که مشکل ۲۰ معلم یا ۳۰ جانباز حل شود. چنانچه از حضرت علی (ع) پرسیدند عدل بهتر است یا جود و ایشان گفته بود که جود زیباست اما عدل بهتر است؛ چرا که این عدل است که همه‌چیز را در مسیر درست خود قرار می‌دهد.

عضو هیات رییسه کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید، یادآور شد: اگر بخواهیم با عینک خوش‌بینی به این ۹۰ روز مجلس نگاه کنیم، نهایتاً باید بگوییم به یک عده افراد خاص جود کردیم.

فتحی بخشی از اشکال‌های موجود در مجلس را ناشی از قانون اساسی دانست و گفت: نمایندگان همچون دیگر اقشار جامعه می‌توانند به این قانون انتقاد داشته باشند؛ چرا که به هر حال قانون اساسی وحی منزل نیست.

او ادامه داد: قانون اساسی نیاز به اصلاح دارد، به‌خصوص در مسائل مربوط به قوه قضاییه و قسمتی از ایرادهایی که امروز در قوه قضاییه است، همه ناشی از قانون اساسی است.

عضو فراکسیون امید در مجلس یادآور شد: وظیفه نخست قوه مقننه قانون‌گذاری است که این کار درست انجام نمی‌شود و ما به یک قانون‌گذار دوم نیاز داریم؛ چرا که بسیاری از نمایندگان به دنبال مسائل بخشی هستند و این ضعف قانون اساسی است که اجازه می‌دهد چنین مجلسی شکل بگیرد و باید به این مسائل زیربنایی پرداخته شود.

او گفت: یک زمانی پیشنهاد شد که مسئله اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر برداشته شود و در آن زمان من دیدم حدود ۶ تا ۷ نهاد درباره این مسئله تحقیق می‌کند؛ پژوهشگاه قوه قضاییه، مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقات فقهی شورای نگهبان و ... ازجمله این نهادها هستند.

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: یکی از ایرادات ساختاری این است که در یک موضوع چند دستگاه با پول بیت‌المال کار پژوهشی انجام می‌دهند و اصلاً چرا باید نهادهای پژوهشی در دستگاه‌های مختلف باشد؟ اینها باید همه در وزارت علوم باشند.

فتحی گفت: دوستان دانشگاهی در رفع این نابسامانی‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند. چنانچه سیستم آموزشی ما مشکل دارد و امروز پردیس‌های دانشگاهی تبدیل به بنگاه فروش مدرک شده‌اند و استادان ما می‌گویند ما که پول را گرفتیم چرا به او سخت بگیریم.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران به مسئله‌ای که برای یکی از دانشجویان ارشد خود پیش آمده اشاره کرد و گفت: این دانشجو از من پرسید چرا این اندازه سخت‌گیری می‌کنید، به او گفتم برای اینکه شما می‌خواهی فوق‌لیسانس بگیری و قاضی این کشور بشوی و باید سواد کافی داشته باشی اما آن دانشجو به من گفت من به دنبال قاضی‌شدن نیستم و می‌خواهم نامزد نمایندگی مجلس شوم!

فتحی در پایان اعلام کرد: امروز بسیاری نمایندگان به‌دنبال کارهای بی‌اهمیت هستند و این درحالی است که کارهای اساسی روی زمین مانده است.

به گزارش ایلنا، موسوی به نمایندگی از رییس نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها پس از فتحی، سخنرانی کرد و گفت: بسیاری مسائلی که آقای فتحی مطرح کردند، دغدغه های مقام معظم رهبری هست.

کد خبر : ۴۰۶۹۴۹