خبرگزاری کار ایران

غرویان در گفت‌وگو با ایلنا:

کسی از تریبون‌های عمومی مردم را به قانون‌شکنی دعوت نکند/ اغراض جناحی نباید مانع اجرای عدالت شود

استاد حوزه علمیه گفت: شورای شهر و شهرداری‌ها باید بدانند که صاحب اصلی مملکت و قدرت در نظام ما مردم هستند و مردم هم نباید از سوی مسئولان بیگانه تلقی شوند. الان با وجود رسانه‌ها و ابزارهای اطلاعاتی این‌طور نیست که مردم از موضوعی با خبر نشوند به هر حال اطلاعات به مردم می‌رسد و سازمان‌ها و شورای شهر و امثال آن باید شفاف با مردم برخورد کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باید بررسی شود و متخلفان مجازات شوند.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به واگذاری‌های شهرداری تهران به افراد خاص و اینکه چرا برخی تلاش می‌کنند این موضوع رسانه‌ای نشود، گفت: متاسفانه الان در برخی سازمان‌های کشور این مسئله وجود دارد که اهداف و اغراض جناحی و سیاسی گاهی مانع از اجرای عدالت می‌شود که یکی از موارد آن هم همین است.

کسی نمی‌تواند جلوی اطلاعات را بگیرد

غرویان خاطرنشان کرد: به هر حال شورای شهر و شهرداری‌ها باید بدانند که صاحب اصلی مملکت و قدرت در نظام ما مردم هستند و مردم هم نباید از سوی مسئولان بیگانه تلقی شوند. الان با وجود رسانه‌ها و ابزارهای اطلاعاتی این‌طور نیست که مردم از موضوعی با خبر نشوند به هر حال اطلاعات به مردم می‌رسد و سازمان‌ها و شورای شهر و امثال آن باید شفاف با مردم برخورد کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باید بررسی شود و اگر تخلفی شده متخلفان مجازات شوند.

او گفت: اگر این واگذاری‌ها صحت داشته باشد، خلاف قانون است و باید با آن برخورد شود. اگر هم صحت ندارد باید برای مردم توضیح بدهند تا از ابهام خارج شوند. عدالت اسلامی هم همین را اقتضا می‌کند. صاحب منصبان در نظام باید برابر مر م پاسخگو باشند.

مجوزی نداریم جلوی حلال خدا را بر مردم بگیریم

غرویان در مورد موضوع لغو کنسرت‌ها و برخورد سیاسی با آن عنوان کرد: وقتی حکومت دینی برای مردم تشکیل می‌دهیم، باید همه جوانب زندگی مردم را در این حکومت دینی ببینیم و برای آن راه‌حلی داشته باشیم یکی از این جنبه‌ها مسئله موسیقی است چراکه یک نوع نیاز روحی و فرهنگی است که مردم به موسیقی دارند.

او با تاکید بر اینکه باید موسیقی حرام را از موسیقی حلال مشخص کنیم و آن وقت مردم را از موسیقی حلال محروم نکنیم٬ گفت: چون این یک نیاز انسانی و روحی است وقتی مرز حلال و حرام موسیقی از نظر فقهی مشخص شد٬ ما هیچ مجوزی نداریم که  جلوی حلال خدا را بر مردم بگیریم و آنها را محروم کنیم.  کنسرت هم از اقسام موسیقی است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در جمهوری اسلامی اگر حکومت دینی داریم، باید جامع‌الاطراف فکر کنیم و دین را در عبادت و نماز و ذکر خلاصه نکنیم؛ این‌ها به جای خود درست هستند اما مردم هم نیاز به مسائل نشاط‌آور  و اخلاقی دارند. باید برای آنها نیز فکر کنیم در این زمینه قانون ملاک نظام جمهوری اسلامی است.

او با تاکید بر اینکه وقتی قانون یکسری کنسرت‌ها را مجاز می‌داند، نمی‌توانیم راه  حلال خدا را بر مردم ببندیم و فراموش نکنیم این قاعده در هیچ زمینی با زمین دیگر و در هیچ استانی با دیگر تفاوت نمی‌کند. بنابراین اگر ما نگاه جامعی به دین و نیازهای مردم داشته باشیم، کنسرت‌ها هم می‌تواند یکی از نیازهایی باشد که مردم دارند و حکم شرعی و فقهی هم  اگر حاکی از حلیت موضوع باشد، ما نمی‌توانیم جلوی اجرای حکم خدا را بگیریم.

کسی از تربیون‌های عمومی مردم را به قانون‌شکنی دعوت نکند

غرویان با اشاره به جایگاه تریبون‌های عمومی کشور گفت: معتقدم که تریبون‌های نماز جمعه باید تریبون‌‌هایی باشند که مردم را به اجرای قوانین و التزام به قوانین کشوری دعوت کنند نه اینکه این تریبون‌های عمومی مردم را به سمت قانون‌شکنی و ایستادن مقابل قانون ترغیب کنند.

او خاطرنشان کرد: این صحبت‌ها مردم را به قانون‌شکنی دعوت می‌کند و اگر این مسئله از یک  نقطه آغاز و فتح باب شود، به نظر من کم کم به دیگر استان‌ها و تریبون‌های دیگر هم سرایت خواهد کرد و ممکن است قوانین دیگر هم به راحتی زیر پا گذاشته شود. به این دلیل که می‌گویند چرا در فلان استان این قانون زیر پا گذاشته شده و به قانون بی‌اعتنایی شده است و ما هم می‌خواهیم در استان خودمان قوانین دیگری را زیر پا بگذاریم. این در نظام جمهوری اسلامی قانون‌شکنی و مقابله با قانون تلقی می‌شود و اگر این باب شود، پایه‌های حاکمیت قانون متزلزل خواهد شد.

غرویان یادآور شد: فکر می‌کنم دو دیدگاه بین علمای ما وجود دارد؛ یک دیدگاه اینکه دین منحصر به مسائل عبادی است و توجهی به مسائل دنیای مردم ندارد، اما یکسری از علمای ما هم از جمله ریاست جمهوری دیدگاه‌شان این است که مسائل مربوط به شادی و نشاط و رفاه و آرامش مردم است و دنیای مردم هم جزو دین است.

او با تاکید بر اینکه حکومت دینی باید هم به ابعاد معنوی هم به ابعاد مادی زندگی مردم بپردازد و سلامت جسم و روح مردم را در نظر گیرد، گفت: مسئله کنسرت‌ها هم با این نگاه باید حل شود. نباید دیدگاه یکسونگر در مسائل اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم. هیچ منافاتی ندارد که در استان خراسان رضوی و مشهد که پایتخت معنوی کشور است، مسائل فرهنگی و موسیقی هم باشد. اگر حلال است نگران نباشیم و حلال خدا را در اختیار مردم بگذاریم.

خانه‌های جدول کنسرت‌ها، توسط افراطیون پر می‌شود

این استاد حوزه علمیه قم در مورد ارتباط هجمه‌هایی که در مورد برگزاری کنسرت‌ها نسبت به دولت صورت می‌گیرد و اتاق‌های فکر علیه دولت روحانی گفت: کاملا این نوع مسائل که مطرح می‌شود از دیدگاه تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی روشن است که  این‌ها حلقه‌ها و بهانه‌هایی است که هر از چندگاهی برای مسائل و اغراض سیاسی و جناحی طرح می‌شود و در آنها  بحث‌های شرعی و فقهی و دینی مطرح نیست. این موضوع کاملا مشهود است.

او ادامه داد: به نظر من بحث کنسرت‌ها، یکی از خانه‌های جدولی است که افراطیون و دلواپسان آن را پر می‌کنند. از این موضوع‌ها و سوژه‌ها برای تضعیف دولت و مقابله با قانون سوءاستفاده می‌کنند و پشت پرده این کارها هم تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ۹۶ است و تلاش می‌کنند محبوبیت روحانی را زیر سوال ببرند، اما این اقدامات نتیجه عکس می‌دهد.

غرویان تاکید کرد: تاریخ گذشته هم نشان داده است که این‌گونه حرکت‌های افراطی که عده‌ای در موضوع‌های مختلف مثل برجام و حمله به سفارت عربستان و امثال اینها به کار گرفته‌اند، نتیجه عکس داده است. در انتخابات اسفند ۹۴ هم دیدیم که تفکر افراطی شکست خورد.

کد خبر : ۴۰۷۱۹۵