خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در روسیه:

گسترش روابط تهران و مسکو در چارچوب راهبرد سران ادامه می‌یاید

سفیر جمهوری اسلامی در مسکو گفت: روابط ایران و روسیه در سه سال گذشته گسترش بی‌سابقه‌ای یافته است که با توجه به دیدگاه‌ها و راهبردهای سران دو کشور این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی که به ولگاگراد روسیه سفر کرده است، در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور دانشجویان، مقام‌ها و اساتید در دانشگاه این استان برگزار شد، گفت: روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف و همچنین دیپلماتیک بین دو کشور سابقه ای ۵۰۰ ساله دارد.

وی ادامه داد: بیشتر ترددها بین دو کشور از طریق بندر آستراخان در ساحل شمال غربی دریای خزر صورت می‌گرفت و در گذشته هزاران بازرگان ایرانی در این منطقه فعالیت می‌کردند و بندر انزلی در ایران نیز با همین بهره‌برداری فعال بود.

توسعه روابط در سه سال گذشته

سنایی ادامه داد: توسعه روابط در سه سال گذشته در چارچوب پیامدهای مثبت تصدی دوباره ریاست جمهوری روسیه از سوی ولادیمیر پوتین و دیدگاه توسعه همکاری با شرق و ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران شکل گرفته است.

سفیر ایران گفت: هشت دیدار سران دو کشور در سه سال گذشته و همچنین توافق برجام، از دیگر زمینه‌های تسهیل‌کننده توسعه روابط ایران و روسیه به شمار می‌رود که در حال ثمر دادن است.

سنایی در ادامه با بیان گوشه‌های از دستاوردهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی حتی با وجود تحریم‌ها اظهار داشت: ایران سال ۲۰۱۴ مقام هفتم نانو فناوری را داشت و تلاش‌‌های زیادی برای توسعه علم نیز صورت گرفته است.

وی همچنین تمایل موجود برای افزایش همکاری‌های دانشگاهی و علمی و فناوری دو کشور را زمینه‌ساز تنوع‌بخشی بیشتر در روند ارتقای روزافزون همکاری‌ها بین روسیه و ایران خواند.

اسناد زیادی برای افزایش همکاری‌ها بین ایران و روسیه وجود دارد

سنایی با تاکید بر اینکه رئیسان جمهوری دو کشور تعامل کارآمد و گسترده‌ای دارند، بیان کرد: اسناد زیادی برای افزایش همکاری‌ها بین ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف امضا شده و همچنین سفرهای متقابل متعددی صورت گرفته است که از جمله سال گذشته ۱۵ وزیر فدراسیون روسیه به ایران رفتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر اسناد تنظیمی برای همکاری‌های اقتصادی امضا شده است، موافقتنامه جامع همکاری‌های گمرکی، گشایش گذرگاه سبز گمرک و اعطای اعتبارهای مالی به ایران برای اجرای پروژه‌های صنعتی را از جمله موارد مهم توافق‌های دو کشور برشمرد. 

سنایی همچنین گفت: در زمینه‌های مختلف دیگری از جمله فرهنگی نیز همکاری‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در دو کشور اشاره کرد.

تجلی مناسبات ایران و روسیه، سوریه است

سفیر ایران در ادامه تاثیر همکاری‌های منطقه‌ای تهران و مسکو را مثبت خواند و یادآور شد: تجلی این مناسبات در سوریه است و هر دو کشور برای مبارزه با تروریسم همکاری‌های خوبی دارند. البته این پدیده ریشه‌های بین‌المللی دارد که متاسفانه پس از مداخله ناعادلانه در افغانستان، لیبی و عراق نتیجه را دیدیم که شرایط بدتر شد.

سفیر ایران در بخش پاسخ به پرسش‌های دانشجویان نیز درباره بحران‌آفرینی‌های غرب گفت: غربی‌ها در حوادث اخیر منطقه‌ای نقش اثرگذاری داشته و البته اکنون به اشتباه‌های خود پی برده‌اند. برخی در حال تغییر دادن رویکردهای خویش هستند. راه حل نیز واگذاری تصمیم‌ها به خود کشورها و مردم آنها است تا در سرنوشت خود نقش تعیین کننده داشته باشند.

رفتارهای دوگانه غرب در مورد حوادث منطقه‌ای؛ عامل گسترش تروریسم

وی همچنین درباره گسترش پدیده تروریسم در منطقه گفت: دلایل متعددی در این رابطه قابل طرح است که اصلی‌ترین آن رفتارهای دوگانه غرب در مورد حوادث منطقه‌ای و نگاه ابزاری به پدیده‌های سیاسی است. لذا دخالت‌های نابجای برخی کشورها در این زمینه موثر بوده و حق مردم در تعیین سرنوشت کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

سنایی در پاسخ به پرسشی با موضوع همکاری‌های گردشگری ایران و روسیه گفت که روابط در این حوزه طی دو سال گذشته توسعه یافته و میزان رفت و آمد رشد خوبی داشته است و در زمان حاضر نیز شرکت‌های متعددی پروازهای منظم چارتری را بین دو کشور انجام می‌دهند.

وی همچنین با بیان اینکه مقاصد جدید گردشگری در روسیه و ایران مورد توجه گردشگران دو کشور قرار گرفته عنوان کرد با توجه به استقبال کنونی، شرکت‌های مختلف هواپیمایی روسی علاقه‌مند به برقراری پروازهای منظم به تهران، مشهد و اصفهان هستند، زیرا سال گذشته ورود گردشگران ایرانی به روسیه دو برابر شده و سفرهای گردشگری از این کشور به شهرهای مختلف جمهوری اسلامی نیز ۳۵ درصد بیشتر شده است.

سفیر ایران در پاسخ به پرسش یک دانشجوی روسی در مورد فعالیت‌های دانشگاهی در جمهوری اسلامی نیز اظهار کرد: دانشگاه‌های ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دهه اخیر رشد بسیار خوبی داشته‌اند و شمار دانشجویان بسیار افزایش یافته و حتی درصد حضور خانم‌ها بیشتر از آقان شده است.

سنایی در پایان به موضوع همکاری با استان ولگاگراد روسیه اشاره کرد و گفت: روابط خوبی بین مناطق مختلف دو کشور برقرار شده است که درصدد تعیین استان ایرانی طرف قرارداد با ولگاگراد نیز هستیم و این استان می‌تواند نقش موثری در تبادل کالا از طریق حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ای ایفا کند.

کد خبر : ۴۰۷۲۰۴