خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس مانع از حضور متخلفان شورای شهر در انتخابات می‌شود/ مدیرانی که امانت‌دار نبودند، نباید برای تهران تصمیم‌گیری کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مدیرانی که قادر به رعایت مصالح عمومی نبوده و نگاه‌شان به اموال عمومی، نگاه امانت‌دارانه‌ای نبوده، نمی‌توانند مرجع تصمیم‌گیری برای کل شهر تهران باشند.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به پرونده واگذاری املاک عمومی شهر پایتخت به برخی از مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر تهران و تلاش برخی نمایندگان برای اجرای طرح تحقیق و تفحص در این‌باره، گفت: بحث تخلف‌های شهرداری تهران باتوجه به این‌که بخش قابل‌توجهی از شهروندان کشور مربوط می‌شود، موضوع مهمی است و مجلس نیز وظیفه دارد در این باره اقدامات لازم را انجام دهد.

سوءاستفاده از اموال عمومی در شهرداری تهران، مردم را نگران‌ کرد

او یادآور شد: موجی که در پی این مسئله به جامعه متبادر شد، منفی بود؛ به‌ویژه پس از آن‌که بیش از سه ماه به دلیل دامن زدن برخی رسانه‌ها به موضوع فیش‌های حقوقی، مردم در شوک فرو رفتند، سوءاستفاده از اموال عمومی یا تخفیف‌هایی که بامجوز یا بی‌مجوز به افرادی خاص در شهرداری تهران اعطا شد، مردم را نگران‌تر کرد.

شهرداری باید با شفافیت بیشتری پاسخگو باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: مورد مستند در این مسئله، گزارش مقدماتی سازمان بازرسی کل کشور بود و باید همچنان منتظر ارائه گزارش نهایی این سازمان باشیم و مهمتر این‌که منتظر باشیم تا شهرداری نسبت به ارائه این گزارش‌ها و اخبار منتشر شده، با شفافیت پاسخگو باشد.

گزارش سازمان بازرسی ملاک برخورد با شهرداری است

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: شهرداری تهران باید نسبت به سوال‌های نمایندگان مجلس؛ به‌ویژه در قبال پرسش‌های نمایندگان تهران پاسخگو باشد و پس از آن نیز گزارش سازمان بازرسی کل کشور ملاک برخورد با شهرداری خواهد بود.

تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران اتفاق مثبتی است

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور یک شهردار در شهرداری تهران در بیش از یک دهه و عدم نظارت دقیق بر شهرداری در این مدت، اعلام کرد: به طور کلی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اتفاق مثبتی است و طرح این مسئله از سوی مجلس ضرورت دارد، با این حال آن‌چه مسلم است، اگر شورای شهر تهران به وظایف قانونی خود عمل می‌کرد و از تحقیق‌وتفحص‌هایی که تا امروز داشتند، گزارشی شفاف به مردم ارائه می‌کردند،‌ قاعدتاً در جهت‌دهی درست تحقیق‌وتفحص مجلس موثر بود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد، به دلیل همین کم‌کاری شورای شهر تهران، تحقیق و تفحص مجلس تا حدودی با تحقیق‌وتفحص‌هایی که پیش از این در شورای شهر انجام شده، همپوشانی داشته باشد که البته مهمتر از همه این مسائل، انجام این تحقیق‌وتفحص دقیق در مجلس و ارائه گزارش‌های شفاف آن به مردم است.

رحیمی یادآور شد: این‌که به‌صورت مصداقی اعلام شود گروهی از مدیران شهرداری از رانت‌ها یا تخفیف‌هایی با مجوز یا بی‌مجوز بهره‌مند شده‌اند، فضای کشور را ملتهب کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: فارغ از تمام این مسائل، برای مردم و نمایندگان‌شان در مجلس مهم این است که تخلف، فارغ از این‌که ازسوی چه کسی انجام شده، امری مذموم است و باید با آن برخورد شود.

اگر قالیباف روشنگری می‌کرد، التهابی در جامعه ایجاد نمی‌شد

او یادآور شد: درصورتی که شخص آقای قالیباف روشنگری بهتر و بیشتری انجام می‌داد و به‌موقع با مردم و رسانه‌ها مواجه می‌شد، جلوی التهاب موجود در فضای سیاسی و رسانه‌ای جامعه گرفته می‌شد.

مجلس مانع از حضور متخلفان در انتخابات می‌شود

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی که آیا باتوجه به برگزاری انتخابات شورای‌شهر توسط مجلس، امکان ردصلاحیت اعضای فعلی شورای شهر تهران درصورت اثبات تخلف‌های آنها وجود دارد، گفت: قطعاً درصورت اثبات این تخلف‌ها، مجلس مانع از حضور مجدد این افراد در انتخابات خواهد شد. درصورتی که شهرداری تهران مستنداتی ارائه کند که اعمال این تخفیف‌ها برای کارکنان قانونی بوده، به دلیل سوءمدیریت‌هایی که منجر به بروز چنین اقدام‌های نامتعارفی شده، باید با مسئولان برخورد شود.

مدیرانی که امانت‌دار نبودند، نباید مرجع تصمیم‌گیری برای تهران باشند

رحیمی در پایان تصریح کرد: قاعدتاً مدیرانی که قادر به رعایت مصالح عمومی نبوده و نگاهشان به اموال عمومی، نگاه امانتدارانه‌ای نبوده، نمی‌توانند مرجع تصمیم‌گیری برای کل شهر تهران باشند.

کد خبر : ۴۰۷۵۰۶