خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

داعش و طالبان، نماد افراط هستند/ فرهنگ تشیع بر اعتدال عقلانی تاکید دارد

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: قرآن کریم مستحکم ترین راه و روش را به انسان می آموزد و به افرادی که اعمال نیک و عمل صالح دارند بشارت می‌دهد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام صادقی در مراسم مسابقات قرآن کریم در قوه قضاییه با تاکید بر اینکه قرآن کریم هدایت کننده است، گفت: قرآن کریم مستحکم ترین راه و روش را به انسان می آموزد و به افرادی که اعمال نیک و عمل صالح دارند بشارت می‌دهد. عقل پیامبر راهبر ماست و نوری است از طرف خداوند متعال که به وسیله آن ضلالت را از هدایت می‌توان شناخت. گاه ممکن است خرافات جای دین را بگیرد که با عقل باید آن را تشخیص داد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در باب تکریم عقل در دین مبین اسلام افزود: پس باید در مرحله اول به وسیله عقل امام حق را از ناحق شناخت. آدمی قبل از اقتدا به امام باید بفهمد که آن امام، امام هدایت است. باید از آن دشمن پیامبر را جدا سازد و در آن زمان باید معاویه را از امیرالمومنین علی (ع) شناخت.

او با اشاره به روایتی از امیر مومنان مبنی بر منع نفاق و دورویی تصریح کرد: انسان باید ضلالت را از امام هدایت جدا کند و بشناسد. باید حق را از آنان که به دشمنان اسلام خدمت می کنند شناخت. گام بعدی آن است که از قرآن و هدایت های ائمه توسل بجوییم، آن عقل اولیه که ما را به محضر پیامبران می‌رساند یک سهم اولیه است، ولی این سرمایه نباید دست نخورده باقی بماند. باید آن را با قرآن باور کنیم، این قرآن آدمی را به سمت امور قوی، رهبری می‌کند.

صادقی با تاکید بر اینکه قرآن برای راهنمایی بشر است، خاطرنشان کرد: ما عقل را قاضی خوبی می‌دانیم که به وسیله آن راه هدایت را از ضلالت تشخیص دهیم، ولی پس از این شناخت باید گفت من باز هم باید به عقل خود اکتفا کنم؟ خیر، آنجا باید عقل را در اختیار معلمان هدایت قرار داد، کار معلمی این است که باعث شکوفایی شود.

معاون قوه قضائیه با اشاره به اینکه کار انبیا پراکنده کردن گنجینه‌هاست، تصریح کرد: عقل بشر یک گنجینه بزرگ است و کار قرآن و اهل بیت آن است که این گنجینه را بیرون آورند. انبیا به عقول بشر رشد می‌دهند. بر خلاف کسانی که می‌گویند عقل بشر کاملا مستقل است که ما این را قبول نداریم. یعنی آنها معتقدند که دین را با عقل ناقص خود تفسیر کنیم در حالی که عقل بشر محدود مستقل است. دین بر آن است که همین عقل ناقص را تعلیم دهد. اگر این تعلیم انجام نشود عقل رشد نخواهد کرد. عقل ما را به ساحت دین می رساند ولی در برابر آن هدایت از سوی خدا و اهل بیت وحی باید عقل را به آنها بسپاریم تا رشد پیدا کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در پایان با تاکید بر اینکه فرهنگ تشیع نه عقل‌گرایی افراطی معتزلی و نه نقل‌گرایی اشعری است، بلکه بر اعتدال عقلانی تاکید دارد، گفت: دیروز افراط و تفریط بوده، امروز هم هست که نماد این افراطی‌گری‌ها همان طالبان و داعش هستند؛ این افراط و تفریط ها هم عقل و هم نقل را خراب می‌کند.

کد خبر : ۴۰۷۷۲۷