خبرگزاری کار ایران

واکنش جمهوری‌خواهان

برجام به نفع ایران است/ کنگره برای جان کری جلسه استماع تشکیل دهد

روزنامه جمهوری‌خواهان آمریکا در گزارشی آمریکایی نوشته است که کنگره باید جلسه استماعی را برای وزیر امور خارجه آمریکا تشکیل دهد تا به سوالاتی در این خصوص پاسخ دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه واشنگتن پست، دولت اوباما ابعاد تازه‌ای از  توافق هسته‌ای ایران را روشن کرده است. در این ابعاد تازه شاهد بندهایی به نفع ایران هستیم. دولت از پذیرش این مسئله خودداری کرده، جمهوری‌خواهان سر و صدایشان بالا رفته و وزارت امور خارجه گفته مشکل خاصی نبوده و اگر هم بوده، مهم نبوده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، خط خبری این هفته در گزارش رویترز به شرح زیر بوده است:

ایالات متحده آمریکا و شرکای آن در توافق هسته‌ای، همگی قبول کردند که ایران اجازه داشته باشد بخشی از محدودیت‌ها در توافق هسته‌ای را تا زمان سررسید زمان برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای دور بزند.

گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل بر اساس اطلاعات مقام‌های دولت‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران به دست آمده است و گفته شده که این معافیت‌ها به‌طور مخفیانه به ایران داده شده است.

واشنگتن‌پست نوشت این خبر در صدر اخبار ایران و بالاتر از خبر داغِ پرداخت ۴۰۰ میلیونی در ازای آزادی زندانیان آمریکایی قرار گرفت.

بر اساس آخرین اخبار سناتور «بن ساسه» منتقد سرسخت توافق هسته‌ای با ایران به «رایت‌ترن» گفته که توافق هسته‌ای مبهم است و به تدریج مشخص می‌شود و اگر گزارش‌ها درست باشد، نشانگر الگوی قابل پیش‌بینی دولت اوباما در مذاکرات است که به ایران امتیاز داده است.

واشنگتن‌پست نوشت: تا زمانی که موسسه علوم و امنیت بین‌الملل این گزارش را مطرح نکرده بود، کاخ سفید نیز توضیحی نداده بود و این نشان می‌دهد دولت اوباما نمی‌خواهد درباره نحوه اجرای برجام و حجم امتیازات به ایران نظیر اینکه هیچ بازرسی در هر زمان و مکانی وجود نخواهد داشت، صحبت کند.

روز پنجشنبه جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز این گزارش را تکذیب کرد و در نیم ساعتی که خبرنگاران در اطراف او بودند، تعریف محدودی از اینکه هیچ جای توافق حرفی از «اورانیوم قابل استفاده» زده نشده؛ ارائه کرد و در این سوال و جواب، جان کربی گفت: معتقدم این گزارش روشن می‌کند که همه کشورهای ۵+۱ با تعهدهای ایران و طرفین در توافق هسته‌ای موافق بوده‌اند.

جان کربی همچنین گفت: نمی‌توانم در کنفرانس خبری وارد جزییات شوم، اما حقیقت این است که در توافق محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی برای اورانیوم کمتر غنی‌شده وجود دارد که این محدودیت اجرایی شده است.

خبرنگاری در واکنش به این اظهار نظر جان کربی گفت: چنین محدودیتی برای ایران وجود نداشته است. این محدودیت در توافق گفته نشده و در مفاد و بندهای برجام نیز وجود ندارد و شما آن را از خودتان ساخته‌اید که کربی در پاسخ گفت: این طور نیست و من آدرس آن را در برجام به شما خواهم داد که در ادامه این خبرنگار به سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشنهاد داد بعد از کنفرانس خبری بیشتر به این مسئله فکر کند. جان کربی به این خبرنگار که گفته بود «بعدا به آن فکر نخواهم کرد»

این روزنامه آمریکایی مدعی شده است که کنگره باید جلسه استماعی را برای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تشکیل دهد تا به سوالاتی در این خصوص پاسخ دهد.

کد خبر : ۴۰۷۷۶۰