خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های یک فایل صوتی؛

بحران ساختگی علیه مطهری/ دو امضای مشکوک پای نامه‌ای که هرگز نرسید

سوءاستفاده از امضای نمایندگان قائم‌شهر و بابلسر در نامه‌ای که مخالفان مطهری تهیه کرده بودند، شاید به این دلیل بود که هنوز جمعی از اصولگرایان با حضور علی مطهری در جایگاه نایب رییسی مشکل دارند و تلاش می‌کنند به هر ترتیبی یک اصولگرا در آن جایگاه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در پی انتشار فایل صوتی سخنان آیت‌الله منتظری درباره حوادث سال۶۷ و درحالی که واکنش‌های مختلفی به این فایل‌صوتی ۴۰دقیقه‌ای مطرح شد، علی مطهری با انتشار دو یادداشت نسبتاً‌ مختصر خواستار پاسخگویی مسئولان وقت به‌ویژه آقایان حسینعلی نیری، ابراهیم رییسی و پورمحمدی به‌عنوان مسئولان اصلی برگزاری دادگاه‌های آن سال درباره نحوه صدور و اجرای احکام اعدام منافقین شد.

درخواست فرزند آیت‌الله مطهری

مطهری در دومین یادداشت خود با تاکید بر این‌که درصحت انتساب این فایل به آیت‌الله منتظری تردیدی نیست، صحبت‌های ایشان را مصداق دلسوزی و خیرخواهی برای انقلاب اسلامی دانست و گفت: اینکه نگرانی ایشان جا داشته یا نه و اصلاً ماجرا چه بوده، درست برای ما روشن نیست.

همین دو یادداشت مختصر از سوی نماینده‌ای که در یک دهه گذشته بخاطر مواضع صریح خود، در متن مهمترین مسائل سیاسی کشور از حصر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 88 و ممنوع‌التصویری خاتمی تا مفاسد اقتصادی و سیاسی احمدی‌نژاد حضور داشته، کافی بود تا گروهی از اصولگرایان در مواجهه با مطهری قرار بگیرند.

درحالی که تا چند روز پس از انتشار این یادداشت، عموم اظهارنظرها در این‌باره، صرفاً به گستره صحبت درباره اصل موضوع حوادث سال ۶۷ محدود می‌شد، نامه دوم مطهری خطاب به پورمحمدی وزیر دادگستری فعلی و یکی از مسئولان دادگاه‌های آن سال به رشته تحریر درآمده و با اشاره به سکوت و پاسخ‌های مسئولان به سوال‌های ایجاد شده، این نحوه رویارویی را مصداق «توضیح واضحات» دانسته بود.

آغاز هجمه علیه مطهری

یکی از اصولگرایان مجلس دهم در صحن علنی با تذکر به مطهری، اصل بیان موضوع توسط مطهری را زیرسوال برد. محسن کوهکن که پس از یک دوره غیبت در مجلس نهم، بار دیگر از حوزه انتخابیه لنجان استان اصفهان راهی بهارستان شده، زمانی که مطهری ریاست نشست علنی را برعهده داشت، با کنایه به نایب‌رییس، از لاریجانی بخاطر این‌که مسائل امنیتی را در پارلمان مراعات می‌کند، تشکر کرد و خطاب به مطهری گفت: ای‌کاش آقای لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشتند، چون این تذکر درباره شماست. در شرایطی که مشکلات اقتصادی و اشتغال وجود دارد، زیبنده اعضای هیات‌رییسه نیست خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان درست کند.

مطهری بیان «توضیح واضحات» را پاسخی به سوال‌های ایجادشده ندانست و با آرامش خاص خود به تذکر کوهکن پاسخ داد. هرچند فریادهای «مرگ بر منافق» نمایندگان اصولگرا بر سر مطهری همچون روزهای نه‌چندان دور مجلس نهم با همراهی گروهی نمایندگان همراه نشد، اما چهار پنج حامی پیدا کرد؛ چند نفری بلافاصله گعده کردند تا با این‌سو و آن‌سو رفتن در صحن، حدود ۲۰ امضا برای سلب صلاحیت مطهری از حضور در هیات رییسه جمع شود؛ امضای نامه‌ها در حالی بود که رضیان قائم‌شهر می‌گفت موضوع نامه سلب صلاحیت مطهری نبوده است و چنین نامه‌ای را امضا نکرده است.

کوهکن که در جبهه پیروان خط امام و رهبری، نیابت باهنر را برعهده دارد، پرچم‌دار مخالفت با مطهری شد. این بار نمایندگانی از جبهه پایداری همچون جواد کریمی‌قدوسی و اصولگرایانی چون حاجی‌دلیگانی و سیدحسین نقوی حسینی و برخی از میانه‌روهای این جریان همچون محمدعلی پورمختار در مخالفت با مطهری گام برداشتند.

موضع‌گیری حامیان مطهری

بماند که تعداد حامیان مجلسی مطهری کم نبودند؛ حامیانی که عموماً همچون خود مطهری، همزمان با محکوم‌کردن نحوه انتشار فایل صوتی و نامناسب دانستن زمان انتشار آن، تاکید داشتند بنابر اصل ۸۴ قانون اساسی، نمایندگان در قبال تمامی افراد ملت مسئولیت دارند و حق دارند درباره همه امور اظهارنظر کنند.

کواکبیان که به‌عنوان نخستین سخنران جریان حامی مطهری وارد شد، علاوه بر تاکید بر حق و وظیفه قانونی مطهری، کنایه‌ای به باهنر زد و گفت: زمانی که مهندس باهنر نایب‌رییس مجلس بود، درباره زمین و زمان و عالم و آدم اظهارنظر می‌کرد اما کسی اعتراضی نداشت.

کمی بعد و در جلسه فراکسیون امید که با حضور مطهری برگزار شد نیز بار دیگر بر این مواضع حمایتی تاکید شد و درحالی که همزمان صحبت از پیگیری مجدانه اصولگرایان برای به جریان انداختن درخواست‌شان به‌منظور جلوگیری از ادامه حضور مطهری در جایگاه نایب‌رییسی مجلس مطرح بود، این بار نوبت به سیدحسین نقوی‌حسینی رسید که با طرح مجدد این مسئله در قالب تذکری مشابه تذکرهای پیشین، مخالفت علیه اظهارات مطهری را ادامه دهد.

این‌بار نیز مطهری باز همان توضیحات را در شرایطی بیان کرد که پزشکیان ریاست جلسه را برعهده داشت و او از جایگاه نمایندگان عادی با آزادی بیشتر سخن گفت و خطاب به منتقدانش اعلام کرد که «دایه دلسوزتر از مادر نشوند» و بار دیگر از مسئولان خواست «بجای شعار، درباره حوادث سال ۶۷ توضیح دهند.»

با این حال، ماجرا هنگامی جالب شد که علی‌اصغر یوسف‌نژاد یکی از اعضای هیات رییسه مجلس در واکنش به صحبت‌های یکی از اعضای فراکسیون امید که از بازپس‌گیری برخی از امضاکنندگان نامه سلب صلاحیت مطهری خبر داده بود، پرده از این برداشت که اساساً چنین نامه‌ای تقدیم هیات رییسه نشده است.

این درحالی بود که در نامه‌ای که تصویرش همان روز نخست در بعضی از رسانه‌ها بازتاب یافت، امضاهایی مشکوک نیز وجود داشت و نمایندگانی همچون عبدالله رضیان گفتند که امضای‌شان برای نامه دیگری در محکومیت اقدامات سازمان مجاهدین خلق بوده و ربطی به موضوع سلب صلاحیت مطهری نداشته است.

در ادامه گفته‌های مطهری به صورت حقوقی در اظهارات محمدجواد فتحی عضو هیات‌رییسه کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید بازتاب یافت و او با تاکید بر اینکه قرار نیست جمع‌آوری امضا به نتیجه برسد، بی‌پاسخ گذاشتن چنین سوال‌هایی را موجب بغرنج‌تر شدن مسائل و افزایش شایعه‌ها دانست و تلاش اصولگرایان به‌منظور بحران‌سازی از یک اظهارنظر ساده مطهری را تاسف‌برانگیز خواند.

کد خبر : ۴۰۷۸۵۸