خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری /مشروح/

به مصباح یزدی نیاز داریم/ بازیگران در دوراهی قرار می‌گیرند نه کارگردانان

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: از جهان اسلام توقع داشتیم گروه حقیقت‌یابی برای پیدا کردن ریشه‌های جنایت منا پیدا کنند چراکه ما هنوز عمدی بودن آن را منتفی نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز خود در خبرگزاری تسنیم با اشاره به سالگرد حادثه منا به عنوان لکه ننگ و نشانه جنایت‌های آل‌سعود، گفت: آل سعود امروز به صورت رسمی دست در دست بدترین دشمن‌ اسلام یعنی رژیم نامشروع صهیونیستی گذاشته و مسئولیت جنگ‌های نیابتی استکبار را در منطقه به عهده گرفته است.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام اضافه کرد: آل سعود دلار نفتی‌اش را برای کشتار فجیع مسلمانان به کار گرفته است و پنجه‌های خونینش در خاورمیانه و آفریقا پخش شده و با پررویی تمام قتل‌های فجیع در منا و چند روز قبل در مسجدالحرام را هنوز نپذیرفته‌اند لذا ما از جهان اسلام توقع داشتیم گروه حقیقت‌یابی برای پیدا کردن ریشه‌های این جنایت پیدا کنند. ما هنوز عمدی بودن آن را منتفی نمی‌دانیم و معتقدیم این کلیدی برای جنایت‌های بعدی در یمن و بحرین و لیبی و سوریه و عراق بوده است.

او گفت: امیدواریم وعده‌ای که حضرت آقا دادند که ان‌شاءلله ۲۵ سال دیگر رژیمی به نام صهیونیستی نخواهد بود، محقق شود و آل‌سعود هم از تاریخ سفره جنایت‌هایش برچیده شود و به تاریخ بپیوندند.

قرار نیست چون دیدگاهی را قبول نداریم، از مجامع بین‌المللی بیرون بیاییم

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه با توجه به مباحث FATF و حامیان دولت که حامی پیوستن به این پروتکل هستند و مصوبه‌هایی که در مجلس این را منع می‌کند، گفت: داستان مسئله پولشویی، مقوله‌ای است که ده ها سال هم مطرح بوده و در مجامع بین‌المللی هم گفته می‌شد ما به آن بپیوندیم.

نایب رییس سابق مجلس تصریح کرد: در مجلس هفتم و نهم قرار شد این کار انجام شود، چون ما در هر صورت به عنوان یک کشور رسمی و مشروع در بسیاری مجامع بین‌المللی عضو هستیم. هر کدام اینها فرصت‌ها و تهدیدهایی دارد. از سوی دیگر ما هم یک قوت‌هایی داریم، یک ضعف‌هایی. مهم این است که دیپلماسی کشور آن‌چنان حاذق، قدرتمند و آنلاین باشد که بتواند از کوچکترین فرصت‌ها استفاده کند و تهدیدها را دفع کند.

باهنر افزود: در مورد هر کدام از اینها هم همین اوضاع است. در مورد عضویت در سازمان ملل هم همین است. ما بسیاری از مصوبات سازمان ملل را هم قبول نداریم و مثل دیدگاه‌های سازمان ملل در مورد سعودی که حاضر شد نسبت به مطالب مربوط به دست داشتن سعودی‌ها در حادثه یازده سپتامبر سکوت کند، چون سعودی تهدید کرد حق عضویت نمی‌دهد . اینها واقعیات زورمدارانه در دنیاست، اما این دلیل نمی‌شود از این مجامع بیرون بکشیم. ما باید زندگی کنیم و به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم و مدیریت استراتژیک‌مان طوری باشد که از این فرصت ها استفاده کنیم

بهترین راه پیوستن به معاهده FATF است

او ادامه داد: کنوانسیون مبارزه با پولشویی هم از این فارغ نیست. ما برخی نهضت‌ها را آزادی‌بخش می‌دانیم ولی دنیا آن را تروریسم می‌داند یا بالعکس؛ در مورد رژیم صهیونیستی ما آن را غاصب می‌دانیم و دنیا آن را کشور می‌داند. اما با توجه به وضعیت به وجود آمده بهترین راه پیوستن به معاهده FATF است.

نسبت بودجه‌ها را باید مدیریت کنیم

خبرنگاری مدعی شد آیت‌الله هاشمی در مورد کاهش بودجه نظامیسخن گفته‌اند که این فعال سیاسی اصولگرا در تشریح این موضوع گفت: در مسائل اقتصاد کلان باید نسبت‌ها را متعادل کنیم. اگر ما می‌توانستیم مثل کشورهای همسایه سالی بیست-سی میلییارد دلار هزینه نظامی کنیم، خوب بود. اما باید امروز این درصدها را مدیریت کنیم. گاهی این درصدها بالا و پایین می‌شود. مدیریت کلان کشور با همین روش قواعد بودجه است. این نسبی است. اگر کسی ادعا کند امروز ما نیاز به افزایش توانایی نظامی نداریم یا خائن است یا نادان. این تهدیدها نشان می‌دهد این گفتمان غیرعقلایی است. شاید کسی بگوید ما تهدید می‌شویم، اما این تهدید می‌توانید سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی باشد. در نتیجه اگر ما سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم باید بدانیم در چه حوزه‌ای جذب می‌شود. اگر در حوزه دفاعی نمی‌شود این را جذب کرد، خب بنیه دفاعی ما باید روی پای خودمان باشد.

او گفت: اینها نسبی است. اگر این نوع اظهارنظرها در داخل یک سبد سیاستی نباشد، می‌شود برداشت‌های منفی یا مثبت کرد. باید بدانیم مقدمه و موخره این صحبت‌ها باید مشخص باشد. اگر کسی بگوید ما بودجه نظامی نمی‌خواهیم چه آقای هاشمی باشد چه هر کس دیگر، یا نادان است یا خائن.

به مصباح یزدی نیاز داریم

باهنر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عدم مشورت با مصباح‌یزدی در آینده  گفت: ما در مورد همدلی و همراهی جبهه اصولگرایی یا جبهه انقلابیون و کسانی که به ارزش‌های انقلابی اعتقاد دارند، برای تقویت این جبهه نه تنها نیاز به رای مصباح یزدی داریم، بلکه به کوچکترین رای کشور هم نیاز داریم. نمی‌توانیم از سرمایه‌های اجتماعی‌مان اظهار بی‌نیازی کنیم.

او ادامه داد: اما یک موقع ما شاکله سازمانی تعریف می‌کنیم. این شاکله طبقه‌بندی دارد. ما می‌گوییم مجموعه اصولگرایان حول محور جامعه روحانیت مبارز تهران  می‌توانید جمع شود. ما برای همدلی به همه نیاز داریم، اما برای محوریت هرچه این محورها تعدادشان بیشتر باشد، وحدت سخت‌تر خواهد شد.

به احمدی‌نژاد و دوستانش نیازمندیم

باهنر با بیان اینکه اگر کسی بگوید به احمدی‌نژاد و دوستانش نیاز نداریم، غلط است، متذکر شد: یک موقع ما می‌گوییم به احمدی‌نژاد برای نامزدی ریاست جمهوری نیاز نداریم، این درست است. اگر ما در مورد کاندیداها تعدد داشته باشیم که این اول بدبختی ماست. اینکه نهایتا ما روی چه کسی به تفاهم می‌رسیم، هنوز معلوم نیست. هنوز هم زود است که معلوم شود.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ابراز داشت: ممکن است یکی بگوید باهنر تو باید حتما مجموعه‌های متبوع خود را بیاوری با اصولگرایان. یک موقع می‌گویند خودت را برای کاندیداتوری آماده کنی. اما درمورد کاندیداتوری احمدی‌نژاد، الان ما نه دست رد به سینه کسی می‌زنیم نه رد می‌کنیم.

اگر درهر ارگانی فساد پیدا شود، باید با آن برخورد کرد

باهنر در مورد مسئله فیش‌های حقوقی و جنجال اصولگرایان و سکوت اصولگرایان در مورد شورای شهر گفت: فساد، فساد است و با هر کس این روند را دارد، باید برخورد شود. متاسفانه در مسائل غیرسیاسی رسانه‌ها ترجمه سیاسی می‌کنند و بر این مبنا اظهارنظر کنند. این از نظر ما محکوم است. حتی در زمان مجلس ما از صد تصمیم‌مان ده درصد سیاسی است، بقیه کارشناسی؛ اما بعضی افراد اصرار دارند همه مسائل را سیاسی کند. فساد هم فراجناحی است، متاسفانه رد پای بعضی فسادها در اکثر آدم‌ها وابسته به جناح‌های مختلف وجود دارد؛ چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب.

ممکن است در انتخابات پیش رو یک خبرهایی ار تاریکی رها شود. این تیرها افکار جامعه را مغشوش می‌کند. تشویش افکار عمومی یکی از موارد محرمانه است که بر اساس قانون می‌شود آن را دنبال کرد. این بداخلاقی است. در شهرداری و دولت دهم و یازدهم و قوه قضاییه و بازرسی کل کشور ممکن است فسادی پیدا شود، لذا باید با آن برخورد کرد. می‌گویند هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای با روزی که بگندد نمک؛ در نتیجه اگر روزی نمک بگندد، باید واکنش بیشتری نشان داد.

او در مورد اینکه آیا اصولگرایان یکسان با این موارد برخورد کردند یا خیر، گفت: شما فکر کنید آیا اصولگرایان یکسان برخورد کردند یا نکردند. من هیچ چیز نمی‌گویم.

پاسخ به اظهارات مصباحی مقدم

باهنر در مورد سخنان حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در باره چهره‌های جدید در انتخابات آینده گفت: ما موقع رای گرفتن نه تنها به رای چپ و راست نیار داریم، بلکه به رای زندانیان هم نیاز داریم و صندوق‌ها را به زندان می‌بریم و به آنها می‌گوییم تورو خدا رای بده. در نتیجه ما به رای همه شهروندان نیاز داریم. حضرت آقا گفتند حتی اگر کسی من را قبول ندارد، رای بدهد. آقای مصباحی مقدم سخنگوی ما نیست و سخنگوی جامعه روحانیت است. از ایشان باید پرسید. اینکه من همه صحبت‌های او را تایید یا تکذیب کنم، کار من نیست.

از روحانی حمایت مشروط می‌کنیم

او ادامه داد: در مورد چهره‌ها بررسی‌هایی می‌کنیم. بسیاری از عوامل تاثیرگذار است. موقعی گفتم ما ممکن است از روحانی حمایت کنیم، اما مشروط؛ الان هم می‌گویم ما با هر کسی این کار می‌کنیم یعنی مشروط حمایت می‌کنیم. یک آدم ممکن است بسیار خوب باشد اما احتمال رای‌آوری ندارد در نتیجه احتمال رای‌آوری مهم است. تعدادی از چهره‌های شناخته شده اصولگرایی که در دوره قبلی خود را آزموده‌اند بازسازی‌شان سخت است. در نتیجه باید در مقایسه با بقیه نامزدها افراد را مقایسه کنیم. برخی از مواضع ما شرط لازم است در نتیجه برخی افراد مواضعشان متفاوت است . ما صالح مقبول را ما به اصلح نامقبول ترجیح می‌دهیم.

توضیح در مورد قراردادهای جدید نفتی

باهنر در مورد قراردادهای جدید نفتی توضیح داد: یک سری مراکز در حال بررسی‌اند؛ هم مجلس هم دولت. برخی موارد به حضرت آقا رسیده و تذکراتی داده شده است. من می‌خواهم از یک زاویه دیگر نگاه کنیم. برخی از این قراردادها عدم انعقادش روزانه میلیون‌ها دلار برای ما ضرر دارد. من نمی‌گویم چشم‌بسته قرار داد ببندیم. در قرارداد کرسنت ده دوازده سال قبل معلوم شد یک عده ده ۱۵ درصد زیر قیمت واقعی قرارداد بسته‌اند که با آن برخورد شد. اما اتفاقی که افتاد این بود که ده دوازده سال بسته نشد و در نتیجه عدم امضای این قرارداد ده‌ها میلیارد دلار ضرر کردیم. امروز ما فقط باید در دادگاه بین‌المللی چانه بزنیم که جرائم لغو قرارداد را نپردازیم.

نایب رییس سابق مجلس خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم و در ضمن دقت باید بدانیم در حدی نباشد که اصل قضیه را باد ببرد. برخی اوقات گمان می‌کنند نکند کشورهای همسایه نظیر امارات و عراق موش می‌دوانند که ما این قراردادها را نبندیم، چرا که هر روز ما ضرر می‌کنم.

بازیگران در دوراهی قرار می‌گیرند نه کارگردانان

باهنر در پاسخ به اینکه اگر شب انتخابات به دو اسم روحانی و احمدی‌نژاد برسید چه می‌کنید، گفت: کارگردانان سر دوراهی قرار نمی‌گیرند. بازیگران سر دوراهی قرار می‌گیرند. در دور دوم هم اگر چنین شد، الان اظهار نظر نمی‌کنم.

او گفت: ما یک سری شرایط لازم داریم یک شرط کافی. شرط لازم این است که مواضع فردی که حمایت می‌کنیم قائل قبول باشد. اما این تا بیست درصد قابل قبول است. اگر کسی رد حدی باشد حتی هشتاد درصد رای داشته باشد، ما حمایت نمی‌کنیم. در بین بقیهٔ کسانی که نمره دارند، از کسی حمایت می‌کنیم که بیشترین رای را داشته باشد. ممکن است نمره چهارده را به ۱۸ ترجیح دهیم. همان‌طور گفتم ما صالح مقبول را به اصلح غیر مقبول ترجیح می‌دهیم.

برخورد دوگانه در مسئله فساد غیرقابل قبول است

او همچنین در مورد واکنش اصولگران به فساد در شهرداری گفت: این را از شما می‌پرسم. اگر شما احساس می‌کنید این فاصله زیاد است؟ اگر یک جا فساد شود و سکوت کنند ناراحت نمی‌شوید؟ اگر این مسئله صحت داشته باشد، نقد شما را وارد می‌دانم. اگر کسی به هر صورتی که دستی به بیت‌المال دارد و سوءاستفاده می‌کند باید برخورد شود. حضرت آقا گفت یک فردی طبق مقررات حقوق نجومی گرفته باید از کار برکنار شود و پول‌ها را پس بدهد، اگر کسی کار غیر قانونی کرده هم باید محاکمه هم شود.

او ادامه داد: اینکه خدایی نکرده در آستانه رقابت انتخاباتی برخی بداخلاقی کنند و تیری در تاریکی بیاندازند؛ غیرقابل قبول نیست. کافی است در فضای اجتماعی بگویند باهنر از شهرداری خانه فلان میلیونی گرفته؛ تا من ثابت کنم این‌طور نبوده انتخابات تمام شده است.

هدف‌گذاری کنترل تورم در اقتصاد کلان مورد قبول نیست

باهنر در پاسخ به این سوال که دولت روحانی در حوزه اقتصادی چه باید بکند، گفت دولت روحانی در کنترل تورم نمره‌اش بیست است، اما من این هدف‌گذاری را در اقتصاد کلان قبول ندارم. هدف تورم تک‌رقمی در رکود اقتصادی درست نبوده است؛ باز هم می‌‌گویم اگر دولت از رکود عبور کرده، خواهش می‌کنیم ملت را هم عبور بدهد.

دشمن بداند تمام بازسازی‌ها را می‌توانیم انجام دهیم

او در ادامه با بیان اینکه مذاکرات برجام دو ماراتن سختی بود، اظهار داشت: در پسابرجام هم باید پیگیری شود و رقیب را وادار کند به همه تعهداتش عمل کند. گزینه بازگشت باید به رخ دشمن کشیده شود. اینکه دشمن بداند تمام بازسازی‌ها را می‌توانیم انجام دهیم.

به دولت ایول می‌گوییم

باهنر خاطرنشان کرد: دولت تا پایان سال جاری باید کاری کند که عبور از رکود را حس کنیم.  فعالان اقتصادی و شرکت‌های دانش‌بنیان این را احساس کنند و بفهمند که بوی رونق در فضا پیچیده اما هنوز این بو نپیچیده است. در بعضی موارد ممکن است وجود داشته باشد. ما میلیون‌ها دانشجوی بیکار داریم. آنها باید حس کنند تا سال آینده سر کار می‌روند. باید رونقی باشد و کارآفرینی شکل بگیرد. مهمترین چالش دولت عبور از رونق و اشتغال است. اگر کشوری اشتغال را به ۹۵% برساند، اشتغالش کامل شده است. درباره رکود هم دولت یازدهم زمانی که تحویل داده شد، رشد اقتصادی منهای پنج بود. دولت یازدهم این را به صفر رساند. برخی می‌گویند به سه و چهار رسیدیم اما اینکه پنج درصد منفی برطرف شده، درست است. عدد آن مشخص نیست. ما برای جبران رکودهای قبلی نیاز به رشد هفت هشت درصدی داریم. انتظار نداریم امسال به این عدد برسیم، اما این رایحه باید در کشور پخش شود و این پاشنه آشیل روحانی است. آن را به صفر رساندند و ما هم ایول می‌گوییم و تشکر می‌کنیم، اما بالاتر از آن را انتظار داریم.

ملاقاتی با محصوران نداشتم

باهنر در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با وجود اظهارات شما مبنی بر ارسال پیغام برای میرحسین موسوی دختر ایشان از قول وی دریافت چنین پیغامی را تکذیب کرده است، عنوان کرد: بعدها گفتم ما هیچ ملاقاتی در زمان حصر نداشتیم. هیچ ضرورتی هم احساس نمی‌کنیم. اگر هم ضرورتی باشد کسانی که تصمیم به حصر گرفته‌اند، اجازه نمی‌دهند.

او افزود: پیام‌ها و صحبت‌ها رسانه‌ای بوده است. ما ممکن است هزار پیام به اسرائیل و آمریکا بدهیم این به این معنی نیست که ما با آنها نشسته‌ایم و چایی خوردیم و پیامی دادیم. اگر قبل از دختر آقای موسوی از خودم می‌پرسیدید، تکذیب می‌کردم.

کد خبر : ۴۰۸۴۲۲