خبرگزاری کار ایران

ارزیابی رسانه‌های آمریکایی از افزایش تولید نفت ایران؛

بازگشت ایران به بازارهای جهانی، سیاست خارجی سعودی را خصمانه کرده است

رسانه‌های آمریکایی با اشاره به افزایش تولید نفت ایران پس از برجام، معتقدند که بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، سیاست خارجی عربستان سعودی را خصمانه‌تر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری دیلی‌کالر، تولید نفت ایران پس از لغو تحریم‌های چند ساله آمریکا علیه تهران توسط باراک اوباما افزایش یافته است.  بر اساس آمارها ایران تقریبا به سطح تولیدش در سال ۲۰۱۱ رسیده که این امر منجر به ایجاد درگیری با رقبای این کشور در منطقه شده است.

افزایش تولید نفت ایران موجب می‌شود روابط تلخ میان تهران و ریاض حتی از این هم بدتر شود. تحریم‌ها علیه ایران سبب شده بود قیمت نفت عربستان بالاتر رفته و افزایش سهم بیش‌تر این کشور در بازار جهانی نفت را در پی داشته باشد. بنابراین، بازگشت ایران به بازار جهانی نفت موجب خصمانه‌تر شدن سیاست خارجی عربستان سعودی خواهد شد و در عین حال به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نیز لطمه خواهد زد.

دیلی‌کالر نوشت: عربستان و سه کشور سنی دیگر در ماه ژانویه روابط دیپلماتیکشان را با ایران قطع کردند. سعودی‌ها حتی مانع از ورود نفتکش‌های ایران به آب‌های خود شدند و این سبب شد تا ایران نیز برای همکاری با این کشور تمایلی نداشته باشد. 

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی عربستان تهدید کرد که تولید نفت خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد که به میزان قابل توجهی منجر به کاهش بهای نفت خواهد شد و با این کار می‌توانست در به ایران آسیب جدی بزند.

هر چند، عربستان برای افزایش بهای جهانی نفت به ایران برای کنترل سطح تولید نیاز دارد، ایران بارها اعلام کرده است تا زمانی که سهم خود را در بازارهای جهانی بازنیافته  تمایلی برای پذیرش محدود کردن سقف تولید نفت به منظور افزایش قیمت جهانی ندارد.

صنعت نفت ایران هم‌اکنون در حال بازیابی خود به واسطه نبود، بودجه کافی ناشی از تحریم‌ها است و برآورد می شود که این کشور دست کم به سرمایه‌گذاری جدید ۱۵۰ میلیاردی نیاز داشته باشد تا به سقف تولید پیشین خود در بازار جهانی نفت دست یابد. طبق این ارزیابی‌ها ایران برای تامین هزینه ۵۰۰ میلیارد دلاری خود برای پنج سال آینده به شدت نیاز به پرداخت‌های نقدی سریع دارد که تنها فروش نفت در بازار جهانی می‌تواند آن را تامین کند.

کد خبر : ۴۰۸۵۱۰