خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نماینده کدام شهرها در مراکز استان‌ها اضافه می‌شوند +جدول

گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد نمایندگان مجلس به صورت متوازن بین حوزه‌های انتخابیه تقسیم نشده‌اند و باید در ترکیب تعداد نمایندگان بسیاری از شهرها و استان‌ها تغییرات جدی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، هفته گذشته فولادگر یکی از رهبران اصولگرایان در مجلس از بررسی طرح افزایش چهل نفر به نمایندگان مجلس خبر داده بود و گفته بود «طبق قوانین و بنا بر افزایش جمعیت، هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به مجلس اضافه شود که در حال حاضر ما از ۱۰ سال عمر مجلس گذشته‌ایم و ۱۰ سال دوم هم رو به اتمام است بنابراین احتمالا در قالب این طرح پیشنهاد اضافه شدن ۴۰ نماینده به مجلس بررسی خواهد شد.»

از سویی دیگر تا به حال گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد نمایندگان مجلس به صورت متوازن بین حوزه‌های انتخابیه تقسیم نشده‌اند و باید در ترکیب تعداد نمایندگان بسیاری از شهرها و استان‌ها تغییرات جدی صورت بگیرد.

یکی از این گزارش‌ها توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نهم انجام شده بود و بر اساس آن فهرست حوزه‌هایی که نماینده کمتری نسبت به جمعیت حوزه انتخابیه دارند، منتشر شده بود؛ گزارشی که شاید در طرح افزایش تعداد نمایندگان تاثیرگذار باشد.

کرج پنج نماینده جدید می‌خواهد!

دومین اولویت جدول منتشر شده به شهرستان کرج اختصاص دارد. در حالی که بعضی حوزه‌های انتخابیه ایران چهل هزار جمعیت دارند کرج با بیش از دو میلیون جمعیت تنها دو نماینده دارد. با این حال در مجلس دهم دو نماینده کرج در دو کمیسیون به ریاست رسیدند و شاید این حضور مقدمه افزایش تعداد نمایندگان این شهر در پارلمان باشد.

نکته جالب و شاید باورنکردنی اینجاست که اگر عدد نمایندگان کرج به هفت نفر افزایش پیدا کند (یعنی نسبت به تعداد فعلی سه برابر و نیم شود) به نرمال تعداد نمایندگان مجلس خواهد رسید.

اگر بر اساس یک طرح حداقلی هر ۴۰۰ هزار نفر یک نماینده داشته باشند نیز باید تعداد نمایندگان کرج به ۵ نفر افزایش پیدا کند.

گرایش: در انتخابات اخیر دو نماینده نزدیک به اصولگرایان در کرج پیروز شدند گرچه گروه‌های اصولگرایی افراد دیگری را معرفی کرده بودند. کرج بزرگترین شهر ایران بود که لیست‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در ان ناکام بودند.

مشهد و کلات و ظرفیت جدید برای ۶ نماینده

حوزه انتخابیه مشهد وکلات با سه میلیون و صد هزار نفر جمعیت تنها ۵ نماینده دارد. در این حوزه انتخابیه نیز اگر همان حداکثر ۴۰۰ هزار نفر یک نماینده را در نظر بگیریم، باید سه نفر به نمایندگان مشهد و کلات اضافه شود. نکته جالب اینجاست که حوزه انتخابیه درگز تنها با ۷۴ هزار نفر جمعیت یک نماینده دارد.

گرایش: هر پنج نماینده مشهد از میان اصولگرایان انتخاب شدند و فاصله معناداری با رقیبان اصلاح‌طلب خود داشتند. البته بعضی فعالان سیاسی خراسان رضوی اعتقاد داشتند انتخابات این حوزه انتخابیه باید به دور دوم می‌رفت.

یزد: شهر عارف هم نماینده ندارد!

 اردکان با ۷۷ هزار جمعیت یک نماینده در مجلس دارد و یزد با بیش از ششصدهزار جمیعت هم یک نماینده! با این حال اضافه شدن یک نماینده به یزد میانگین جمعیت به نماینده را از ۴۰۰ هزار نفر کمتر خواهد کرد.

گرایش: زادگاه سیدمحمدخاتمی و عارف به‌طور سنتی رای به اصلاح‌طلبان داده است. تقریبا در هر انتخاباتی که اصلاح‌طلبان در یزد نامزد معرفی کرده‌اند، توانسته‌اند به پیروزی برسند.

اهواز کجا؟ آبادان کجا؟

مرکز استان خوزستان سه نماینده در مجلس دارد و به طور متوسط هر نیم میلیون نفر یک نماینده در خانه ملت دارند. این در حالی که آبادان با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت هم سه نماینده دارد! مهاجرت مردم در سال‌های جنگ و بعد از آن از آبادان و ثابت ماندن تعداد نمایندگان یکی از دلایل این سطح از تفاوت است.

گرایش: همه نمایندگان اهواز در دور دوم انتخابات گرایش اصلاح طلبی داشتند و از لیست امیدبه خانه ملت راه یافتند.

اصفهان: نماینده‌های شهرهای کوچک!

اگر بخواهیم ۵ شهر ایران را که با جمعیت بسیار کم نماینده زیاد در مجلس دارند را معرفی کنیم، ۴ شهر به استان اصفهان اختصاص دارد. اردستان، نائین، سمیرم و نطنز در حالی که به طور متوسط ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند اما اصفهان با دومیلیون و صد هزار نفر تنها پنج نماینده دارد.

گرایش: گرچه رد صلاحیت مینو خالقی باعث شد یکی از تعداد نمایندگان اصفهان کاهش پیدا کند و تعداد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برابر شود، اما اصلاح‌طلبان در نتایج اولیه انتخابات پیروز شده بودند.

در جدول زیر ده مرکز استانی که نیاز به تعداد یبشتری از نمایندگان دارند را مشاهده می‌کنید:

حوزه انتخابیه

اولویت در کشور

جمعیت تقریبی
(هزارنفر)

تعداد نماینده فعلی

تعداد مناسب نمایندگان به ازای هر 300 هزار نفر یک نماینده

تعداد مناسب نمایندگان به ازای هر 400 هزار نفر یک نماینده

گرایش نمایندگان فعلی

کرج

2

2000

2

7

5

اصولگرا

مشهد و کلات

4

3100

5

11

7

اصولگرا

یزد

5

600

1

2

2

اصلاح‌طلب

اهواز

8

1500

3

5

4

اصلاح‌طلب

اصفهان

11

2100

5

7

6

اصلاح‌طلب

قزوین

12

850

2

3

3

اصلاح‌طلب

شیراز

13

1700

4

6

5

اصلاح‌طلب

قم

21

1100

3

4

3

اصولگرا

کرمان

22

760

2

3

2

اصولگرا

بوشهر

23

380

1

2

1

اصلاح‌طلب

کد خبر : ۴۰۸۵۹۵