خبرگزاری کار ایران

وال استریت ژورنال مدعی شد؛

۱۹ روز پس از انتقال ۴۰۰ میلیون دلار، ۱.۳ میلیارد دلار به ایران پرداخت شده است

رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های وزارت خارجه، دادگستری و خزانه‌داری آمریکا مدعی شده‌اند که ۱۹ روز بعد از پرداخت اولیه ۴۰۰ میلیون دلار بدهی ایران، باقی بدهی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار به صورت نقد به ایران پرداخته شده است.

به گزارش ایلنا، مجله وال استریت ژورنال که برای اولین بار خبر انتقال بدهی های آمریکا به ایران را به صورت نقد و از طریق یک هواپیمای باری بی‌نام و نشان منتشر کرده بود، در گزارشی مدعی شد که بنا به اظهارات مقام‌های کنگره آمریکا و وزارت خزانه‌داری و وزارت دادگستری دولت اوباما، پس از ارسال ۴۰۰ میلیون دلار نقد به ایران، دو نقل و انتقال پول شبیه همان ۴۰۰ میلیون دلار، ۱۹ روز بعد انجام شده که این دو انتقال در مجموع ارزش ۱.۳ میلیارد دلار داشته است.

روز گذشته مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کردند که پرداخت‌های مشابه نیز به صورت نقد بوده است.

داون سلک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به این رسانه آمریکایی گفته است که نحوه پرداخت بدهی و سود آن در قالب واحدهای دیگر به دلیل ضرورتی بوده که به واسطه تحریم‌های بین المللی در سال‌های گذشته به سیستم مالی ایران تحمیل شده است.

مقام‌های وزارت خزانه‌داری و دولت و دادگستری روز گذشته در جلسه ارائه گزارش کنگره در ساختمان کپیتول واشنگتن شرکت کردند. مسئولان کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان و کمیته خدمات مالی و خدمات تسلیحاتی نیز در این جلسه حضور داشتند.

این بدهی‌ها نتیجه حکم دادگاه هلند برای خرید تسلیحات در دهه ۱۹۸۰ بین ایران و آمریکا بوده است. این خرید به مبلع ۴۰۰ میلیون دلار در زمان آخرین شاه ایران و تنها یک ماه قبل از سقوط شاهنشاهی ایران صورت گرفته بود.

در لایحه‌ای که روز سه شنبه توسط جمهوری‌خواهان کنگره معرفی شد، هر گونه پرداخت به ایران را تاز مانی که ایران ۱.۷ میلیارد دلار دریافت شده‌اش را پس نداده، ممنوع می‌کند.

کد خبر : ۴۰۸۷۵۸