خبرگزاری کار ایران

سخنگوی پنتاگون مدعی شد؛

رویارویی ۷ قایق سپاه با ناو هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس

مقام‌های وزارت دفاع و دولت آمریکا از رویارویی هفت قایق تندرو ایرانی با یک کشتی گشت ساحلی آمریکایی و ناو هواپیمابر آیزنهاور در خلیج فارس خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از  رسانه‌های آمریکایی، روز گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که روز یکشنبه هفت قایق تندرو ایرانی با کشتی یو.اس‌.اس فایربولت آمریکا رویارویی داشته‌اند.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا  گفته است که قایق‌های ایران روز یکشنبه تا صد یاردی کشتی فایربولت  که یک کشتی گشت ساحلی با  حدودا ۳۰ خدمه است، نزدیک شد که این اقدام می‌توانسته به برخوردهای شدیدتر منجر شود.

سی‌ان‌ان در خبری مدعی شد که در سال اخیر ۳۱ مقابله ناامن بین قایق‌های ایرانی و کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس رخ داده که از مجموع برخوردهای به وجود آمده در سال ۲۰۱۵ ، ۲۳ مورد بیشتر است.

روایت سی‌بی‌اس از رویارویی قایق‌های سپاه و ناو آمریکایی

به گزارش سی‌.بی‌.اس آمریکا، مقام‌های آمریکا گفته‌اند که قایق ایرانی مستقیم به سمت یو.اس.اس فایر بلولت آمریکا حرکت کرده؛ به طوری که مجبور شده در فاصله ۱۰۰ یاردی این کشتی آمریکایی  مسیرش را تغییر دهد.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفته این مقابله به دلیل فقدان ارتباطات و انجام آن از فاصله‌ نزدیک، ناامن و غیر حرفه‌ای بوده است. یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی مدعی شده قایق‌ها مسلح بوده‌اند.

بر اساس ادعای مسئولان آمریکایی کشتی گشت ساحلی تلاش کرده سه مرتبه با کشتی ایرانی از طریق رادیو ارتباط برقرار کند، اما هیچ پاسخی نگرفته است.

جف دیویس یکی از سخنگوهای پنتاگون به ای‌.بی.سی نیوز گفته که «یو.اس.اس فایربولت» یک کشتی گشتی است که در آب‌های بین‌المللی در مرکز خلیج فارس (این مقام آمریکایی از واژه خلیج عربی استفاده کرده است!) مشغول ماموریت بوده که هفت قایق ایرانی به آن نزدیک شده‌اند.

سخنگوی پنتاگون روایت خود از ماجرا را اینگونه توضیح داده است: سه قایق در نزدیکی کشتی فایربولت مانور می‌دادند که در نهایت منصرف شده‌اند. یکی از قایق‌هایی که باقی مانده بود، مستقیم به سمت فایربولت حرکت کرده و درست در مقابل آن ایستاده است. این امر باعث شده فایربولت مانورهایی را برای جلوگیری از برخورد با این قایق اجرا کند. این قایق‌ها تا نزدیکی ۱۰۰ یاردی فایربولت حرکت کرده‌اند.

به گفته دیویس در خلال این برخورد، فایربولت سعی کرده از طریق رادیو با این قایق‌های ایرانی ارتباط برقرار کند. این نمونه دیگری از وضعیت ناامن بین ما و سپاه پاسداران در خلیج فارس است و این چیزی است که ما از آن خوشحال نیستیم و امیدواریم این رفتارها موقف شود.

 یکی از مقام های وزارت دفاع آمریکا گفته قایق‌های تندور ایرانی از پشت خط دکل یک لنج ماهیگیری ظاهر شده‌اند. سه تای آنها دور دکل ماهیگیری حرکت کردند و به سمت فایربولت آمدند و مانورهای متعددی را اطراف آن انجام دادند که تقریبا ۸ دقیقه به طول انجامید.

او ادامه داده است که در همین زمان یک گروه چهارتایی دیگر از قایق‌های ایرانی، صفی را مقابل ناو هواپیمابر «یو.اس.اس آیزنهاور» که در جنوب فایربولت قرار داشت، تشکیل دادند. فایربولت مسیرش را به سمت ناو هواپیمابر تغییر داد تا از برخورد و حرکت قایق‌ها به سمت آیزنهاور جلوگیری کند و راهشان را ببندد. در پایان سرعت ناو هواپیمابر که بسیار سریعتر از قایق‌های تندرو بوده، سبب شده آنها منصرف شوند، ولی قبل از آن یکی از آنها مسیرش را عوض کرد و به سمت فایربولت حرکت کرد و سبب شد این کشتی آمریکایی مجبور به اجرای مانور فرار شود.

یکی دیگر از مقام های وزارت دفاع آمریکا گفته که تحرکات ایرانی موقعیت خطرناکی را به وجود می‌آورد که می‌تواند شدت بگیرد. این می‌توانست شامل تحرکات دفاعی دیگر از سوی فایربولت باشد.

سی‌.ان.ان نوشت: کمتر از دو هفته پیش یک ناو آمریکایی در شمال تنگه هرمز در خلیج فارس با قایق‌های سپاه رویایپرویی داشته است که تا فاصله ۲۰۰ یاردی این ناو حرکت کرده بودند. بر اساس استانداردهای دریایی این ناو آمریکایی سه بار شلیک هشدار داشت تا مطمئن شود آنها منطقه را ترک خواهند کرد.

جوزف ووتل فرمانده نیروی دریایی آمریکا که مسئولیت اعزام نیروها به خاورمیانه را بر عهده دارد، هفته گذشته گفته بود که نسبت به این تحرکات نگران است.

او گفته بود در روزهای اخیر شاهد تحرکات مخاطره‌آمیزی بین قایق‌های سپاه و شناورهای آمریکایی بوده‌ایم.

کد خبر : ۴۰۸۸۰۳