خبرگزاری کار ایران

خدابخشی در نشست خبری:

ویرایش جدیدی از برنامه ششم در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس نهم در اختیار پارلمان گذاشته شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با تشریح نحوه بررسی این لایحه، گفت: توجه به سیاست‌های کلی برنامه ششم، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سند ۲۰ ساله کشور و تعیین اولویت‌ها از مواردی بود که نمایندگان دولت با حضور در کمیسیون تلفیق برنامه ششم درباره نحوه تدوین و موارد موجود در لایحه به استماع نمایندگان رساندند.

به گزارش ایلنا، محمد خدابخشی در نشست خبری صبح امروز با تشریح اقدامات انجام شده در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، گفت: باتوجه به اینکه مجلس در حال حاضر به علت سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه تعطیل است؛ اما هیات رییسه کمیسیون تلفیق هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه در هفته سوم تعطیلات مجلس کمیسیون تلفیق برنامه ششم تشکیل جلسه خواهد داد، اضافه کرد: برگزاری نشست‌های مستمر نشان از عزم و اراده جدی کمیسیون تلفیق در بررسی دقیق و کارشناسی لایحه برنامه ششم و تسریع درتصویب این برنامه برای کمک به دولت که مبنایی برای تنظیم بودجه سال آینده خواهد بود.

او با اشاره به قوانین مرتبط با لوایح توسعه، تصریح کرد: اولین قانونی که در این زمینه وجود دارد، قانون مصوب سال ۱۳۵۱ مربوط به قانون برنامه و بودجه است که در این قانون تصریح شده که دولت برنامه پنج‌ساله به مجلس ارائه کند، برنامه‌ای که شامل هدف‌گذاری، تعیین منابع و مصارف و علاوه براین قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مواد ۱۸۴ و ۱۸۵ آیین‌نامه، کیفیت رسیدگی به لایحه توسعه را بیان کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در دوره های گذشته از لایحه توسعه به‌عنوان لایحه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یاد شده است، گفت: در کنار این موارد اصل ۱۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که امور برنامه و بودجه و امور استخدامی و اداری را برعهده رئیس جمهور گذاشته است.

او با تاکید براینکه با توجه به وجود بدنه کارشناسی در دولت ابزاری برای تدوین برنامه در اختیار رییس‌جمهور است، یادآور شد: برنامه‌ای قابل اجرا خواهد بود و ضمانت اجرایی خواهد داشت که تبدیل به قانون شده باشد. یک دولت نمی‌تواند برای دولت بعدی تعیین تکلیف کند، از این رو برنامه‌ای که تبدیل به قانون شده برای دولت بعد لازم‌الاجرا خواهد بود.

خدابخشی ادامه داد: لایحه مرتبط با برنامه ششم توسعه صرف‌نظر از نامی که برای آن انتخاب شد و همچنین فارغ از محتوایی که داشت در تاریخ ۲۶ دی ماه سال گذشته به مجلس نهم تقدیم شد، به استناد قوانین مذکور نمایندگان در اظهارنظرهایی که داشتند انتقاداتی نسبت به این لایحه از حیث عنوان که چرا نام برنامه را ندارد و از حیث محتوا که چرا شامل هدف‌گذاری نیست و منابع و مصارف در آن پیش‌بینی نشده،‌ مطرح کردند.

او ادامه داد: باتوجه به اتمام مجلس نهم رسیدگی به این لایحه به مجلس دهم موکول شد و دولت که در اظهارنظرهای نمایندگان از دوره قبل و نمایندگان دوره فعلی نظرات را دریافت کرده بود، برای پاسخ به این انتقادات ویرایش جدیدی از این لایحه را به مجلس دهم تقدیم کرد.

خدابخشی ادامه داد: در ویرایش جدید لایحه برنامه ششم توسعه هدفگذاری انجام شده و منابع مالی سرمایه گذاری مشخص و همچنین منابع و مصارف نیز پیش بینی شد.

او با بیان اینکه با ویرایش جدید لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت انتقادات نمایندگان به محتوای این لایحه تا حدودی رفع شد، گفت: با این حال، متاسفانه در اصلاحات اخیر در بحث لایحه مذکور که رییس جمهور به تازگی آن را به مجلس تقدیم کرده، انتقاد به‌عنوان آن اصلاح نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به جلسات متعدد کمیسیون تلفیق برنامه ششم تصریح کرد: در جلسه ابتدایی کمیسیون تلفیق که رییس مجلس نیز حضور داشتند، با تبیین شرایط کشور براساس شاخص‌های توسعه در حوزه‌های مختلف و مقایسه تطبیقی که در رتبه‌بندی‌های جهانی وجود دارد، اولویت‌هایی را در کنار اولویت‌های تعیین شده مورد تاکید قرار دادند.

خدابخشی بابیان اینکه نمایندگان از پیشنهادات رییس‌مجلس در بحث لایحه برنامه ششم استقبال کردند، گفت: نمونه این پیشنهادات دربحث صندوق‌های بازنشستگی، اشتغال که موردتوجه دولت نیز بوده و همچنین بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد بوده است.

او با اشاره به تاکید رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر اینکه برنامه ششم باید حرف روشنی داشته باشد، تصریح کرد: در جلسات ابتدایی کمیسیون تلفیق ضمن تصویب آیین‌نامه داخلی کمیسیون ۴ کمیته ازجمله کمیته امور عمومی، کمیته امور اقتصادی و زیربنایی، کمیته امور اجتماعی و فرهنگی و کمیته امور سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی تشکیل شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ادامه داد: کمیته‌های مذکور یک هفته تشکیل جلسه داده‌اند و موادی از لایحه برنامه ششم که مرتبط به کار کمیسیون‌ها بوده در این کمیته‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

او با اشاره به حضور نمایندگانی از دولت در جلسات کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: حضور سخنگوی دولت در کمیسیون تلفیق برنامه ششم، همزمان با ارائه توضیحاتی درخصوص تدوین لایحه برنامه ششم به تشریح اهداف این برنامه منجر شد.

خدابخشی خاطرنشان کرد: توجه به سیاست‌های کلی برنامه ششم، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سند ۲۰ساله کشور و تعیین اولویت‌ها از مواردی بود که نمایندگان دولت با حضور در کمیسیون تلفیق برنامه ششم درخصوص نحوه تدوین و موارد موجود در لایحه به استماع نمایندگان رساندند.

خدابخشی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق برنامه ششم هنوز مصوبه‌ای نداشته است، گفت: قرار است پیشنهادات کمیسیون‌‌های تخصصی و نمایندگان که به تلفیق ارائه می‌شود در جلسات آتی کمیسیون موردبررسی قرار گیرد.

او ادامه داد: در اصلاحات برنامه ششم که اخیراً به امضای رییس‌جمهوری تقدیم مجلس شده، هدف‌گذاری مربوط به نرخ بیکاری که پیش‌بینی کرده بود، از ۱۱ درصد به ۷ درصد در پایان برنامه برسد، از متن برنامه ششم حذف شده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، تصریح کرد: باتوجه به اینکه دولت هدف‌گذاری درخصوص نرخ بیکاری را حذف کرده، امکان ورود مجلس و لحاظ کردن این موضوع درحین بررسی لایحه وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم ادامه داد: منابع مالی سرمایه گذاری، اولویت‌ها و مسائل محوری و پیش‌بینی منابع و مصارف از دیگر اصلاحاتی است که دولت در برنامه ششم اعمال کرده است.

به گزارش ایلنا، خدابخشی در پایان از برگزاری نشست مشورتی این کمیسیون در تاریخ سوم مهرماه سال جاری با مشارکت صاحب‌نظران، دانشگاه‌های برتر، انجمن‌های علمی و روسای سازمان برنامه و بودجه ادوار گذشته خبر داد.

کد خبر : ۴۰۸۸۸۰