خبرگزاری کار ایران

انتخابات ایران در رسانه‌های آمریکا؛

احمدی‌نژاد تندروها را متحد می‌کند/ سفر به شهرها و روستاهای کوچک برنامه بازگشت به قدرت

رسانه‌های آمریکایی در تحلیل احتمالات موجود در انتخابات آتی ایران گفته‌اند ابتدا به نظر می‌رسید احمدی نژاد هرگز به سیاست برنگردد، اما برنامه او برای احداث دانشگاه با شکست مواجه شد و در این شرایط احتمالا او مهمترین رقیب روحانی در انتخابات آتی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، موسسه گیت‌استون آمریکا که به طور ویژه مسائل دفاعی و استراتژیک را مورد توجه قرار می‌دهد در خصوص احتمال کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ایران گمانه‌زنی‌های متفاوت را مورد بررسی قرار داد و در گزارش خود در توصیف رییس‌جمهور سابق ایران نوشت: «او گفته که می‌خواهد «ایده‌آل‌های انقلابی» تعریف شده توسط رهبر ایران در سال ۱۹۷۹ در انقلاب اسلامی را بازتعریف کند. او  این صحبت را در آستانه راه‌اندازی ستاد انتخاباتی‌اش برای انتخابات سال ۲۰۱۷ زده است.

احمدی‌نژاد به سخنرانی‌های آتشین و تحریک‌آمیز معروف است و در پایان دوره ریاست جمهوری از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ سطح مقبولیت او به شدت پایین آمد. او اولین رییس جمهوری ایران از زمان انقلاب اسلامی ایران بوده است که برای فعالیت‌ها و سیاست‌هایش به مجلس کشانده شد.

علاوه بر اینها یکی از رایج‌ترین مفاهیم بین سیاستمداران، محققان و تحلیلگرایان سیاسی این بوده که احمدی‌نژاد هرگز به سیاست برنمی‌گردد.

به نظر می‌رسد برنامه او برای دوران بازنشستگی‌اش  تمرکز بر احداث دانشگاه جدید و تدریس بود اما برنامه او برای احداث دانشگاه شکست خورد.

این گزارش با تاکید بر اینکه که علی‌رغم محبوبیت اندک او میان مردم، اصولگرایان افراطی از او حمایت می‌کنند، نوشته است: به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد علاقه‌ای برای بازگشت به سیاست بعد از خروجش از زیر نور افکن‌های بین‌المللی در دو سال گذشته نداشته باشد اما فاکتورهای دیگر نشان می‌دهد که او هیچگاه حقیقتا سیاست را ترک نکرده است. از لحاظ داخلی احمدی‌نژاد همچنان از لحاظ سیاسی فعال بوده و تلاش کرده تندروها را متحد و رهبری کند. از زمانی که دوران ریاست جمهوری او به پایان رسیده او دیدارهایش را با وزرای سابقش در تهران حفظ کرده است.

در ماه‌های اخیر او تصمیم گرفت ستاد انتخاباتی‌اش را راه اندازی کند و همین امر مجددا توجه نورافکن‌های بین‌المللی را به خود جلب کرد. نامه احمدی‌نژاد به اوباما بار دیگر او را در اخبار بین‌المللی مطرح کرد.

احمدی‌نژاد برای جلب رای عمومی در انتخابات سال ۲۰۱۷ بر روی جذب آرا از طریق سفر به شهرها و روستاهای کوچک تمرکز کرده و حامیانش خواستار بازگشت او هستند.

در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، سیستم پرداخت یارانه‌ها را به میزان ۱۷ دلار در ماه آغاز شد و در همین راستا یارانه‌های گاز و بنزین و برق را حذف کرد. این مورد به علاوه انتقادهای او از فسادها و بی‌عدالتی‌ها و کاپیتالیسم، او را برای طبقه کم‌بضاعت جذاب کرده است.

احمدی‌نژاد همچنین انتقادهای شدیدی علیه حسن روحانی ابراز داشته و در مورد سیاست خارجی و سیاست‌های اقتصادی او سوالاتی را مطرح کرده است.

در آخرین نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا، احمدی نژاد بزرگترین تهدید برای انتخاب مجدد روحانی به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد او دوباره مهمترین رقیب روحانی باشد که این مساله دلایل مختلفی دارد:

اول اینکه توافق هسته‌ای مهمترین معضل در میان تندروهای ایران است. قسمتی از نیروهای سیاسی ایران به طور شفاهی از توافق هسته‌ای انتقاد می‌کنند. آنها از تعامل مجدد سیاسی و دیپلماتیک با آمریکا می‌ترسند و امروز نیز آنها به هدفشان در خصوص برداشته شدن چهار تحریم اساسی شورای امنیت رسیده‌اند.

رهبر ایران نسبت به روابط با آمریکا هشدار داده و در مورد فواید توافق هسته‌ای در اقتصاد مردم ایران سوالاتی را مطرح می‌کند و گفته اگر واقعا تحریم‌ها برداشته شده، چرا مردم این را در زندگی‌هایشان احساس نمی‌کنند چراکه لغو تحریم‌ها پس از شش‌ماه باید نشانه‌های روشنی در زندگی مردم عادی می‌داشت.

دوم اینکه محبوبیت توافق هسته‌ای نیز روز به روز در بین مردم کاهش می‌یابد. بعد از توافق هسته‌ای نظر‌سنجی‌ها نشان می‌داد ۶۳٪ مردم ایران به بهبود وضع اقتصادی و استانداردهای زندگی در سال آینده امیدوارند اما امروز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۴٪ مردم بر این باورند که وضع اقتصادی تا سال آینده تغییری نخواهد کرد.

با این وصف احمدی‌نژاد یک رقیب جدی برای روحانی به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد او گزینه محتملی باشد چرا که او توسط تندروها و اصولگرایان حمایت می‌شود.

کد خبر : ۴۰۹۰۱۷