خبرگزاری کار ایران

بعیدی نژاد:

حذف کامل موانع بانکی از اولویت‌هایمان در انگلیس است/ نمی‌توانیم به درخواست‌های کنسولی هموطنان بی‌تفاوت باشیم

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا، در جریان اولین دیدار آشنایی با رؤسا و نمایندگان سازمانهاو نهادهای جمهوری اسلامی و همچنین روحانیون و رؤسای مراکز اسلامی و فرهنگی در لندن، تاکید کرد که ارتقای سطح روابط تهران و انگلیس بی‌ارتباط با تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران و اثبات حقانیت کشورمان در صحنه جهانی نیست.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی نژاد در این مراسم که با حضور اعضای سفارت کشورمان در محل رزیدانس سفارت ایران برگزار شد، با اشاره به  نشیب و فراز صورت گرفته در روابط تهران و لندن در چند سال گذشته، افزود:  این روابط در طی یک سال گذشته،  پس از  یک دوره انقطاع، در سطح محدودی شروع شد و همکاران ما در نمایندگی با تلاش وافر توانستند با مدیریت جناب آقای حبیب الله زاده کاردار موقت کشورمان قدم های خوبی را در این مدت بردارند.

وی گفت: امیدواریم که با شروع این دوره جدید بر ضعف‌های باقیمانده غلبه و یک ‌روند جدیدی را با توجه به فرصتهای جدیدی که در دوره پسا برجام ایجادشده است،  طی کنیم.

سفیر جدید ایران در لندن با اشاره به تجربیاتش در دوره مذاکرات هسته ای گفت: بی‌شک این تصمیم که امروز برای ارتقای سطح  روابط گرفته ‌شده است بی‌ارتباط با اثبات حقانیت کشور و تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران نیست .

بعیدی نژاد گفت: انصافاً پایداری ملت، مقاومت کشور و هدایت‌های مقام معظم رهبری در هدایت مذاکرات از همان ابتدا تاکنون، باعث شد که کشورهای بزرگ جهان به خواسته‌های ملت ما تن دهند. امروز شاهد هستیم که  بدنبال این ایستادگی‌ها، محدودیت‌ها و حصارهای زیادی برچیده شده است ولی نیاز است که تمامی محدودیت‌ها از میان برداشته شوند. طبیعتاً چون بعضی از طرف‌ها از این واقعه خوشحال نیستند  به همین در دلیل در اجرای تعهداتشان که به ما سپرده‌اند تاخیر دارند. اما آنها این تعهدات را پذیرفته‌اند که تمامی محدودیت‌ها بایستی از میان برداشته شود و ما به چیزی کمتر از این رضایت نخواهیم داد.

وی افزود: یکی از اولویت‌ها ما در انگلیس با توجه به مرکزیت این کشور در امور بانکی، حذف کامل موانع بانکی و مالی است تا اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی‌ و تمامی نهادهای ایرانی بتوانند یک رابطه صحیح مالی و بانکی با همدیگر و نهادهای اینجا داشته باشند. لازمه توسعه همکاری‌های مناسب اقتصادی میان دو طرف وجود ارتباط صحیح بانکی می‌باشد. 

وی همچنین با اشاره به حضور مراکز اسلامی در انگلیس گفت: ما در حوزه فرهنگی و معارف اسلامی سرمایه‌های ارزشمندی اینجا داریم و لازم است که اینگونه فعالیت‌های فرهنگی را توسعه بیشتری هم بدهیم.

بعیدی نژاد بابیان اینکه، مراکز دانشگاهی غرب درحال‌ حاضر به اسلام و تشیع و ایران بیش از گذشته توجه دارند، گفت الان نگرش‌ها در غرب در مورد ایران تغییر یافته است.امروز دولت و ملت ایران پرچم دار مبارزه با افراطی گیری و تروریسم و خشونت هستند و همه می‌دانند که همکاری‌های موثر ایران با کشورهای منطقه به صلح، امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی کمک بسزایی کرده است. 

وی گفت: رابطه و برخورد کشورهای غربی با ایران دیگر مانند گذشته نیست وبسیار با گذشته فرق کرده است. آنها الزامات ، اصول و حساسیتهای ما را می‌دانند. روابط امروز ما با کشورهای بزرگ تماماً بر پایه احترام متقابل پایه‌گذاری شده و آنها می‌دانند که ما هیچگونه رفتار خارج از عزّت و احترام به ملت و کشورمان را تحمل نمی کنیم. 

وی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم امروز ارتباطات مردمی است. ایران تست تاریخ را با گذر از چند هزار سال تاریخ ثبت شده پشت سر گذاشته و مبلغ دینی است که واقعا پشتوانه فرهنگی بزرگی است و آثاری تمدنی و فرهنگی که برجای گذاشته خیره‌کننده است. بهمین دلیل است که هم اینک استقبال زیادی از سوی گردشگران خارجی صورت می‌گیرد که به ایران بیایند و از این آثار تمدنی و فرهنگی بازدید کنند.

وی گفت : ما حتی شاهد موج جدیدی در خارج هستیم که مردم کشورهای بسیاری در اثر ثبات و اقتدار منطقه ای و جهانی ایران به کشورما توجه پیدا کرده اند و بر این اساس مایلند بیایند و با این مردم و با این فرهنگ غنی بیشتر از نزدیک آشنا شوند. این تعداد زیاد گردشگر و زائرانی که به ایران می‌آیند هم برای ما فرصت‌ها و هم مسئولیت‌های جدیدی را ایجاد کرده است.

سفیر ایران همچنین  از ایرانی‌ها خارج از کشور به‌عنوان یک سرمایه ارزشمند  نام برد و گفت: ایرانی هر جا هست محترم است و ما امروز ایرانی‌های بسیاری داریم که در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در سطوح بالا کار می‌کنند و سرمایه‌های زیاد مالی، فرهنگی و تخصصی دارند و مایل هستند که با کشورشان درارتباط باشند. ما وظیفه داریم درچارچوب مقررات و قوانین کشور این فرصتها را برای شهروندان کشور خود فراهم کنیم.

بعیدی نژاد با تأکید بر تسهیل ارتباطات انسانی و کنسولی برای ایرانی‌ها گفت: کارهای کنسولی در حال بسیار پیچیده‌تر شده است و سطح صدور گذرنامه بالاتر رفته است. افرادی که درخواست‌های کنسولی دارند بحق این انتظار را دارند که کار آنها سریع‌تر صورت بگیرد که خُب این الزاماتی را برای ما ایجاد می‌کند و نمی‌توانیم به خواسته هم‌وطنانمان بی‌تفاوت باشیم .

وی افزود: ما وظیفه خود می‌دانیم که وضعیت موجود را بدلیل برخی نقائص که بعلت انقطاع‌های در روابط ما پیش آمده است بازسازی کرده و حرکت نوینی را آغاز کنیم. این انتظار صحیح هم وجود دارد که کارها سریع‌تر و بهتر انجام شود و امیدوارم که از این فرصت ایجاده شده ، بتوانیم به‌خوبی استفاده کنیم. 

کد خبر : ۴۰۹۰۶۱