خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

با حضور من و شهید مطهری در شورای انقلاب، کمتر برای دولتی کردن کارها تندروی می‌شد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تا زمانی که من و شهید مطهری در شورای انقلاب بودیم، کمتر برای دولتی کردن کارها و نهادها ، تندروی می‌شد، ولی در مقطعی که به خاطر ترور، نبودیم، چنان تندروی کردند که حتی چند مدرسه بخش خصوصی قبل از انقلاب مانند نیکان هم دولتی شده بود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شب گذشته در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، با ابراز رضایت از سطح علمی نمایندگان استان، گفت: اگر این تناسب در نمایندگان مجلس هم باشد، امید مردم در جامعه، به اقدامات عقلانی بیشتر می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توضیح درباره چرایی و چگونگی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، به اوضاع اوایل انقلاب و تندروی‌های سیاست‌های دولتی کردن امور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که من و شهید مطهری در شورای انقلاب بودیم، کمتر برای دولتی کردن کارها و نهادها ، تندروی می‌شد،  ولی در مقطعی که به خاطر ترور، نبودیم، چنان تندروی کردند که حتی چند مدرسه بخش خصوصی قبل از انقلاب مانند نیکان هم دولتی شده بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «هنگام پیروزی انقلاب، ۱۵۰ هزار دانشجو در تمام دانشگاه‌های کشور داشتیم، به صف طولانی کنکور و پایین بودن ظرفیت دانشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: انقلاب ما اسلامی و دین مردم ما هم، اسلامی بود که در اولین آیه کتاب آن دین، بر علم، دانش و قلم تأکید می شود و با توجه به گسترش ادبیات مارکسیستی، دلسوزان و علما و مراجع، نگران بودند.

وی با یادآوری شرایط آن سالها که حتی به خاطر انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های موجود هم تعطیل شده بودند، گفت: واقعاً نمی‌توانستیم بپذیریم در مملکتی که آن تمدن را در تاریخ بشریت و آن فرهنگ غنی را بر پایه مکتب اهل بیت(ع) و اسلام دارد، جوانان درس نخوانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به جلسه‌ای که برای ارائه گزارش از اوضاع دانشگاه‌ها و دانشجویان با امام راحل داشت، گفت: وقتی توضیح دادم، امام(ره) با هوش سرشار خویش، خیلی زود پذیرفتند و فرمودند که بروید شروع کنید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: به امام عرض کردم، اولاً پول نداریم و ثانیاً افکار دارای تریبون به گونه‌ای هستند که تفکرات سپردن امور به مردم را تکفیر می‌کنند، امام(ره)، هم مبلغ یک میلیون تومان پول دادند که با برکت بود و هم برای مورد دوم گفتند: خودم حل می‌کنم که با تأیید و حمایت ایشان موانع برطرف شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح روند تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی و سیر تدریجی کارها در دولت‌های مختلف، به مقطع دولت های نهم و دهم رسید و گفت: در آن دولت اساسنامه دانشگاه را برخلاف ممنوعیت قانونی، عوض کردند تا اختیارات هیأت مؤسس را سلب و محدود کنند، در حالی که اساسنامه آن براساس اساسنامه حسینیه ارشاد تدوین شده بود که یکی از اساسنامه‌های محکم کشور بود.

وی، با توضیح برخی کارها در دو سال فترت دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اوضاع به گونه‌ای بود که همان دولت در اواخر عمر خویش، گزارشی از اوضاع دانشگاه آزادی که خودشان اداره می‌کردند، داد و اعتراف کرد که سرمایه‌های مردم بر باد رفت.

وی در ادامه سخنان خویش با بیان این جمله که «دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور مالکی ندارد»، گفت: این سرمایه عظیم در اختیار مردم و برای علم و دانش جوانان ایران است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به پژوهش را برنامه جدی دانشگاه آزاد اسلامی برای آینده دانست و گفت: در سند چشم انداز بیست ساله نظام، دانش، محور توسعه است که نقش دانشگاه‌ها برای آن برجسته و اساسی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اصلاح اصل ۴۴ را یکی از مهمترین اسناد بالادستی کشور دانست و گفت: در اجرا، به دست دولتی افتاد که بعدها وقتی گزارش برنامه چهارم را که براساس اسناد بالادستی کشور نوشته شده بود، اعلام کردند، معلوم شد که فقط ۲۳ درصد اجرا شد.

وی تأسیس شرکت های دانش بنیان و تشکیل مراکز رشد را از برنامه های دیگر دانشگاه در راستای اهداف سند چشم انداز و اصلاح اصل ۴۴ دانست و گفت: هر مخترع و مبتکر می‌تواند بر اساس کمک های دانشگاه در وام، ساختمان و مشاوره، به تجاری سازی طرح های خویش بپردازد و حتی برای فروش محصولات آنها در بازارهای جهانی نیز، دانشگاه کمک خواهد کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به معضلات کشور در رفع زباله‌ها، به خصوص زباله‌های بیمارستانی، گفت: برای تبدیل این تهدید به فرصت، یعنی تولید انرژی از سوخت زباله‌ها، پلاسما را در دانشگاه آزاد راه انداختیم که اولین نیروگاه آن در یکی از شهرهای شمالی کشور به بهره برداری می رسد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در ادامه سخنان خویش به تشریح ویژگی‌های صنعت ایتر و چگونگی جوش هسته‌ای درگداخت پرداخت و گفت: این تکنولوژی الان در دنیا، فقط در اختیار هفت کشور است که از ایران هم برای عضویت در جمع خود دعوت کردند که دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی، با نمایندگان آن هفت کشور در فرانسه گفتگو کرد که کارها در مراحل اجرایی است.

وی سفر رئیس گروه دانشمندان صنعت ایتر به ایران را برای جایگاه ایران در این دانش مهم دانست و گفت: در آینده نه چندان دور، خواهید دید که اولین نیروگاه صنعت ایتر در کشور ساخته می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ورود به طرحهای تأمین آب، ترویج کشتهای گلخانه‌ای، آبیاری های علمی و اصلاح بذر و نهال را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: با علم به این نکته که آب، بحران آینده دنیا و از جمله ایران است، با شیوه‌های علمی به مقابله با این بحران رفتیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، عدالت تحصیلی و آموزشی را از دیگر کارهای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و با یادآوری وجود ۶۰۰ مدرسه سما در سراسرکشور، گفت: انگلستان اخیراً با الگوبرداری از دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام کرده که باید زمینه و ظرفیت تحصیل را در سراسر کشور گسترش دهیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تهیه مقدمات برای اعطای تسهیلات بانکی به استادان، دانشجویان و مخترعان را از دیگر برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: دانشگاهی که با هدف خدمت به مردم تأسیس شده، باید در همه مراحل با مردم و برای مردم باشد.

در ابتدای این دیدار، مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی ـ هادی شوشتری، نماینده مردم قوچان ـ آقای بنایی، نماینده مردم گناباد و بجستان ـ دکتر حمید گرمایی، نماینده مردم نیشابورـ نگهبان سلامی، نماینده مردم خواف و رشتخوار ـ سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه ـ جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام ـ حاتمیان، نماینده مردم درگز ـ بنیادی، نماینده مردم کاشمر، در سخنانی جداگانه، به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خوش آمد گفتند و به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مسایل و موضوعات مختلف، مخصوصاً دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی و ضرورت توجه به صنعت پرداختند.

همچنین میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با تسلیت ایام شهادت امام هادی(ع)، از اینکه اکثراً نمایندگان استان خراسان رضوی عضو خانواده این دانشگاه هستند، ابراز رضایت و افتخار کرد.

وی، دانشگاه آزاد اسلامی را یک گنجینه علمی و آموزشی برای کشور و بلکه در سطح جهان دانست و با اشاره به جلسات هیأت امناهای استانی این دانشگاه، گفت: معمولاً با نمایندگان شهرهای مختلف در استان، تعامل داریم، چون می دانیم که اطلاعات آنها، از حوزه‌های انتخابیه به روز و کامل است.

کد خبر : ۴۰۹۱۰۹