خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای نگهبان نقشی در انتخابات شوراها ندارد/ توافق برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در پایتخت

معاون سیاسی استانداری تهران گفت: هیات‌های اجرایی همان چیزی را که قانون معین کرده، بررسی می‌کنند نه بر اساس صلاحدید. هیات‌های نظارت و شورای نگهبان صلاحیت خود را در انتخابات مبنی بر نظارت استصوابی می‌دانند، ولی ما بر اساس آنچه قانون معین کرده، اقدام کردیم.

سیدشهاب‌الدین چاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک خاطرنشان کرد: در این مورد موافقت شورای نگهبان لازم و ضروری است. وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است. ناظر هم باید این روند را قبول داشته باشد.

توافق برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در پایتخت

او با بیان اینکه در دوره قبل آنها در مورد اطمینان از صحت این برنامه تردیدهایی داشتند و به لحاظ نرم‌افرازی معتقد بودند تلاش‌های وزارت کشور و تمهیدات صورت گرفته کافی  نیست، متذکر شد: تصور من این است که در این دوره این توافق حاصل خواهد شد چون برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعداد کاندیداها زیاد نیست، قطعا نگرانی‌ها هم کمتر خواهد بود.  

چاوشی با بیان اینکه عزم بر این است که در این دوره حداقل در تهران انتخابات الکترونیک برگزار شود، گفت: اگر بتوانیم با شورای نگهبان به لحاظ قانونی به تفاهم برسیم، به سرعت و سهولت و دقت کار افزوده خواهد شد. برگزاری الکترونیکی انتخابات  بسیاری از شبهات و شایعات را نسبت به سلامت و صحت انتخابات مرتفع می‌کند و هزینه‌های سیاسی و اجتماعی ما را به شدت کاهش خواهد داد.

معاون استاندار تهران در پاسخ به این سوال که ایراد شورای نگهبان به برگزاری الکترونیکی انتخابات گذشته چه بود، یادآور شد: باید از خودشان سوال پرسید. ولی به هر حال آنها باید مجاب شوند که این روال و نرم‌افزارهای تهیه شده اطمینان لازم را از صحت برگزاری انتخابات برای آنها فراهم می‌کند. ایرادهای گرفته شده قابل رفع است و حتما هم برطرف می‌شود، ولی حصول اطمینان از نتیجه کار با توجه به اینکه تجربه اول هم است، نکته مهمی است. نظر نهایی در این مورد بر عهده شورای نگهبان است. هیات‌های نظارت و اجرایی هم در دوره قبل عموما ضرورت برگزاری انتخابات الکترونیک را قبول داشتند.

شورای نگهبان نقشی در انتخابات شوراها ندارد

معاون سیاسی استاندار تهران در خصوص موضوع ورود شورای نگهبان به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها گفت: تنها انتخاباتی که بر اساس قانون فقط در حیطه  نظارت و صلاحیت مجلس شورای اسلامی است، انتخابات شوراهای شهر و روستاست و تاکنون هم هیچ رویه‌ای بر خلاف این را شاهد نبودیم در این دوره هم همان قانون عملیاتی و اجرایی خواهد شد. تا این زمان شورای نگهبان در بحث انتخابات شوراها هیچ‌گونه نقشی نداشته و قانون موجود هم در این زمینه وظیفه را بر دوش مجلس گذاشته است.

 

او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه «هم هیات‌های اجرایی هم شورای نگهبان می‌گفتند قانون را اجرا می‌کنیم اما چرا در انتخابات دوره قبل بین نظر شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی این میزان تفاوت در ردصلاحیت‌ها وجود داشت؟» خاطرنشان کرد: مبنای وزارت کشور و هیات‌های اجرایی در بررسی و تایید صلاحیت‌ها، مرّ قانون است. قانون هم مشخص کرده است که چه اشخاصی از حضور در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا محروم هستند.

بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی فقط بر اساس قانون است نه بر اساس صلاحدید

چاوشی ادامه داد: هیات‌های اجرایی همان چیزی را که قانون معین کرده، بررسی می‌کنند نه بر اساس صلاحدید. اعتقاد داریم که پروسه تایید صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و وزارت کشور باید همان چارچوبی باشد که قانون مشخص کرده است. البته ما قضاوت نمی‌کنیم. چون هیات‌های نظارت و شورای نگهبان صلاحیت خود را در انتخابات مبنی بر نظارت استصوابی می‌دانند، ولی ما بر اساس آنچه قانون معین کرده، اقدام کردیم.

او افزود: افرادی که سوءسابقه موثری دارند، همه در قانون احصا شده است و موارد شکلی مثل سن و میزان تحصیلات و استعفا از پست قبلی در قانون آمده و هیات‌های اجرایی هم همین موارد را مورد توجه قرار می‌دهند. البته اگر هیات‌های اجرایی در روند بررسی‌های خود به این نتیجه برسند که فردی شهرت عمومی‌اش مثبت نیست، این هم جزو مواردی است که هیات‌های اجرایی می‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند.

شورای نگهبان پس از اعلام نتایج در موضوع صلاحیت‌ها نباید ورود کند

معاون سیاسی استاندار تهران در مورد استفساریه مجلس در مورد بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان گفت: این یک موضوع کلی است که فقط مربوط به استان تهران نیست، ولی در مجلس اسفساریه‌ای را دنبال کردند که شورای نگهبان هم باید نظر بدهد، البته منطق عمومی هم حکم می‌کند شورای نگهبان بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، دیگر در موضوع صلاحیت کاندیداها ورود نکند اما باید ببینیم که شورای نگهبان چقدر با نظر مجلس در این مورد موافقت خواهد کرد.

کد خبر : ۴۰۹۴۰۳