خبرگزاری کار ایران

از سوی وزارت خارجه کشورمان مطرح شد؛

واکنش ایران به بیانیه اتحادیه عرب/ سخنانی که برای خوش‌باش دیگران نوشته می‌شوند

وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به بیانیه پایانی اتحادیه عرب به تندی واکنش نشان داد و آنها را به نیک‌اندیشی، راست‌گفتاری و گشودن چشمان خود بر واقعیت‌ها دعوت کرد.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه شورای وزیران اتحادیه عرب اظهار داشت: بار دیگر سخنان یک‌سویه  و نا حد نگرانه که برای خوش‌باش دیگران به تحریر  در آمده است، شگفتی‌ساز می‌نماید.

او ادامه داد: توصیه مشفقانه جمهوری اسلامی ایران به  آن شورا، نیک‌اندیشی، راست‌گفتاری  و گشودن چشمان خود بر واقعیت‌هاست. حمایت یک‌جانبه گرایانه و تعصب‌ورزانه  و حتی بیدادگرایانه سران و شورای وزیران خارجه از برخی اعضای اتحادیه در سال‌های اخیر نه تنها هیچ کمکی به حل‌وفصل  مصائب و معضلات، بحران‌ها و سوءتفاهم‌ها بین کشورهای منطقه و  در درون  اعضای آن اتحادیه نکرده،  که بی‌شک این یک‌سویه‌انگاری موجب بیداد گری‌های  پر شمار و بی‌سامانی‌، ناامنی و بی‌ثباتی تمام منطقه  و شور بختانه موجب بی‌شرمی و وقاحت بیشتر ریاض در کشتار مردم بی‌گناه برخی از کشورهای عرب منطقه شده است.

قاسمی افزود:  اگر این شورا در تمایلش برای کمک به همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورهای منطقه صادق است و اراده‌ای جدی  برای ایجاد همگرایی و تقویت حسن همجواری در  منطقه دارد، ضروری است  تنها برای یکبار از حمایت‌های غیرسازنده خود از ریاض دست  بردارد و در کوشش و کششی سازنده،  قاطعانه از عربستان بخواهد کشتار و سرکوب مردم در سوریه، عراق، یمن و بحرین و حمایت از گروه‌های ترویستی  ساخته و پرداخته خود در منطقه را متوقف کند. 

او هشدار داد: استمرار روند موجود و حمایت‌های دانسته و نادانسته  می‌تواند در اندک زمانی خود این کشورها را گرفتار سیاست‌های بی‌ثبات‌ساز ریاض کند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتظارهای به‌حق قربانیان و خانواده‌های شهدا و مجروحان و آسیب‌دیدگان حادثه سال گذشته در منا تنها «کشف حقیقت» و پاسخگویی دولت ریاض در قبال این حادثه و ده‌ها حادثه‌ای است که همه‌ساله در جریان  مراسم  حج ابراهیمی رخ می‌دهد.

کد خبر : ۴۰۹۴۰۴