خبرگزاری کار ایران

رسانه‌های غرب مدعی شدند؛

افزایش مصاف قایق‌های ایرانی و ناوهای آمریکا در خلیج فارس

رسانه‌های آمریکا واکنش ایران به حضور ناوشکن‌های این کشور در خلیج فارس را در سال اخیر «نا امن» و خوانده و آن را رو به افزایش تحلیل کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، یکی از رسانه‌های آمریکایی به تحلیل واکنش مقام‌های آمریکایی نسبت به رویارویی قایق‌های ایرانی و کشتی گشت ساحلی آمریکا در آبهای خلیج فارس پرداخته و نوشت: ایران با ناوشکن‌ها و کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس رویارویی دارد و ارتش آمریکا و اعضای کنگره از این بابت ابراز خشم کرده‌اند.

از زمانی که توافق هسته‌ای ایران در ماه ژانویه امضا و اجرایی شد، تعداد رویارویی‌های ایران و آمریکا در خلیج فارس تقریبا دو برابر شده که نیروی دریایی تعداد این رویارویی را در نیمه سال جاری ۳۱ رویارویی اعلام کرده و آن را رویارویی ناامن خوانده است.

بر اساس داده‌های فاکس‌نیوز این تعداد تقریبا برابر کل رویارویی‌های ایران با کشتی های آمریکایی در سال گذشته است و به‌طور کلی بیش از ۳۰۰ رویارویی بین نیروهای ایرانی و آمریکایی در سال گذشته رخ داده است. این آمارها شامل  مواردی که قایق‌های ایرانی صبر کرده‌اند یا کشتی‌های آمریکایی را به هنگام عبور تعقیب کرده‌اند به علاوه مواردی که عادی قلمداد می‌شده، نیز هست.

جوزف ووتل فرمانده و مسئول اعزام نیروها به خاورمیانه در روز ۳۰ آگوست گفته بود: ما  شاید افزایش رویارویی با قایق‌های ایرانی هستیم.

ووتل همچنین هشدار غیر رایجی را به نیروهای ایرانی داد و گفت: اگر ایران ما را آزمایش می‌کند، ما ناچاریم برای حفاظت از خودمان و شرکایمان به آنها پاسخ دهیم.

این رسانه با بیان اینکه آخرین رویارویی بین نیروهای ایرانی و آمریکایی روز یکشنبه هفته گذشته رخ داد، به تشریح ماجرا از زبان خود پرداخته و نوشته است: زمانی که هفت قایق تندرو ایرانی با کشتی گشت ساحلی آمریکایی در محدوده آبهای بین‌المللی در خلیج فارس روبه‌رو شدند. در این مورد یکی از آنها مقابل این کشتی ایستاد و مستقیم به سمت آن حرکت کرد و در ۱۰۰ یاردی کشتی یو.اس.اس فایر بولت آمریکایی ایستاد و این کشتی برای اجتناب از برخورد با این قایق ایرانی مسیرش را تغییر  داد.

رویارویی در خلیج فارس؛ تهیه قوانین ضد ایرانی در کنگره!

این رویارویی بر آتش خشم در کاپیتول‌هیل دامن زد و بحث‌های جدیدی را میان مقام‌ها و نمایندگان برای ایجاد قوانین ضد ایرانی را به وجود آورد.

اوایل این هفته گروهی از سناتور های جمهوری خواه لایحه ای را با موضوع ممنوعیت هر گونه پرداخت توسط دولت آمریکا به ایران از صندوق وزارت خزانه‌داری تا زمانی که ایران ۱.۷ میلیارد دلار پرداخت شده را پس نداده، تقدیم مجلس کردند.

کلی آیوت یکی از کسانی که از این لایحه دفاع می‌کند روز پنجشنبه گفت: مزاحمت‌های ایران برای کشتی‌های آمریکایی آخرین نمونه از رفتارهای قابل پیش‌بینی ایران در پی توافق هسته‌ای بوده که بر اساس سیاست‌های اشتباه دولت اوباما سبب افزایش جسارت تهران شده است.

او همچنین مدعی شد که این پول‌ها سبب می‌شود ایران کشتی‌های بیشتری برای ایجاد مزاحمت برای ناوهای آمریکایی بخرد و همچنین منجر به خرید تسلیحات بیشتر نیز خواهد شد اما آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در سی.ان.ان گفت: آنچه ما می‌بینیم این است که به‌جای اینکه این پول‌ها خرج مصارف نظامی شود، قرار است به حساب اقتصادی ریخته شود که در این سالها تخریب شده است. ضمن اینکه می‌توانیم بگوییم بر اساس آنچه می‌بینیم تقریبا همه این پول‌ها به اقتصاد ایران تزریق شده و توافق ما را امن‌تر کرده است.

کریس هارمز در موسسه مطالعات جنگ گفته است: در خلال آخرین فاز مذاکرات هسته‌ای آنها تا حدی صدایشان را پایین آوردند چرا که آنها نمی‌خواستند این مذاکرات به مسیر انحرافی برود. امروز توافق انجام شده و انتظار ما این است که رویارویی ها تشدید شود و احتمالا از هر چیزی که تا الان دیده‌ایم نیز فراتر برود.

کد خبر : ۴۰۹۹۸۴