خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور در کرج:

برای توسعه معادن با محدودیت‌ جدی مواجهیم/ لزوم ورود سیستم بانکی و پولی کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن

معاون اول رییس جمهوری گفت: در کمربند معادن مختلف دنیا قرار داریم اما متاسفانه از این ظرفیت تاکنون به نحو مطلوبی نتوانستیم بهره‌مند شویم.

به گزارش ایلنا در البرز،  اسحاق جهانگیری امروز در بازدید از پژوهشگاه کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافی معدنی با اشاره به اینکه غالب دستگاه‌های کشور باید به مجموع اطلاعات این مرکز متصل باشند گفت: این مرکز یک سازمان پایه‌ای و بنیادی اساسی کشور است که اطلاعات و داده‌های پایه‌‌ای تولید می‌کند و ضرورت دارد از اطلاعات و دستاوردهای این مرکز پژوهشی  در تمام بخش‌های کشور استفاده شود.

جهانگیری با اشاره به اهمیت دانش زمین‌شناسی و تاثیرگذاری اطلاعات و تحقیقات علمی در روند ایجاد پروژه‌های عمرانی و توسعه کشور افزود: در گذشته تجهیزات و امکانات مناسبی در زمینه تخقیقات زمین‌شناسی در دست پژوهشگران و محققان کشور نبود، اما در دو دهه اخیر با وجود تحریم‌های کشور مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته در اختیار سازمان‌ها و موسسات زمین‌شناسی کشور قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: باید لایحه‌ای پیشنهاد شود تا سازمان زمین‌شناسی جایگاه حقوقی خود را پیدا کند تا بیش از این بتواند در روند توسعه بخش‌های مختلف کشور تاثیرگذار باشد.

معاون اول رئیس جمهوری، با بیان اینکه برای توسعه معادن کشور با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم افزود: تاکنون بیشتر برداشت‌های معدنی روی زمین بوده و اکتشاف به معنای واقعی صورت نگرفته است بنابراین باید در این بخش اقدامات و تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: متاسفانه در راه‌اندازی شرکت‌های اکتشافی در کشور موفق عمل نشده است در ایران یک شرکت قوی در این راستا تاسیس نشده است و شرکت‌های معدنی موجود کشور  ریسک پذیری پایینی در امر اکتشاف معدن دارند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به استعداد معدنی بالای مناطق محروم و مرزی کشور افزود: همواره شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی اصرار مجوز اکتشاف در چنین مناطقی داشتند که حاکی از اهمیت مناطقی مثل سیستان و بلوچستان و سایر نقاط مرزی کشور در این بخش دارد.

وی با اشاره به فقر سرمایه‌گذاری حوزه معدن در کشور با اشاره به ضرورت ورود سیستم بانکی و پولی کشور برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن گفت: باید اقدامی صورت گیرد که در بازارهای پولی و مالی مانند بورس، پروانه بهره‌برداری معادن خرید و فروش شود که معادن از نظر اقتصادی ارزش پیدا کنند تا سیستم بانکی در این ارتباط سرمایه‌گذاری کند.

جهانگیری با اشاره به ارزش افزوده بالای بخش معدن و ضرورت شناخت و استحصال عناصر معدنی ناشناخته کشور خاطرنشان کرد: تیتان جزو ذخایر معدنی بسیار خوبی است که در معادن موجود با برخی مواد دیگری است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد لذا لازم است توجه ویژه‌ای برای استحصال و استخراج این عناصر معدنی در سطح کشور صورت پذیرد.

وی با اشاره به مسئولیت و ظرفیت بالای سازمان زمین شناسی کشور در حل بحران‌های زیست محیطی و طبیعی کشور گفت: سازمان زمین شناسی با مسئولیت پذیری و ارائه راهکارهای موثر اتفاقات مهمی مانند بحران دریاچه ارومیه و باقی تالاب‌های کشور که نیاز به احیا دارند را می‌تواند مدیریت کند و راهکار ارائه دهد که در حال حاضر اقدامات صورت گرفته روند مثبتی داشته ولی انتظارات بیشتری در این خصوص وجود دارد.

کد خبر : ۴۱۰۳۷۲