خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه آمریکا:

خروج مجاهدین خلق از عراق، دستاورد دیپلماسی آمریکا بود

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق به خارج از عراق، پیروزی دیپلماسی آمریکا بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، جان کری روز گذشته در یک کنفرانس خبری در وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت که انتقال ۲۸۰ عضو سازمان مجاهدین خلق ایران از اردوگاه لیبرتی عراق به آلبانی یک «دستاورد انسانی مهم» بوده و آمریکا مفتخر است که «نقشی حیاتی» در به انجام رسیدن این کار ایفاء کرده است.

به گفته کری، خروج تمام اعضای سازمان مجاهدین خلق از عراق محصول «ابتکار عمل چشمگیر دیپلماسی آمریکا» بوده که امنیت بیش از سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق را تامین کرد. همانطور که همه به خاطر دارند، اردوگاه آنها بارها هدف آتش‌بار قرار گرفته بود و عده‌ای کشته و زخمی شدند.

او همچنین گفت که سال‌ها پیش و زمانی که سناتور بود، درگیر قضیه اعضای سازمان مجاهدین در عراق شد؛ مسئله‌ای که در ده سال گذشته ادامه داشته است.

کری گفت که به همین دلیل در سال اول کارم به عنوان وزیر خارجه آمریکا، جاناتان وینر یکی از قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین مشاورانم را مامور انتقال اعضای مجاهدین خلق به خارج عراق کردم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: پس از چند ماه پیشرفت مستمر، سال پیش به تیرانا سفر کردم و با دولت آلبانی برای انتقال و اسکان آخرین گروه مجاهدین گفت‌ئگو کردم. آلبانی سنت افتخارآمیز کمک به جوامع آسیب‌پذیر را دارد، آنها این کار را در بحران کوزوو و همچنین در پناه دادن به شمار زیادی از یهودیان در جنگ جهانی دوم انجام داده بودند.

سازمان مجاهدین خلق چهار روز پیش تایید کرد که ۲۸۰ عضو باقی‌مانده این سازمان از عراق به آلبانی منتقل شده‌اند و اردوگاه لیبرتی تعطیل شده است.

کد خبر : ۴۱۰۵۳۰