خبرگزاری کار ایران

امین‌زاده در گردهمایی استانداران سراسر کشور:

همایش ملی حقوق شهروندی پاییز امسال برگزار می‌شود

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی، «بی‌طرفی»، «استقلال» و «سرعت در رسیدگی به شکایات» را ضامن اجرای موفق حقوق شهروندی در کشور دانست و اظهار داشت: با تحقق این سه مقوله در قالب همکاری دستگاه‌ها می‌توانیم در سرعت بخشیدن به اجرای موفق قوانین در کشور امیدوارتر باشیم.

به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده روز سه‌شنبه در گردهمایی استانداران سراسر کشور، با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید یک بخش پرسشگر و در بخش دیگر پاسخگو باشند، گفت: این دو موضوع در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف کشوری باید نهادینه شود؛ برای پرسشگری می‌توانیم مکانیسمی در اختیار ملت قرار دهیم و شهروندان را نسبت به حقوق و قوانین آگاه‌ کنیم که نیازشان را به چه صورت از پاسخگویان ملی و محلی درخواست بکنند.

امین زاده، تقویت بیش از پیش پایه‌های مشروعیت نظام و  از سوی دیگر کاهش فساد را نتیجه مکانیسم پاسخگویی در هر استان دانست و  اظهار داشت: اگر مکانیسم پاسخگویی در هر استان‌ به خوبی وجود داشته باشد، مردم مطالبات خود را به راحتی بیان کرده و به نتیجه می رسند.

دستیار رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی به شناسایی دستگاه‌هایی که خدماتشان موجب نارضایتی مردم است پرداخت و گفت:  پیشنهاداتی به این دستگاه‌ها داده شده که چگونه نارضایتی‌ها را کم کنند.

وی ایجاد سامانه‌های پرسشگری و مکانیسم دریافت پرسش‌ها را موجب نظارت عامه مردم و بالا رفتن کیفیت خدمات دستگاه‌های مختلف ارزیابی کرد و گفت: با ایجاد این سامانه می‌توانیم، در رفع کمبودهای خدماتی به مردم نقش بسزایی را ایفا کنیم.

امین‌زاده ادامه داد: سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مدنی به عنوان رسیدگی کننده به حقوق شهروندی مردم، می‌توانند فعالیت خود را بیشتر کنند.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی به استانداران پیشنهاد داد تا بانک اطلاعاتی درباره رسیدگی به شکایات مردم ایجاد کنند تا با جمع آوری این اطلاعات، اختلافات و شکایات متعدد در حوزه‌های مختلف ملکی، خانوادگی، معاملاتی و حقوقی مشخص شود تا برنامه‌ریزان و مسئولین بتوانند مکانیسمی برای آگاه‌سازی بیندیشند.

امین‌زاده از برگزاری همایش ملی حقوق شهروندی در پاییز امسال خبر داد و گفت: در این همایش می‌خواهیم با ارزیابی دقیقی که صورت می‌گیرد دستگاه‌های برتر، استان‌های برتر و شهروند و صنف برتر را معرفی کنیم.

وی در تبیین منشور حقوق شهروندی گفت: برای اینکه از افراد کشورمان انتظار کارهای بزرگ داشته باشیم باید در رفتار «دولت با ملت» و «ملت با دولت» کردار بزرگ‌منشی حاکم باشد.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: ما با این حقوق شهروندی به دنبال انسان‌های خوب و مفید در کشور هستیم و این ارزش آن را دارد که یک مقدار فعالیت خود را بیشتر کنیم، منصفانه قضاوت نموده و این افراد را معرفی کنیم.

کد خبر : ۴۱۰۵۴۷