خبرگزاری کار ایران

جواد لاریجانی:

کشورهای اروپایی به گفتگوهای حقوق بشری با ایران علاقمند شده‌اند/ سخن از موضع بالا را نمی‌پذیریم

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در مراسم افتتاح سومین دور از گفتگوهای حقوق بشری ایران و ایتالیا گفت: این گفتگوها بدون تعصب و پیش داوری صورت گرفت و به همین جهت ما از آن استقبال کرده و این گفتگوها تداوم پیدا کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی در این مراسم که با حضور مسئولان قضایی و برخی از مقامات وزارت خارجه ایتالیا در محل شورای عالی قضایی این کشور در رم برگزار شد گفت: ما همواره از تعامل و همکاری در حوزه حقوق بشر با همه کشورها استقبال کرده ایم و شرط ما همواره برای این گفتگوها ، پرهیز از پیش داوری، تعصب و قرار داشتن در موضع برابر و احترام متقابل بوده است.

لاریجانی گفت: این گفتگوها از این جهت مورد توجه قرار گرفت و به دور سوم رسید که این ویژگی ها را داشت و دو کشور در یک فضای برابر و با احترام متقابل و به دور از حاشیه های سیاسی غیرسازنده مسایل مهم، جدی و تخصصی حقوق بشری و قضایی را با یکدیگر در میان گذاشتنه و با تجربیات یکدیگر در زمینه های مختلف آشنا شدند.

وی گفت: اینکه برخی کشورهای اروپایی به گفتگوهای حقوق بشری با ایران علاقمند شده‌اند باید این موارد را در نظر داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد که یک طرف نظرات خود را بخواهد تحمیل کند و از موضع بالا آن سخن بگوید.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر گفت: در این گفتگوها ما توانستیم به طرف ایتالیایی بخشی از سیستم پیشرفته و کارآمد قضایی خود را که مبتنی بر قانونگذاری است، تبیین کنیم. آنها دریافتند که در ایران هر قانونی مبتنی بر اسلام، نیازهای روز و مصلحت اندیشی عاقلانه است و پیش از تبدیل شدن به قانون و اجرایی شدن باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با اشاره به اینکه این مدل از گفتگوهای ایران و ایتالیا می تواند برای سایر کشورهای دنیا از جمله کشورهای اسلامی نیز سرمشق قرار گیرد گفت: متاسفانه مسلمانان در سالهای اخیر به خاطر اعمال و کردار نادرست برخی از گروه های خشن و تروریستی مانند القاعده و داعش مظلوم و مورد تحقیر واقع شده اند.

لاریجانی گفت: متاسفانه این گروه‌ها نه درک درستی از اسلام دارند و نه روش‌های عقلانی به کار می گیرند و به همین جهت لازم است تا همه کشورهای اسلامی و مسلمانان برای ارائه تصویر درست و واقعی از اسلام در سراسر جهان تلاش کنند.

رئیس شورای قضایی ایتالیا: این گفتگوها بسیار ارزشمند است

همچنین در مراسم آغاز به کار سومین دور از گفتگوهای حقوق بشری ایران و ایتالیا، رئیس شورای قضایی این کشور ضمن خوش آمدگویی به هیـات قضایی ـ حقوق بشری ایران گفت: این گفتگوها برای جامعه قضایی و سیاسی ایتالیا بسیار مهم است و جامعه اروپایی نیز توجه ویژه ای به این گفتگوها مبذول کرده است.

وکیل فان فانی گفت: در اهمیت این گفتگوها همین بس که تلاش زیادی کردیم تا این دور از گفتگوها حتما در این مکان بسیار مهم، یعنی شورای عالی قضایی ایتالیا برگزار شود.

او گفت: اینجا مکان بسیار مهمی است و ارزش معنوی و قضایی فوق العاده ای برای ایتالیا دارد وما مفتخریم که توانستیم در این محل از هیأت بلندپایه ایرانی پذیرایی کنیم.

بسیونی: ایتالیا اکنون درک بهتری از سیستم قضایی ایران دارد

در این مراسم همچنین پروفسور شریف بسیونی رئیس موسسه بین المللی علوم جنایی و رئیس هیأت ایتالیایی گفت: در این گفتگوها ما درک بهتری نسبت به ایران و سیستم قضایی و حقوق بشری آن پیدا کردیم و هر دو هیأت به خوبی توانستند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

بسیونی گفت: بسیار خوب است که هر دو کشور در سطح بسیار خوبی در این گفتگوها شرکت کردند و این نشان از اهتمام هر دو طرف در درک بهتر یکدیگر و تلاش برای ارتقاء وضعیت حقوق بشر دارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا این گفتگوها به مدل موثری برای تعامل سایر کشورهای اروپایی با ایران قرار گیرد.

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش همکاری ها و تعاملات حقوق بشری خود، اولین دور از گفتگوهای حقوق بشری با ایتالیا را به درخواست این کشور دو سال پیش در سیراکوزا برگزار کرد.

دور دوم این مذاکرات به دعوت طرف ایرانی سال گذشته در تهران برگزار شد.

این گفتگوها مورد توجه برخی دیگر از کشورهای اروپایی قرار گرفته است و درخواست هایی برای اغاز گفتگوهای مشابه حقوق بشری با ایران مطرح شده است.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با چندین کشور دنیا از جمله، سوئیس، ژاپن، ایتالیا و اتریش گفتگوهای حقوق بشری دارد.

کد خبر : ۴۱۰۵۶۶