خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر کشور:

کشور در مقوله اجتماعی با مشکلاتی مواجه است

قائم مقام وزیر کشور حرکت بر اساس قوانین، اجرایی شدن برجام، بررسی مسائل اجتماعی و حرکت بر اساس آن و تحقق تجارت سالم بواسطه برجام را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، محمدحسین مقیمی در جلسه شورای اداری استان مرکزی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید حرکت و تصمیم‌گیری بر اساس قوانین را از روزهای ابتدایی سکانداری کشور در اولویت کاری خود قرار داد، گفت: آیین‌نامه‌های مصوب هیات دولت در صورت مغایرت با قوانین برگشت داده می‌شوند. در دولت تدبیر و امید اکثر تصمیمات و مصوبات بر اساس قوانین در نظر گرفته شد و بر این اساس حداقل مغایرت قانونی مصوبات در این دولت را شاهد بودیم و این در حالی است که در دولت قبل شرایط اینگونه نبود.

وی با تاکید بر این‌که دولت تدبیر و امید قانون را ملاک عمل قرار داد، اظهار داشت: حرکت بر اساس قانون وظایف دولت مقابل مردم را مشخص می‌کند و یکی از مهم‌ترین وظایف دولت در برابر مردم حفظ امنیت داخلی و نگهداری از مرزهای کشور است. نیروهای مسلح ارتش و سپاه به خوبی توانسته‌اند از کشور دفاع کنند و این در شرایطی است که کشورهای همسایه ما وضعیت مناسب امنیتی ندارند.

تلاش دولت تدبیر و امید بر تحقق امنیت داخلی

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در سه سال تلاش خود توانسته امنیت داخلی را به بهترین نحو ممکن محقق سازد، همچنین دولت تمامی تلاش خود را برای تحقق امنیت اجتماعی، حقوق شهروندی و... به کار گرفت تا امنیت واقعی در کشور حاکم باشد.

 کشور در مقوله اجتماعی با مشکلاتی مواجه است

قائم مقام وزیر کشور با بیان این‌که کشور در مقوله اجتماعی با مشکلاتی مواجه است، تصریح کرد: ما در کشور با آسیب‌های اجتماعی روبرو هستیم. دولت تدبیر و امید با اشراف بر این موضوع در شروع کار خود دستور بررسی وضعیت اجتماعی را به وزارت کشور ابلاغ کرد که نتیجه این مطالعه و بررسی در شورای اداری استان ها مطرح شد. گزارش مذکور، همچنین در مجلس شورای اسلامی و دولت و سه مرتبه در حضور مقام معظم رهبری نیز، مطرح شد و تکالیف جدی برای دولت در خصوص مسائل اجتماعی بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه‌ها در نظر گرفته شد. انجام اقدامات موثر و فوق العاده در کنار مسئولیت‌های سازمانی جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی و رسیدن به شرایط مطلوب در دستور کار قرار گرفت.

وی به پنج آسیب اجتماعی که رسیدگی به آن ها در اولویت قرار گرفته از جمله طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و مسائل اخلاقی اشاره کرد و افزود: جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی مذکور اقدامات فوق‌العاده انجام و گزارش اقدامات در قالب دوره شش ماهه توسط وزارت کشور تهیه و ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌که در تعدادی از استان‌ها تصمیمات مناسبی جهت کنترل آسیب‌های اجتماعی مذکور به ویژه طلاق، حاشیه‌نشینی و اعتیاد اتخاذ شده است، تاکید کرد: استان مرکزی هم در این رابطه مسئولیت دارد و اقداماتی باید در این زمینه انجام دهد.

مقیمی در ارتباط با مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید سعی کرده تکالیف خود را در ارتباط با فرهنگ جامعه به انجام برساند و خرده فرهنگ‌ها نیز در این رابطه مورد توجه قرار گیرد. سعی شده علی‌رغم تمامی فشارهای مالی اقدامات موثری در این زمینه انجام شود و همه دستگاه‌ها در این رابطه نقش دارند.

بر اساس افق ۱۴۰۴ باید در این برهه از تاریخ حرف اول منطقه را بزنیم

وی درباره مسائل معیشتی و اقتصادی جامعه ابراز داشت: برای این مسائل دولت وظیفه سنگین‌تری نسبت به سایر مسائل دارد و یکی از مهم‌ترین مسائلی که دولت باید پیگیری کند وضعیت معیشت مردم است. بر اساس افق ۱۴۰۴ که برای کشور ترسیم شده ما باید در این برهه از تاریخ حرف اول منطقه را بزنیم و بر این اساس در کنار حل مشکلات جاری کشور باید تکالیف جدی تری نیز تعریف شود که با اجرای آن‌ها افق ۱۴۰۴ که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است محقق شود.

شاهد خودکفایی گندم بودیم

وی با تاکید بر این‌که دولت تدبیر و امید در هر دو مورد مذکور گام‌های موثری برداشته است، یادآور شد: دولت برای ساماندهی وضعیت معیشتی و روزمره مردم اقدامات موثری انجام داده است. در سال ۸۴ ما به خودکفایی گندم رسیدیم اما در سال‌های بعد شاهد واردات گندم تا شش و هفت میلیون تن بودیم. دولت با راه و رسم قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم خودکفایی کشور در تولید محصولات غذایی و تامین نیازهای ضروری از داخل کشور تلاش خود را به کار گرفت تا امروز یک بار دیگر شاهد خودکفایی گندم باشیم.

قائم مقام وزیر کشور در ارتباط با معاملات خارجی بیان کرد: برای اولین بار تراز ما مثبت شد و بر این اساس صادرات ما از واردات پیشی گرفته است. در شرایطی که ما در سال‌های گذشته درآمد ارزی بالایی داشتیم نتوانستیم به تراز مثبت دست یابیم، اما امروز با وجود کاهش درآمدهای نفتی مجبور به تامین نیازهای کشور از راه‌های دیگر هستیم، در این راستا سعی و تلاش گسترده‌ای دنبال می‌شود و اقداماتی در حال شکل‌گیری است. تورم ۴۳ درصد به ۱۰ درصد رسیده و بسیاری از واحدهایی که به حالت رکود درآمده بود در حال فعال شدن هستند. رشد اقتصادی که منهای ۶.۸ بود به ۴.۴ رسیده و از رشد هشت درصدی اقتصادی بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله عقب‌تر هستیم.

وی با تاکید بر این‌که در بخش سلامت وضعیت مطلوبی نداشتیم، عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید ۱۱ هزار نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و هزینه‌های درمان از این طریق برای روستاییان سه درصد و برای شهروندان هفت درصد شده است. باید این راه را ادامه دهیم تا زمانی که به وضعیت پایدار در بخش سلامت کشور دست یابیم.

وی هم‌چنین با بیان این‌که برای رفع آلودگی هوا نیاز به اقدامات جدی به خصوص برای استان مرکزی داریم، در رابطه با مباحث محیط زیست کشور گفت: در بخش محیط زیست مشکلات بسیار جدی وجود داشت که در گام‌های ابتدایی اقداماتی در دستور کار قرار گرفت که به رفع موانع در این بخش ختم شد، اما برای رسیدن به محیط زیستی سالم و غیر آلوده بخصوص برای استان مرکزی با توجه به وضعیت آلودگی هوا باید تلاش کنیم و نیاز است اقدامات بسیاری در این بخش انجام شود.

دو هدف دولت در عرصه سیاست خارجی

مقیمی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید دو هدف را در بخش سیاست خارجی مد نظر قرار داد، اظهار داشت: ارتباط با تمامی کشورها به جز دو مورد و پیگیری حقوق هسته‌ای کشور و پذیرش ایران هسته‌ای از طریق مذاکرات اهداف دولت در خصوص سیاست‌های خارجی بود. تیم کارشناسی مذاکره کننده در مقابل تیم مذاکره کننده کشورهای مطرح دنیا با تمامی تجارب و اطلاعات قرار گرفت و مذاکرات به پشتوانه مردم، مقام معظم رهبری و دولت پیش رفت. تمامی مباحث مطرح شده در مذاکرات با مشورت انجام می‌شد و در داخل کشور در این خصوص تصمیم گیری و نتایج اجرا می‌شد و نتیجه این همکاری به انجام برجام ختم شد.

انتظار حل تمامی مشکلات کشور از طریق برجام معقولانه نیست

وی با بیان این‌که انتظار حل تمامی مشکلات کشور از طریق برجام معقولانه نیست، تصریح کرد: پیش از برجام تنها حق فروش یک میلیون بشکه نفت در روز به کشورهای مشخص و دریافت ارز مشخص یا دریافت اجناس مشخص را داشتیم. بعد از برجام تجارت سالم جایگزین تجارت اجباری شد. امروز شاهد صادرات روزانه دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت به هر کشوری که خودمان در نظر بگیریم و به هر قیمت که به توافق برسیم و هر نوع ارز و کالایی که مد نظرمان باشد، هستیم. با شرایطی که دولت تدبیر و امید در کشور ایجاد کرد شاهد اصلاح مدیریت داخلی کشور هستیم. سعی بر این است که بر اساس سند چشم انداز توسعه گام برداریم و در مسیر اصلاح اقتصاد کشور حرکت کنیم.

تحقق اقتصاد مقاومتی از اصلی‌ترین اهداف دولت است 

وی با تاکید بر این‌که تحقق اقتصاد مقاومتی از اصلی‌ترین اهداف دولت است، افزود: معاون اول رییس‌جمهور مسئولیت رسیدگی به این موضوع را به عهده دارد. وزرا، استانداران، مدیران کل فعالیت های موثری در این زمینه انجام می‌دهند و دولت از نظر ساختاری تصمیمات مطلوبی در ارتباط با نرخ بهره تسهیلات، بیمه‌ها، مالیات، مباحث مالی و اعتباری اتخاذ کرده است. زمانی که مباحث اقتصاد مقاومتی شروع و فرماندهی مشخص شد وزارت کشور سه استان را به صورت پایلوت جهت یپگیری ویژه مباحث اقتصاد مقاومتی انتخاب کرد که نتاپج مطلوبی از اقدامات انجام شده حاصل شده است.

قائم مقام وزیر کشور ادامه داد: دولت تصمیماتی برای گام برداشتن در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت از جمله انتخاب یکی از وزرا یا معاونین رییس جمهور به عنوان پشتیبان برای تمامی استان‌ها که در این راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت برای استان مرکزی انتخاب شده است.

وی با بیان این‌که یکسری از اختیارات در تهران متمرکز بود، تصریح کرد: بر اساس پیگیری‌های دولت ۱۰۰ مورد از اختیارات به استان‌ها واگذار شد. این تصمیم حرکت بسیار مهمی بوده و در صورتی که استفاده مطلوبی از این اختیارات شود در کنار مجموعه تصمیمات دولت راه برای طی مراحل مختلف اقتصاد مقاومتی هموارتر شده است. وزارت کشور پیگیری پنج موضوع را برای استانداران به عنوان موارد اصلی در سال جاری مطرح کرده است. مباحث اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، تکریم ارباب رجوع، مباحث امنیتی و انتخابات این پنج موضوع را تشکیل می‌دهد.

وی هم‌چنین گفت: در هفت اسفند ماه گذشته نشاط سیاسی را با انتخاباتی با شکوه شاهد بودیم که در این انتخابات تمامی گروه‌های سیاسی فعالیت خود را داشتند و توانستند موارد مورد نظر خود را مطرح کنند.

کد خبر : ۴۱۲۱۷۳