خبرگزاری کار ایران

صبح امروز انجام شد؛

دیدار حجت‌الاسلام منتظری با دادستان مالزی +تصاویر

دادستان کل‌کشور صبح امروز با دادستان کل کشور مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگارسیاسی ایلنا، «داتوسری افندی بن‌علی حاجی» دادستان کل‌کشور مالزی صبح امروز با محمد جواد منتظری دادستان کل کشور در محل کاخ دادگستری دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدا دو طرف به معرفی هیات همراه خود پرداختند و سپس حجت‌الاسلام منتظری، با اشاره به تفکیک قوا در نظام سیاسی ایران، با تاکید بر استقلال کامل قوه قضایی، به تشریح نظام قضایی کشور پرداخت.

دادستان کل کشور با اشاره به همزمانی این دیدار با عید سعید غدیر خم یادآور شد: رییس‌جمهور به‌عنوان رییس قوه مجریه با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اعضای قوه مقننه را تشکیل می‌دهند نیز به‌طور مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و رییس قوه قضاییه برای مدت ۵ سال توسط رهبر معظم انقلاب، انتخاب و معرفی می‌شود.

منتظری ادامه داد: هیچیک از دو قوه دیگر هیچ‌گونه دخالتی در عزل و نصب قضات و رییس ندارند، تنها ارتباط قوه‌ قضاییه دو قوه دیگر در باب اعتبار و بودجه است که استقلال موجب می‌شود در رسیدگی به دعاوی بدون وابستگی و تاثیرگذاری به وظایف خود عمل کند.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان کل کشور مالزی به تبیین وضعیت دستگاه قضایی کشورمان پرداخت و گفت: در دستگاه قضایی دادسرا و دادگستری را داریم که دادسرا عهده‌دار مرحله تحقیقات است و محاکم و رسیدگی توسط دادگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد و احکام صادره توسط دادگاه‌ها غالباً قابل تجدیدنظر هستند.

منتظری همچنین ضمن تشریح انواع دادگاه‌ها در ایران، اعلام کرد: در ایران سه نوع دادگاه بدوی، تجدیدنظر و کیفری داریم که در مراکز استان‌ها و همچنین محاکم عالی در دیوان عالی کشور در مرکز کشور در تهران و در این همین ساختمان کاخ دادگستری مستقر است.

او همچنین به بخش‌های دوگانه دیوان عالی کشور پرداخت و یادآور شد: نظارت بر دادگاه‌ها برعهده شعبات دیوان است و بخش دیگر دادستانی دیوان است که در دادستان کل کشور در راس آن حضور دارد.

منتظری در ادامه با بیان این‌که دادستان کل کشور به‌موجب قانون بیش از ۷۰ وظیفه برعهده دارد، اعلام کرد: در سراسر کشور حدود ۴۵۰ دادستان در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها فعالیت می‌کنند و نظارت دادستان کل بر دادسراها به دو طریق انجام می‌شود که یکی از آن‌ها نظارت میدانی با اعزام قضات دیوان به شهرستان‌ها و ملاحظه عملکرد دادسراها از نزدیک است و نوع دیگر نظارت نیز از طریق سیستم IT انجام می‌شود.

او یادآور شد: ما زمینه این نوع نظارت را در دادستانی کل فراهم کردیم؛ مسئولیت‌های دیگر دادستان کل عضویت در مجامع مهمی مانند شورای عالی بورس، شورای عالی پول و اعتبار، شورای عالی فضای مجازی، شورای امنیت ملی و دیگر مجامع مهم است.

دادستان کل‌کشور اضافه کرد: یکی از مسئولیت‌های دادستانی کل نظارت و دفاع از حقوق عمومی است که این امر در قانون تعریف شده و معاونت ویژه‌ای در این رابطه داریم.

منتظری تصریح کرد: دادستانی کل‌کشور در مورد آنچه به‌عنوان حقوق عمومی در سراسر کشور مطرح است، ورود می‌کند که از جمله این موارد می‌توان به تجاوز به منابع ملی مثل دریاها و جنگل‌ها اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور وظیفه نظارت بر اجرای قانون را در دستگاه‌های دولتی برعهده دارد. همچنین سازمان زندان ها امور زندان‌ها را عهده‌دار است، سازمان پزشکی قانونی در سراسر کشور مسائل پزشکی قانونی را رسیدگی می‌کند، سازمان قضایی نیروهای مسلح امور مربوط به تخلفات و جرائم نیروهای مسلح را پیگیری می‌کند،

منتظری در پایان سخنانش اعلام کرد: دیوان عدالت اداری مربوط به شکایات مردم از مسئولان اداری و دولتی است و سازمان ثبت که عهده‌دار ثبت اموال و املاک مردم به‌صورت رسمی است.

به گزارش ایلنا، داتوسری افندی بن علی حاجی دادستان کل کشور مالزی نیز در بخش دیگری از این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و دیدار با مسئولان قضایی کشور، با تاکید بر شباهت‌های فراوان نظام قضایی دو کشور ایران و مالزی، خاطرنشان کرد: در این موقعیت به‌عنوان مسئول قضایی زیرنظر دولت فعالیت می‌کنم و اصولاً وظایف من به سه قسمت تقسیم می‌شود که عبارت است از مشاوره به رییس‌جمهور و هیات دولت، تهیه و نگارش احکام و قوانین و در نهایت حفاظت از منافع ملی و عمومی.

تصاویر بیشتری از این دیدار را از این لینک مشاهده کنید.

کد خبر : ۴۱۲۳۷۳