خبرگزاری کار ایران

استرالیا خواهان خروج ۸۰۰۰ پناهجوی ایرانی فاقد شرایط پناهندگی شد

نخست وزیر استرالیا از تمایل دولت استرالیا به بازگشت ۸۰۰۰ ایرانی پناهجو که به عنوان پناهنده قابل شناسایی نیستند، خبرداد.

به گزارش ایلنا به نقل از «وست استرالین»، مالکوم توروبول نخست‌وزیر استرالیا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مهاجرت اذعان داشت که معضل قاچاق افراد باید با قبول مسئولیت از سوی دولت ها برای شهروندانشان حل شود.

ترنبول گفت: این خیلی مهم است که ملت‌ها بازگشت این افراد را بپذیرند چه اینها داوطلبانه خواهان بازگشت  به کشورشان باشند، چه غیر داوطلبانه؛ به ویژه زمانی که شهروندانشان شرایط پناهندگی را نمی‌پذیرند.

به گزارش این خبرگزاری استرالیایی، ایرانی‌ها بزرگترین ملیت در میان ۵۱ هزار پناهجویی هستند که از طریق بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ به استرالیا راه پیدا کرده‌اند، اما بیش از  ۸۰۰۰ ایرانی در این میان از پذیرش شرایط پناهندگی سرباز زده‌اند و نمی‌توانند به خانه‌هایشان در ایران برگردند، چراکه ایران افراد را بدون خواست خودشان به‌طور داوطلبانه نمی‌پذیرد.

با در نظر گرفتن این شرایط ایران و استرالیا آغاز به از سرگیری روابطشان کرده‌اند و این با سفر جولی بیشاب وزیر امور خارجه استرالیا به ایران در ماه آپریل آغاز شد.

بیشاپ نیز که هم اکنون در نیویورک به سر می‌برد به این خبرگزاری گفته که او با همتای ایرانی‌اش در این زمینه صحبت‌هایی داشته است. 

او ادامه داد: این یک مذاکره طولانی بوده و ما به این مذاکرات با ایران تا زمانی که ایران بازگشت شهروندانش را که قادر به حفاظت از خودشان نیستند را بپذیرد، ادامه خواهیم داد.

بیشاب همچنین گفته که حقیقت این است که اینها ایرانی‌هایی هستند که به عنوان پناهجو شناسایی نشده‌اند، در نتیجه باید به ایران بازگردند.

این خبرگزاری به صحبت‌های اوباما در سازمان ملل نیز اشاره کرده که از کشورهای غنی خواسته بود در مورد مساله پناهجوها سخاوتمندانه‌تر برخورد کنند. 

او گفته بود که بسیاری از کشورها هم‌اکنون کارهای درست زیادی انجام می‌دهند اما برخی ملت‌ها به ویژه آنهایی که از ثروت و مزایای جغرافیایی برخوردارند، باید کمک‌های بیشتری کنند؛ حتی اگر آنها مصرند که پناهجوهایی که به کشورشان می‌روند، باید ارزش‌ها و هنجارهای آن جامعه را بپذیرند.

کد خبر : ۴۱۲۶۹۱