خبرگزاری کار ایران

نجفی در نشست فصلی شورای حکام:

پایداری برجام منوط به پایبندی و اجرای متقابل تعهدات است

نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اجرای تعهدات ایران در ارتباط با برجام گفت:‌نتایج عینی برجام بر همکاری با ایران در زمینه های مختلف، بویژه در بخش اقتصاد و تجارت، می بایست با قوت دنبال شود.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی بعدازظهر امروز طی سخنانی در جریان نشست فصلی سپتامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که هم اکنون در وین در حال برگزاری است ضمن اشاره به اجرای کامل تعهدات برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران و تایید آن توسط آژانس تاکید کرد: اجرای تعهدات سایر طرف های برجام رضایت بخش نیست.

وی گفت: همانگونه که از ابتدای اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد اقدام متقابل و اجرای کامل تعهدات از سوی کشورهای پنج بعلاوه یک، اصل اساسی برجام و بخش بنیادین توافق برای ماندگاری آن بشمار می رود.

وی ادامه داد: رفع جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و کلیه تحریم های مرتبط هسته ای یکجانبه و چندجانبه می بایست به همکاری بیشتر با ایران در همه زمینه ها منجر شود که متاسفانه تابحال این مهم بطور کامل جامه عمل نپوشیده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه نتایج عینی برجام بر همکاری با ایران در زمینه های مختلف، بویژه در بخش اقتصاد و تجارت، می بایست با قوت دنبال شود، هشدار داد در غیر اینصورت آینده توافق در معرض مخاطره خواهد بود.

نجفی ضمن یادآوری تعهد روشن کشورهای پنج بعلاوه یک برای اجرای برجام " با حسن نیت و در فضائی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند" گفت متاسفانه، برخی از طرف ها منطبق با تعهدات خود عمل نمی کنند.

وی همچنین گفت اجرای ناقص برجام یک گزینه نیست.

نماینده دائم کشورمان در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به ماموریت محوله به آژانس برای ارائه گزارشات روزآمد از اجرای برجام و اینکه گزارش اخیر آژانس نشاندهنده انجام کلیه اقدامات مرتبط هسته ای بطور کامل از سوی جمهوری اسلامی ایران می باشد؛ درخواست معدودی از کشورها برای ارائه گزارش مفصل در این زمینه را مغایر ماموریت محوله به آژانس دانست و تاکید کرد علاوه بر مفاد موافقت نامه پادمان جامع و ماده ۵ پروتکل الحاقی مبنی بر حفاظت از اطلاعات محرمانه ، برجام نیز به روشنی از آژانس خواسته است تا کلیه تدابیر مراقبتی را برای حفاظت از اسرار تجاری، فنآوری و صنعتی و همچنین سایر اطلاعات محرمانه ای که به آگاهی آژانس می رسد را اتخاذ کند.

نماینده دائم کشورمان در آژانس در پایان تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات خود ادامه می دهد و در عین حال اجرای تعهدات سایر طرف ها در چارچوب برجام را برای اطمینان از پایداری این توافق رصد خواهد کرد.  

نماینده کشورمان همچنین در خاتمه به ادعاهای مطروحه از سوی نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و ضمن اشاره به افشای اطلاعاتی در زمینه در اختیار داشتن ۲۰۰ کلاهک اتمی از سوی این رژیم اظهار داشت انتشار چنین اخباری می بایست موجب نگرانی شدید جامعه بین المللی باشد.

نجفی ضمن اشاره به عدم پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهدات بین المللی مربوط به منع سلاح های کشتار جمعی و ادامه پیگیری استفاده و توسعه سلاح های کشتار جمعی و از جمله سلاح های هسته ای از سوی این رژیم و همچنین عدم امکان بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای مخفی این رژیم و همچنین در اختیار داشتن دهها کلاهک هسته ای توسط رژیم صهیونیستی سخن گفتن نماینده این رژیم از نگرانی عدم اشاعه را مضحک دانست.

وی همچنین تاکید کرد اشک تمساح این رژیم راجع به برنامه صلح آمیز هسته ای سایر اعضای آژانس مطمئنا" نمی تواند سرپوشی برای برنامه هسته ای این رژیم که تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت بین المللی است فراهم سازد. 

کد خبر : ۴۱۲۸۴۴