خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا:

مجوز فروش ایرباس و بوئینگ به ایران صادر شد

وزارت خزانه داری آمریکا خبر داد ایرباس و بویینگ برای قرارداد چند میلیاردی‌شان با ایران مجوز گرفتند.

به گزارش ایلنا به نقل از فایننشال تایمز، وزارت خزانه‌داری امریکا دو مجوز را صادر کرده که به موجب آن فروش هواپیماهای اروپایی ایرباس به ایران ممکن شده است و انتظار می‌رود که فروش هواپیماهای بویینگ نیز در روزهای آینده آغاز شود.

چراغ سبز آمریکا به فروش ۱۷ هواپیمای ایرباس و فروش ۸۰ هواپیمای مسافربری بویینگ به ایران‌ایر است. با این چراغ سبز آمریکا تجارت با ایران بدون گذر از قوانین پیچیده و دست و پاگیری که همچنان روابط تجاری و مالی شرکت‌های آمریکایی با ایران را مسدود کرده است، صورت خواهد گرفت.

یک سخنگوی شرکت ایرباس تایید کرد که دو مجوز را از آمریکا دریافت کرده است که در مجموع اجازه انتقال فوری ۱۷ هواپیما را به ایران می‌دهد. اگرچه این شرکت هواپیماسازی در اروپا قرار دارد به دلیل تولید برخی از قطعات آن در آمریکا برای فروش به ایران نیازمند مجوز دولت آمریکاست.

توافق ایرباس که قرار است به یورو اجرایی شود به عنوان اولویت توافق جدی بدون نقض قوانین منع روابط مالی با ایران است که توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) به تایید رسیده است. تاییدیه بوئینگ نیز تنها چند ساعت بعد از تاییدیه ایرباس صادر شد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته که ما دو مجوز اول را برای صادرات هواپیماهای مسافربری معینی به ایران صادر کردیم. این مجوزها شامل شرایطی است که در آن باید از استفاده تجاری و مسافربری این هواپیماها اطمینان کسب کنیم و از طرفی این هواپیماها امکان فروش مجدد یا انتقال به غیر را ندارند.

هر دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بویینگ پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه این کشور طی توافقاتی با تهران قرار است بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما را به این کشور بفروشند یا اجاره دهند که در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی بخش حمل و نقل هوایی خود است.

کد خبر : ۴۱۲۹۰۸