خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور:

مدرسه جای خرافات و خشونت نیست

رییس جمهوری با درخواست از همه معلمان برای بازگرداندن امید به دانش آموزان و نشاط به مدارس کشور تصریح کرد: باید اعتدال و میانه‌روی را بیاموزیم و بدانیم خشونت، افراط و تفریط، تخریب‌کننده ‏زندگی امروز و فردای ما است و تدبیر و عقلانیت،کشور را به آینده روشن رسانده و خرافات باعث انحطاط جامعه ‏خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در مراسم بازگشایی و آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۵ و بهره‌برداری همزمان از هزار پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی در سراسر کشور، اظهارداشت: باید تلاش، کوشش، امید، تدبیر و اعتدال‌مان را از مدرسه آغاز کنیم.

دکتر روحانی گفت: اوایل مهرماه گرچه پاییز طبیعت بشمار می‌آید، اما بهار دانش و اندیشه است و به همین دلیل روز بسیار مهمی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید و همه آنهایی است که در پی آینده بهتر و توسعه کشور، هستند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه بی‌تردید بزرگترین سرمایه‌ای که خداوند به ما عنایت کرده، منابع انسانی  و پرورش نوجوانان و جوانان کشور است، افزود: مدرسه بزرگترین منبع برای تربیت عالی‌ترین سرمایه‌ها  در کشور است و شما دانش‌آموزان باید به فکر آینده خودتان و کشور باشید.

روحانی اظهار داشت: بی‌تردید آینده کشور، توسط کار، کوشش، مهارت و علم و دانش شما دانش‌آموزان، ساخته می‌شود و شما هستید که در آینده مدیران جامعه و کارآفرینان کشور، خواهید شد و کشور به دست شما در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می‌گیرد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه محیط مدرسه که باید محیط تعلیم و تربیت باشد در کنار تلاش خانواده، جامعه و دولت می‌تواند به اهداف خود دست یابد، گفت: همه باید در کنار هم دست به دست هم بدهند تا آینده کشور به بهترین شکل ساخته شود.

روحانی خاطر نشان کرد: برای اینکه محیط مدارس ما، محیط علم، دانش و پیشرفت باشد، باید اخلاق، میانه‌روی، تدبیر و اعتدال در مدارس و مراکز آموزشی ما حاکم شود و مدرسه نباید محیط اوهام، خرافات و خشونت باشد.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه کلاس درس باید کلاس احترام به یکدیگر باشد، افزود: کودکان، نوجوانان و جوانان ما باید از ابتدای زندگی در خانواده‌ها و سپس در مدرسه و جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.

روحانی خشونت را به عنوان مشکل بزرگ منطقه و جهان دانست و ادامه داد: در حالی که شما دانش‌آموزان، امروز در یک محیط امن درس خود را در مدارس آغاز می‌کنید، در همسایگی ایران در کشورهایی مانند سوریه، عراق و یمن، مدارس ویران شده و دانش‌آموزان در این کشورها، دوستانشان به خاک و خون کشیده شده‌اند و معلمان آنان فرصت تعلیم را از دست داده‌اند.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: ما باید به این فکر باشیم که خشونت تا چه حد می‌تواند محیط اجتماعی، نوجوانان و جوانان و آینده کشورها را تهدید کند.

روحانی تأکید کرد: خشونت تنها جنگ و ترور نیست، بلکه بی‌احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق دوستانه، خواهرانه و برادرانه و محروم کردن نوجوانان از تحصیل و مدرسه و وادار کردن کودکان و نوجوانان به کار پرزحمت و رفتار خارج از چارچوب اخلاق اسلامی در خانواده‌ها با کودکان نیز خشونت است.

رییس‌ جمهوری افزود: مهم این است که ببینیم خشونت و بی‌اخلاقی از کجا آغاز می‌شود و چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند و برای اینکه بتوانیم با خشونت مبارزه و ایستادگی کنیم، باید چه کاری انجام دهیم و چه راهی وجود دارد که کشور، جامعه و منطقه ما از خشونت آسوده شود.

روحانی یادآور شد: پیامبر اسلام (ص)، پیامبر رحمت است و باید ببینیم چگونه می‌توانیم از رحمت اسلامی و نبوی به خوبی استفاده کنیم.

رییس‌ جمهوری در بیان پرسش مهر از دانش‌آموزان، گفت: سوال مهر امسال این‌چنین است که خشونت از کجا نشأت گرفته است؟ چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟ چگونه می‌توانیم کشور و جامعه‌ای دارای رحمت اسلامی و نبوی داشته باشیم؟ و چگونه می‌توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟

روحانی خطاب به دانش آموزان سراسر کشور، ادامه داد: درخواست من از شما این است که محیط کلاس، محیط سوال باشد و هرگز از سوال کردن شرمنده نشده و نهراسیم چرا که آنچه ما را به پیشرفت می‌رساند، سوال درست و دریافت پاسخ صحیح است.

رییس‌ جمهوری همچنین خاطر نشان کرد: معلمان عزیز در سراسر کشور، اجازه دهند تا دانش‌آموزان در محیط کلاس سوال کرده و آگاهی را تجربه کنند و رفتار مدیران و معلمان، رفتاری محبت‌آمیز بوده و در کلاس درس، به گونه‌ای عمل کنند که کار تیمی از ابتدای دبستان شروع شده و دانش‌آموزان را به کار گروهی و رقابت وادار کنند، چرا که علم و دانش با رقابت در تیم‌های کلاسی امکان‌پذیر است و ما می‌توانیم با بیان مطالب و رقابت علمی، آینده بهتری برای کشورمان پیش‌بینی کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز امید کشور، به نوجوانان و جوانان است، گفت: باید امید را از کلاس درس آغاز کنیم و معلمان ما باید اولین درس‌شان در مدارس درس امید باشد.باید مدارس به دور از دلمردگی، سرزنده و محیطی باشد که همه دانش‌آموزان احساس کنند  مدرسه یک پناهگاه است و نه گریزگاه.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در حد توان و امکان ، همه تلاش خود را برای رفاه معلمان انجام خواهد داد، ‏گفت: اگر دولت توانسته در سال جاری، کاری برای معلمان در راستای رفاه‌شان انجام دهد در سایه عملیاتی کردن ‏و اجرای برجام بوده چرا که امروز بخشی از منابع مالی ما در سایه اجرای برجام توانسته شرایط مناسب کسب و ‏کار و کسب منابع مالی را برای دولت فراهم آورد.‏

رییس‌ جمهوری افزود: آنها که می‌گویند آثار برجام را نمی‌بینیم باید بدانند بخش بزرگی از بودجه و منابع دولت ‏در سال جاری در سایه اجرای برجام به دست آمده و اگر کشور ما توانسته بدون استفاده از ذخایر خود روی پای ‏خود بایستد در سایه تلاش مردم ،کارآفرینان، وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و محیط مناسبی است که ‏پس از اجرای برجام بوجود آمده و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای دیگر تولیدکننده نفت، حداقل ‏یکصد میلیارد دلار از ذخایر خود برداشت کردند.‏

روحانی ادامه داد: باید همه دست به دست هم داده، آینده کشور را ساخته، محیط زیست‌مان را سالم‌تر نگه ‏داشته و محیط کسب و کار را بهتر و جامعه خود را بسازیم تا محیط کار و تلاش برای جوانان فراهم شود.‏

رییس‌ جمهوری همچنین از برخی از کلاس‌ها و محیط‌های مختلف آموزشی در دبیرستان نمونه دولتی دخترانه ‏نرجس بازدید کرد و با توضیح مدیران و معلمان این مجموعه آموزشی در جریان روند برنامه‌های علمی و آموزشی ‏در این مدرسه قرار گرفت.‏

همچنین روحانی در جریان این مراسم با عده‌ای از خیرین مدرسه‌ساز، دیدار و از تلاش‌ها و خدمات ارزنده ‏آنان در راستای ساخت مدارس و گسترش فضای علمی و آموزشی در کشور تجلیل کرد.‏

باید مدارس و سیستم های آموزشی و پرورشی را بازسازی کنیم

روحانی در حاشیه مراسم بازدید از کلاس های دبیرستان دخترانه نرجس، در گفتگو با خبرنگار خبر جوانه ها، ضمن بیان خاطراتی از سال های ابتدایی تحصیل خود در مدرسه، گفت: خاطرات بسیار خوبی از محیط مدرسه و معلمان دلسوز و مهربان خود دارم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه اگر معلم بتواند درس را به خوبی برای دانش آموزان تبیین کرده و روابط او با آنان محبت آمیز و پدرانه باشد، کلاس درس جاذبه بیشتری خواهد داشت، افزود: دانش آموز در کلاس پرجاذبه می تواند مطالب را بهتر درک کرده و در ذهن خود بسپارد.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر محیط کلاس نامناسب باشد، یادگیری هم برای دانش آموزان سخت و دشوار خواهد شد.

رییس جمهوری ضمن ابراز امیدواری از اینکه کلاس های درس در مدارس کشور محیط های امن، با رحمت و محبت و سرشار از علم و دانش با شیوه های جدید آموزشی باشد، گفت: ما باید مدارس و سیستم های آموزشی و پرورشی خود را بازسازی کنیم.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنانی گزارشی از اقدامات و ‏برنامه‌های این وزارتخانه ارایه کرد.‏

کد خبر : ۴۱۳۲۶۵