خبرگزاری کار ایران

جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

محسن رضایی در سال‌های پایانی جنگ خسته شده بود/ خدمات آیت‌الله هاشمی کتمان‌ناپذیر است/ صداوسیما در راستای خواست دشمن عمل نکند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که محسن رضایی در دوران جنگ بسیار جوان بود و مسئولیتی سنگین برعهده داشت، تاکید کرد که فرمانده سپاه در روزهای پایانی دفاع مقدس دچار خستگی شده بود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اعلام کرد: یکی از مناسبت‌هایی که توجه ویژه‌ای به آن می‌شود گرامیداشت هفته دفاع مقدس است که این مناسبت فرخنده از چندین جهت برای ما ارزشمند است.

او گفت: یکی از دلایل گرامیداشت این هفته، قدردانی از تلاش و مجاهدت‌های ایثارگران، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدا است که البته توجه ویژه به این عزیزان در هفته دفاع مقدس به‌معنای بی‌توجهی به آن‌ها در دیگر ایام سال نیست.

بازخوانی دفاع مقدس و درس‌آموزی از آن مهمتر از قدردانی است

نماینده مردم رشت در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نکته‌ای که فراتر از این قدردانی‌ها حائز اهمیت است، درس‌آموزی از حماسه‌های دفاع مقدس است که در این راستا،‌ با بازخوانی حوادث دفاع مقدس ارزیابی می‌کنیم که چگونه توانستیم تقریباً با دست خالی هشت سال جنگی که به کشور تحمیل شده بود را پیش ببریم.

مدیریت جهادی جنگ در تمام عرصه‌ها موثر است

او همچنین با اشاره به مدیریت جهادی در دوران جنگ تحمیلی اعلام کرد: مدیریت جهادی جنگ می‌تواند در تمام عرصه‌های مدیریتی موثر باشد و موفقیت کشور را تضمین کند و حتی در حوزه اقتصاد و اصلاح امور اقتصادی و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی باید از مدیریت جهادی دوران دفاع مقدس استفاده کنیم که به ضرس قاطع می‌گویم که بجز این شیوه، راه بجایی نخواهیم برد.

بیان برخی اختلاف‌ها در زمان جنگ صلاح نبود

جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین درپاسخ به سوالی درباره اختلاف‌های ارتش و سپاه و انتشار روایت‌های ضدونقیض از جنگ تحمیلی هشت‌ساله، گفت: به هر حال، مسائل تلخ و شیرین بسیاری در دوران جنگ اتفاق افتاد که در آن زمان باتوجه به شرایط خاص جنگی حاکم بر کشور، بیان آن به مصلحت نظام و ملت نبود و به مرور زمان بسیاری از این مسائل ارزش اطلاعاتی و امنیتی خود را از دست می‌دهد و با بازتر شدن فضا، می‌توان به آن پرداخت.

اختلاف ارتش و سپاه تاکتیکی بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دهم ادامه داد: عمده اختلاف‌ها میان ارتش و سپاه تاکتیک جنگی بود و صحبت درمورد این‌که یک طرف مخالف حضور و فعالیت طرف مقابل نبوده است. به‌عنوان نمونه درخصوص آزادسازی یک منطقه، اختلاف‌هایی در مورد نوع آرایش نظامی، تاکتیک‌های دفاعی و تهاجمی که در سپاه به شکلی انجام می‌شد و در ارتش نیز به‌شیوه کلاسیک نظامی انجام می‌گرفت، وجود داشت اما ارتش و سپاه در موضوع پیروزی در جنگ و اطاعت از فرمانده کل‌قوا وحدت و وفاق کامل داشتند که حتی یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن قرار نگیرد.

او با بیان این‌که چنین اختلاف‌نظرهایی در هر سازمانی اجتناب ناپذیر است، گفت: اختلاف‌های ارتش و سپاه، ریشه‌ای و بنیادی نبود و به این شکل نبود که یکی در پی حذف دیگری باشد. ضمن آن‌که در برخی مواقع اختلاف‌ها، مثبت بود که به‌عنوان نمونه هم ارتش و هم سپاه برای آزادسازی یک منطقه اعلام آمادگی می‌کردند.

در آغاز جنگ نگاه نسبتاً منفی علیه ارتش وجود داشت

نماینده مردم رشت در مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارنظرهای امرای ارتش درخصوص بی‌اعتمادی به این سازمان نظامی در روزهای نخست جنگ و ممانعت از حضور نیروهای ارتش در مناطق جنگی  متهم کردن آن‌ها به تلاش برای انجام کودتا، اعلام کرد: به هر حال، جنگ در روزهای نخست پس از انقلاب آغاز شد و عمده امرای ارتش اعدام شده بودند و بخشی از آن‌ها در زندان بودند و به بیان دیگر، اصلاح کامل ارتش هنوز صورت نگرفته بود که به همین دلیل، تا حدودی نگاه منفی وجود داشت اما آن‌چه مسلم است، ارتش صادقانه وارد جنگ شد و با پشتیبانی سپاه، بسیار عالی عمل کرد.

او تصریح کرد: شاید اگر ارتش و سپاه دوشادوش یکدیگر به جبهه‌های جنگ نمی‌رفتند و با اقتدار کامل در مقابل دشمنان این خاک وارد عمل نمی‌شدند، امنیت و آرامشی که امروز در سراسر کشور حکمفرماست، هرگز حاصل نمی‌شد.

محسن رضایی در سال‌های پایانی جنگ خسته شده بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات جدید محسن رضایی درباره نحوه پایان یافتن جنگ و اختلاف‌نظرش با آیت‌الله هاشمی، یادآور شد: فارغ از این‌که مسائلی که درباره آیت‌الله هاشمی مطرح می‌شود، صرفاً هجمه‌های سیاسی است، به نظر می‌رسد محسن رضایی در سال‌ها و به‌ویژه روزهای پایانی جنگ دچار خستگی شده بود.

او گفت: به هرحال، آقای محسن رضایی در زمان جنگ مسئولیت بسیار مهمی برعهده داشت و با این حال، هنوز جوان بود و سن و سال کمی داشت و به همین دلیل، خستگی ناشی از جنگ هشت‌ساله را به دیگران تعمیم می‌داد.

خدمات آیت‌الله هاشمی کتمان‌ناپذیر است

جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: شخصاً مسائلی که درباره آیت‌الله هاشمی مطرح می‌شود را قبول ندارم. ایشان فرد عاقلی بود که خدمات بسیار ارزنده‌ای در زمان جنگ و پیش و پس از آن به کشور داشت و نمی‌توان این خدمات را کتمان کرد.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره هجمه‌هایی که علیه آیت‌الله هاشمی ایجاد می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای همواره به‌دنبال ایجاد هجمه به آیت‌الله هاشمی هستند اما متاسفانه برخی مسائل دروغین را بهانه‌ای قرار می‌دهند برای فحاشی به ایشان، و ما هرگز نباید خدمات آیت‌الله هاشمی را نادیده بگیریم.

لزوم ایجاد تغییر در نگاه صداوسیما به دفاع مقدس

نماینده مردم رشت در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه روایت ضدونقیض دفاع مقدس در صداوسیما اعلام کرد: صداوسیما باید در نگاه خود تغییر ایجاد کند چرا که اگر موفقیتی در طول هشت سال برای کشور حاصل شد، مدیون همه واحدهای نظامی و انتظامی هستیم.

نباید از صداوسیما بوی تفرقه بلند شود

او گفت: صداوسیما نتوانسته رسالت خود را به‌خوبی به انجام برساند. نباید بوی تفرقه از صداوسیما بلند شود و این سازمان نباید شکاف ایجاد کند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در پایان تصریح کرد: آن‌چنان که مقام معظم رهبری فرمودند اگر نظام به پیروزی و موفقیت دست یافته صرفاً به‌خاطر وحدت و همدلی و انسجام ملی بوده و هرکس این وحدت را خدشه‌دار کند، در راستای خواست دشمن عمل کرده است.

کد خبر : ۴۱۳۵۰۲