خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در در سیزدهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضاء:

خانواده‌های اهدا کننده عضو به جامعه حیات اخلاقی و معنوی می بخشند

معاون اول رییس جمهور پشتوانه اصلی برای حل مسائل و چالش‌های کشور را تقویت بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: ترویج فرهنگ اهداء عضو و ترغیب جامعه به این سمت از دولت ها ساخته نیست بلکه کاری فرهنگی و مردمی است و از نخبگان جامعه برمی‌آید.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در مراسم سیزدهمین بزرگداشت پیوند اعضاء (جشن نفس) اظهار داشت: مهمترین کار یک مدیر تصمیم گیری است و امروز آثار تصمیم گیری مدیران در کشور قابل مشاهده است اما با کار فرهنگی می توان کارهای بسیار بزرگتر و معجزه آسا انجام داد. 

وی افزود: یک خانواده در سخت ترین شرایط روحی و روانی که عزیزش در پیش چشمانش در حال از دست رفتن است، به نقطه‌ای می‌رسد که تصمیمی بزرگ اتخاذ می‌کند و به یک انسان و جامعه حیات می‌بخشد که این اقدام کاری بزرگ و ارزشمند است و معنای واقعی تصمیم گیری در این لحظه نمود پیدا می‌کند.

معاون اول رییس جمهور خانواده‌های اهدا کننده عضو را انسان‌هایی بزرگ، شریف، نیکوکار و شایسته توصیف کرد و گفت: این عزیزان با تصمیمات به موقع کاری بزرگ و خداپسندانه انجام می‌دهند که قطعاً در تاریخ یک کشور و ملت ماندگار خواهد شد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس، به روح پاک شهدا و امام شهدا دورود فرستاد و خطاب به خانواده های حاضر در مراسم گفت: شما با اهداء اعضای عزیزان خود کاری خداپسندانه و انسانی به ثبت رساندید. 

جهانگیری در ادامه خطاب به این خانواده‌ها با تاکید بر اینکه کار شما صرفاً کمک به حیات زیستی جامعه محدود نمی‌شود، تصریح کرد: اگرچه کمک به حیات زیستی خود کار بزرگی است اما کاری که شما انجام داده‌اید حیات اخلاقی یک جامعه را احیا می کند و اخلاق جامعه به افتخار شما زنده می ماند.

وی افزود: کار شما در حقیقت حیات معنوی به جامعه می بخشد و جوامع با حیات اخلاقی و معنوی ماندگار می شوند.

جهانگیری حضور در سیزدهمین بزرگداشت اهداء عضو را مهمترین جلسه زندگی خود توصیف کرد و اظهار داشت: در این مراسم از نزدیک مشاهده کردم که انسانهای فداکار چگونه کارهای بزرگ خود را به نمایش می‌گذارند و بانی کارهای مهم و خیر می شوند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین مسائل جامعه را نگرانی نسبت به رشد بیماری های مزمن و صعب العلاج دانست و خاطر نشان کرد: مرگ و میر ها در گذشته اغلب ناشی از برخی بیماری های واگیر بود اما امروز مرگ و میر ها پیرامون بیماری های مزمن و حوادث و تصادفات جاده ای می چرخد. 

وی تصریح کرد: ما به عنوان دولت وظیفه داریم که برای حل این گونه بیماری‌ها و کاهش حوادث جاده‌ای چاره اندیشی کنیم البته باید توجه داشته باشیم که حل این مسائل به عوامل فرهنگی‌، اقتصادی و اجتماعی متعدد وابسته است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به شکل گیری انجمن های مردم نهاد در بخش های مختلف  گفت: خوشبختانه امروز نهادهای مردمی فراوانی در زمینه های مختلف شکل گرفته که می توانند بخش زیادی از مسائل پیش روی جامعه را برطرف کنند.

جهانگیری با اشاره به توفیقات و دستاوردهای حاصل شده در سیزدهمین سال جشن نفس و پیوند اعضاء، گفت: لازم است برای این توفیقات از سه گروه قدردانی شود که گروه نخست خانواده های عزیز، ایثارگر و فداکاری هستند که با تصمیم به موقع خود، به جامعه و انسان های دیگر حیات بخشیدند و به اخلاق و معنویت جامعه نیز کمک کرده اند. 

وی افزود: پزشکان و تلاشگران پیوند اعضاء نیز افرادی تلاشگر و زحمت کش هستند که باید از آنان نیز قدردانی شود. یکی از مهمترین افتخارات کشور تیم زبده پزشکی است که بسیاری از توفیقات مهم نتیجه زحمات و تلاش‌های این عزیزان است. 

معاون اول رییس جمهور همچنین از فرهنگ سازان که توانسته اند فرهنگ اهداء عضو را در جامعه ترویج کنند نیز قدردانی کرد و افزود: براساس گزارش ارائه شده در ده سال اخیر میزان رضایت خانواده ها برای اهداء اعضاء عزیزانشان که به مرگ مغزی مبتلا شده اند از ۵ درصد به ۷۰ درصد ارتقاء پیدا کرده که گروه‌های نخبه جامعه در این دستاورد بزرگ نقش مهمی داشته اند. 

وی با تاکید براینکه باید قدر گروه‌های بزرگ و تاثیر گذار جامعه همچون هنرمندان، ورزشکاران و علما را بدانیم، تصریح کرد: این عزیزان سرمایه های کشور هستند که توانستند از طریق گفتگو با مردم فرهنگ اهداء عضو را در جامعه ترویج دهند. 

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با تاکید براینکه دولت وظیفه خود می‌داند که موضوع سلامت را دنبال کند افزود: تمام تلاش دولت این است که طرح تحول سلامت با موفقیت ادامه پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دغدغه های مطرح شده در مراسم گفت: امیدوارم با پیگیری های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت های دولت شاهد حل این مسائل باشیم. 

در این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به تشکیل شورای عالی پیوند اعضاء در دولت تدبیر و امید گفت: تشکیل این شورا گام بسیار موثری بود که بسیاری از نواقص و مشکلات پیش روی پیوند اعضاء را برطرف کرد.

هاشمی بر ضرورت فرهنگ سازی برای ترویچ اهداء عضو در جامعه تاکید کرد و گفت: تاکنون ۴۳ هزار پیوند کلیه، ۴ هزار پیوند کبد، ۸۰۰ پیوند قلب، ۱۳۳ پیوند ریه و بیش از ۸ هزار پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال حدود ۵ هزار پیوند قرنیه چشم نیز انجام می شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ مرکز در سطح کشور وجود دارند که کار آنها فراهم آوری شرایط لازم برای پیوند اعضاء است. 

کد خبر : ۴۱۳۵۷۷