خبرگزاری کار ایران

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه تهدید آمیز در دولت روحانی از روی دانشگاه برداشته شد/نهاد دانشگاه در بزنگاه‌های سیاسی تاثیرگذار است

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه در دولت روحانی نگاه تهدید آمیز از روی دانشگاه برداشته شد، گفت: گرایش دانشگاه گرایش اصلاح‌طلبانه است و اگر این وضعیت ساماندهی شود می‌تواند خلاء اصلاح‌طلبی را در مباحث معرفتی پر کند و نقش وحدت بخش داشته باشد.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ضرورت فعالیت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد مرجع و تاثیرگذار محیط خاص خود را دارد. حدود 5 میلیون دانشجو در سراسر کشوردر حال تحصیل و چندهزار استاد نیز در آن مشغول به تدریس هستند.دانشگاه همواره یکی از کانون‌های تاثیرگذار در تاریخ سیاسی و اجتماعی ما بوده و نسبت به سایر نهادهای تاثیرگذار هم سلامت مالی بیشتری دارد و هم سلامت صنفی آن مشهود است و در خلاء احزاب قوی در کشور انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها می تواند تاثیرگذاری مثبتی روی فضای سیاسی کشور داشته باشد.

وی به نقش احزاب در تاریخ سیاست ایران اشاره کرد و گفت: با وجود برگزاری‌های انتخابات متعدد در کشور هنوز احزاب قدرتمند در ایران شکل نگرفته‌اند. قبل از انقلاب یکی دو حزب در کشور در مقاطعی خاص تاثیرگذار بودند که به دلایل مختلف با مشکل مواجه شدند و بعد از انقلاب هم احزاب نتوانستند نقش حرفه‌ای خود را در سیاست کشور ایفا کنند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد: در این شرایط دانشگاه می‌تواند کمک کند تا بخشی از این خلاء جبران شود و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه نیز با توجه به سابقه سی ساله خود علی‌رغم فراز و نشیب‌هایی که داشته است می‌تواند نقش تولید کننده محتوا را برای احزاب کشور داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فعالیت‌های انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در زمان دبیرکلی دکتر حاضری و دکتر رهامی اشاره کرد و گفت: پیش از این انجمن اسلامی مدرسین تلاش خوبی داشت اما باید توجه کرد که این مجموعه ظرفیت بالایی دارد و در مجموع گرایش دانشگاه گرایش اصلاح‌طلبانه است و اگر این وضعیت ساماندهی شود و بتواند ساختارها را تقویت کند می‌تواند خلاء اصلاح‌طلبی را در مباحث معرفتی پر کند و نقش وحدت بخش داشته باشد.

ظریفیان به  افراد جدیدی که در دوره جدید به شورای مرکزی به این مجموعه اضافه شدند گفت با توجه به ظرفیت افرادی که اضافه شدند ترکیبی تشکیل شده است تا بتواند در زمینه‌های مختلف به عنوان جریان اصلی اصلاحات تاثیرگذار باشد.

وی درباره فعالیت‌های جدید این مجموعه گفت: بخش اصلی فعالیت انجمن اسلامی در دانشگاه‌هاست اما یک کار خوبی که در زمان دکتر رهامی صورت گرفت این بود که با هماهنگی استانداران و استادان این تشکل شکل استانی هم پیدا کرد. در واقع اکنون انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه هم مجوز درون دانشگاهی و هم مجوز وزارت کشور را دارد. لذا هم یک تشکل صنفی به شمار می‌رود و هم یک تشکل ملی و سیاسی است.

ظریفیان افزود: در دوره ریاست دکتر رهامی وجهه بیرونی تشکیلات تقویت شد و در اجلاسی که برای انتخابات شورای جدید تشکیل شده بود استادانی از نزدیک به صد دانشگاه از هجده استان حضور پیدا کردند و الان انجمن اسلامی در بخش استانی در نزدیک به دوازه استان فعال است اما در بیشتر دانشگاه‌های کشور دفتر دارد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه درباره فعالیت انجمن‌های سیاسی دانشجویی تاکید کرد: در ایران به دلیل اینکه با خلاء احزاب حرفه‌ای رو به رو هستیم دانشگاه همواره می تواند تاثیرگذار باشد و خلا را پر کند. اما اساس کار در دانشگاه فعالیت حرفه‌ای و علمی است و سایر فعالیت‌ها، فعالیت آماتوری است. این که قبل از انقلاب نیز فعالیت دانشگاهی تاثیرگذار بوده به خاطر خلاء بوده و البته این فعالیت نقاط منفی و مثبت دارد که نکته منفی آن آسیب‌هایی است که دانشجویان دیدند و هزینه‌هایی بود که دانشگاه داد.

وی افزود: با وجود اینکه در دولت روحانی نگاه تهدید آمیز از روی دانشگاه برداشته شد اما به خاطر تغییر نگاه دولت انتظارات بیشتری وجود داشت که هنوز برآورده نشده است. اما به خاطر توجه به سیاست خارجی و اقتصاد شاهد دگرگونی جدی در دانشگاه نبودیم و با وجود چهار اتحادیه دانشجویی منتسب به جناح اصولگرا اما دانشجویان اصلاح‌طلب همچنان از حضور در یک اتحادیه محروم هستند. با وجود اینکه وزارت علوم کمک کرد و تعداد قابل توجهی انجمن اسلامی تاسیس شد اما این خلاء همچنان پابرجاست

ظریفیان گفت: به اعتقاد من نهاد دانشگاه در بزنگاه‌های سیاسی همچنان تاثیر خود را خواهد گذاشت و علی‌رغم تغییر کارکردها در انتخاب آینده هم تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر : ۴۱۳۶۰۶