خبرگزاری کار ایران

وقتی تندروها چشم رییس را دور دیدند؛

تقسیم‌کار اصولگرایان برای زیرسوال بردن ریاست لاریجانی در مجلس

همزمان با خروج سه دستورکار از برنامه کاری امروز پارلمان، چند نفر از اصولگرایان مجلس در اقدامی هماهنگ نحوه مدیریت لاریجانی و هیات رییسه مجلس را زیرسوال بردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، همزمان با آغاز به کار مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلات سه هفته‌ای، نمایندگان اصولگرا با هماهنگی و تقسیم‌کاری جالب‌توجه، نسبت به نحوه مدیریت پارلمان از سوی علی لاریجانی انتقاد کردند.

خروج سه دستور کار و زمینه‌سازی برای عملیات ضدلاریجانی

بر این اساس، پس از آن‌که محمدحسین فرهنگی در تذکری نسبت به قرار گرفتن سه مورد از دستورکارها در برنامه کاری امروز صحن علنی انتقاد کرد و با تاکید بر این‌که قرار گرفتن این دستورکارها برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است، نسبت به نحوه مدیریت لاریجانی انتقاد کرد و خواستار خروج سه دستور کار از برنامه کاری امروز صحن علنی به دلیل پشت سر نگذاشتن مهلت ۱۰ روزه برای ارائه پیشنهادات نمایندگان شد، سه نفر دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس از فرصت استفاده کردند و در تذکرهایی که به‌روشنی در هماهنگی با یکدیگر قرار داشتند، عملکرد رییس و هیات رییسه مجلس را زیرسوال بردند.

این درحالی بود که پس از خروج این سه دستورکار از برنامه کاری مجلس، وقفه‌ای در جلسه علنی ایجاد شد و باتوجه به این‌که طرح یا لایحه‌ای از پیش برای بحث در نشست امروز در نظر گرفته نشده بود، تعدادی از نمایندگان خواستار بیان تذکرهای شفاهی خود شدند.

خروج لاریجانی از صحن و میکروفن روشن پزشکیان

جالب این‌که لاریجانی پس از موافقت با درخواست فرهنگی و خروج سه دستورکار از برنامه کاری امروز مجلس، صحن علنی را ترک کرد و ادامه کار را به مسعود پزشکیان نایب‌رییس نخست مجلس شورای اسلامی سپرد و نکته جالب‌توجه دیگر این‌که هنگامی که پزشکیان بی‌خبر از آن‌چه در صحن گذشته، سکان اداره صحن را در دست گرفت، با درخواست مکرر نمایندگان اصولگرا برای بیان تذکرها روبرو شد و این در حالی بود که میکروفن پزشکیان روشن بود و صدای مذاکرات رییس جلسه و برخی از اعضای اصولگرای هیات رییسه و همچنین تعدادی از نمایندگانی که خواستار ارائه تذکر بودند، به وضوح شنیده می‌شد.

قاضی‌زاده عامل نفوذی پایداری در هیات‌رییسه

بر این اساس، درحالی که پزشکیان ابتدا با بیان تذکرها مخالفت می‌کرد، پس از آن‌که با اصرار امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری هیات رییسه مجلس درخصوص صدور اجازه برای بیان تذکرها روبرو شد، بالاخره موافقت کرد و بدین‌تریب سیل تذکرهای انتقادی اصولگرایان مجلس علیه لاریجانی و هیات‌رییسه آغاز شد.

حاجی‌دلیگانی؛ خط‌شکنِ پایداری و دلواپس ِ برجام

در این راستا، ابتدا حسینعلی حاجی‌دلیگانی وقت گرفت و با انتقاد شدید از لاریجانی، ابتدا نسبت به نحوه بررسی قراردادهای نفتی و FATF در مجلس دهم تذکر داد و در پایان صحبت‌هایش، بار دیگر از تصویب برجام در مجلس نهم یاد کرد و شدیداً نسبت به تصویب این مسئله مهم و ملی در ۲۰ دقیقه انتقاد کرد.

دهقانی؛ حمله به لاریجانی با چاشنی تعجب

محمد دهقانی دیگر اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری، دومین نماینده‌ای بود که بلافاصله پس از حاجی‌دلیگانی برای بیان تذکر فرصت گرفت و با محور قرار دادن ارجاع طرح حقوق‌های نامتعارف به کمیسیون اصل ۹۰، بار دیگر عملکرد لاریجانی و هیات رییسه مجلس را زیرسوال برد و گفت: تعجبم از هیات‌رییسه و به‌ویژه رییس مجلس است که با وجود اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مسئول رسیدگی به شکایات است، این طرح را به آن کمیسیون ارجاع داد.

پورمختار و پرده‌برداری از هویت جدید سیاسی

با این حال، ماجرا هنگامی جالب‌تر شد که محمدعلی پورمختار که تا همین چند ماه پیش، به‌عنوان رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم، رابطه بسیار خوبی با لاریجانی داشت و همواره خود را در جمع اصولگرایان معتدل تعریف می‌کرد، وارد عمل شد و با تکرار صحبت‌های حاجی‌دلیگانی و دهقانی، شدیداً از رییس مجلس انتقاد کرد.

تلاش تندروها برای جلب توجه

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد، ناکامی‌های پیاپی اصولگرایان و جریان نزدیک به جبهه پایداری از مرکز توجه، آن‌چنان به مذاق این جماعت سیاستمدار خوش نیامده و سعی می‌کنند به هر بهانه‌ای خود را در رسانه‌ها مطرح کنند.

کد خبر : ۴۱۳۶۶۴