خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با وزیر برنامه‌ریزی عراق:

مبارزه با گروه‌های تروریستی وظیفه همه کشورهای منطقه است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت عملی قدرت‌های جهانی و برخی کشورهای منطقه از تروریسم باعث گسترش نا امنی در عراق و سوریه شد.

به گزارش ایلنا، سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق ظهر یکشنبه ۴ مهرماه ۱۳۹۵ با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو ملت گفت: اشتراکات تاریخی و مذهبی میان دو کشور پشتوانه محکمی برای توسعه ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ویژه مراودات پارلمانی فیمابین می باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه مبارزه با افراطی‌گری و گروه‌های تروریستی را وظیفه همه کشورهای منطقه دانست و افزود: سیاست‌های نادرست و حمایت عملی قدرت‌های جهانی و برخی کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی باعث گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه به ویژه در عراق و سوریه گشته است.

وی در همین بخش بر راه حل سیاسی و دیپلماتیک و تداوم سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه تاکید کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرصت‌های فراوان تجاری و بازرگانی میان دو کشور خاطرنشان کرد: رفع موانع بانکی، تسهیل مراودات تجاری شرکت‌های خصوصی و لغو روادید زائران ایرانی و عراقی می‌تواند به توسعه و گسترش تبادلات اقتصادی و فرهنگی فیمابین کمک فراوانی کند.

در ادامه این دیدار  سلمان‌الجمیلی وزیر برنامه‌ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق با قدردانی از حمایت‌ها ون انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با گروه‌های تروریستی در عراق گفت: دو ملت ایران و عراق مانند دو برادر هستند و حمایت‌های جمهوری اسلامی مانع بزرگی در برابر افراط‌گرایی و اندیشه‌های تکفیری در منطقه بوده است.

سلمان الجمیلی با اشاره به روند رو به رشد مبادلات اقتصادی میان دو کشور افزود: با اجرایی کردن هر چه سریع‌تر توافقنامه‌های امضا شده می‌توان به افزایش سطح مبادلات تجاری فیمابین شتاب بخشید.

وی در پایان بر تداوم رایزنی‌ها و مذاکرات مستمر میان مقامات عالی رتبه دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی، رفع موانع اقتصادی و توسعه مراودات در عرصه‌های مختلف میان عراق و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

کد خبر : ۴۱۳۸۵۰