خبرگزاری کار ایران

قشقاوی خبرداد:

اعزام هیات‌هایی به کشورهای اروپایی وعربی برای دیدارباوکلای دادگستری جهت پیگیری پرونده فاجعه منا

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه کشورمان، از اعزام هیات‌هایی به کشورهای اروپایی و عربی برای دیدار و گفتگو با وکلای دادگستری در راستای پیگیری پرونده فاجعه منا خبر داد.

 به گزارش ایلنا حسن قشقاوی، پس از حضور در جلسه عصر امروز ( سه شنبه )کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی،  گفت:در این جلسه گزارش مفصلی درباره ابعاد شکلی و ماهوی موضوع مطرح کردم و همچنین تلاش‌هایی را که نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان در این خصوص درباره پیگیری فاجعه منا انجام داده‌اند شرح دادم.

وی افزود:همچنین درباره هیات‌هایی که برای دیدار و گفتگو با وکلای دادگستری در برخی از کشورهای اروپایی و عربی اعزام کرده‌ایم یا در حال اعزام هستیم، توضیحاتی ارائه کردم و دوستان هم نظرهای خود را بیان کردند. 

قشقاوی  ادامه داد: از کمیسیون تخصصی قضایی انتظار می‌رود که معین ما باشد ما هم باید گزارش دقیق به کمیسیون ارائه کنیم و وظیفه خودمان می‌دانیم که در یک تعامل سازنده که همواره بین دستگاه‌های اجرایی و مجلس بوده است بتوانیم تلاش کنیم تا حقوق تضییع شده خانواده‌های معظم شهدای منا احقاق شود. 

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه تاکید کرد:به لحاظ ماهوی مسئولیت طرف مقابل خیلی روشن است چون طبق قواعد فقهی و حقوقی خودشان و قاعده محل وقوع حادثه‌ای که اتفاق افتاده است تقریباً‌ در اصل اینکه طرف سعودی مسئولیت دارد و هم در بعد مدنی و در سایر ابعاد هیچ تردیدی نیست. ‌

وی ادامه داد: همه تلاش‌ها این است که ببینیم به لحاظ شکلی چه باید کرد و آیا می‌شود در مجامع بین‌المللی اقامه دعوا کرد؛ در محاکم داخلی و در محاکم عربستان چطور؛ اینها بحث‌های فنی و حقوقی است و اصلاً هم سیاسی نیست و این موارد نیاز به رایزنی جدی‌تری دارد تا آن را به نتیجه برسانیم.

کد خبر : ۴۱۴۶۷۴