خبرگزاری کار ایران

بانک در جمع خبرنگاران؛

اگر دولت پاسخ منفی‌بافان را بدهد، به کارش نمی‌رسد/ انحراف ۴۰ میلیاردی از بودجه، نجومی است نه حقوق‌ها

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: اگر دولت بخواهد وقتش را پاسخ منفی‌بافان بگذارند، به کارش نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مرتضی بانک معاون کل سرپرستی نهاد ریاست جمهوری در نشستی که با  هدف تشریح دستاوردهای دولت با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه تشکیل شده بود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او ضمن یادآوری یاد و خاطره شهدا و جانبازان و آزادگان که با اخلاص از کشور و  انقلاب و اسلام دفاع کردند گفت: رهبری همیشه در بحث‌های مختلف و بویژه در نشستی که دولت مهمانشان باشد تاکید داشتند که دستاوردها و اقدامات دولت به مردم گزارش شود. تاکید مقام معظم رهبری بر ارائه هنرمندانه گزارش کار دولت است.

بانک افزود: ما می‌خواهیم نمایشگاه عکسی از دستاوردهای دولت برگزار کنیم و سفارش و توصیه رهبری ما را در این مسیر جدی‌تر کرده است.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با طرح این سوال که شاید این سوال مطرح باشد که چرا دولت از دستاوردهایش کمتر سخن می‌گوید؟ گفت: سیاست دولت آن است که به دور از حواشی برنامه هایش را عملی کند و دستاوردی برای کشور داشته باشد؛ پس رویکرد ما اجرای طرح‌هاست و کمتر بر کارهای تبلیغاتی و حواشی پرداخته شد.

بانک همچنین از ایجاد فضایی فراهم شد که در آن برخی افراد و جریان‌ها به صورت مستمر اقدامات دولت را منعکس نمی‌کردند یا ناقص منعکس می‌کردند یا تلاش بر برجسته‌سازی کمبودها داشتند و اقدامات دولت را ناموفق و نامطلوب برای مردم نشان می‌دادند نیز گله کرد و افزود:  اگر دولت بخواهد مرتبا پاسخ رسانه های منفی باف که علاقه ندارند توفیقات کشور را نشان دهند، بدهد به کارش نمیرسد.

بانک خاطر نشان کرد: امروزبا توجه به توصیه رهبری فرصتی فراهم شد تا بخشی از دستاوردهای دولت منعکس شود. با اعزام وزرا در هفته دولت به استان‌های کشور و پخش برنامه ها توسط صداوسیما گام خوبی برداشته شد. در ادامه آن ایجاد امکانات بصری برای آگاهی مردم لازم بود و برگزاری نمایشگاه عکس در این راستاست.

او به نمایشگاه عکس در دولت‌های قبلی نیز اشاره کرد و گفت در این دولت تلاش شده تا کارها توسط هنرمندان انجام شود چون مردمی‌تر و به واقعیت نزدیکتر بود، پس ما از این کار استقبال کردیم و امور اجرایی به آنها سپرده شد.

او در ادامه توضیح داد: ۱۵ هزار عکس هنری از دستگاه‌های مختلف گرفتیم و خزانه خوبی ایجاد شد. آن عکسها در شورایی که توسط هنرمندان و متخصصان امر تشکیل شده بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که آثار خوبی وجود دارد که می‌توان در این نمایشگاه نشان داد. امیدوارم مابقی عکس‌ها به بهانه‌های مختلف و در جشنواره‌های مختلف ارایه شود

معاون کل سرپرستی نهاد ریاست جمهوری همچنان به پیشنهادهای دیگری در خصوص ارائه کار هنرمندان جوان در زمینه‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: در نظر داشتیم این نمایشگاه بیشتر هویت مستقل و مردمی داشته باشد. می‌شد در گالری‌ها برگزار شود ولی چون می‌خواستیم کار جدیدی انجام شود تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه در قالب کانسپت مفهومی برگزار شود و در محیط آزاد و باز برگزار شود.

بانک افزود دولت‌های مختلف این رویه را داشتند ولی رهبری اشاراتی به ارائه دستاوردهای ثبات اقتصادی، برجام، بهداشت، صنعت و کشاورزی داشتند، پس این نمایشگاه تلاش کرده امنیت ثبات اقتصادی امور دفاعی بهداشت عمومی و... را به تصویر کشید.

او خاطرنشان کرد: ما در ابتدای سال ۹۲ حدود ۱۸ روز ذخیره گندم داشتیم ولی امسال ۱۱.۵ تن گندم خریداری شده و حتی می‌تواند گندم را صادر کند. البته باید تلاش کرد این روند در ایران همیشگی باشد.

بانک همچنین به آمار تولید قبل از برجام نیز اشاره و تصریح کرد: میزان تولید ما قبل از برجام کمتر از ۱ میلیون بود ولی الان به کمتر از ۴ میلیون بشکه نفت رسیده است. در شرایطی که قیمت نفت به یک چهارم قیمتش در سال ۹۲ رسیده بود هزینه احیا چاه و تدلید نفت را فراهم کرد و تولیدمان به کمتر از ۴میلیون رسیده و بیش از ۲میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.

او ادامه داد: رشد تولید ما بیش از ۵ درصد خواهد رسید. این امر لزوم ارائه این دستاوردها را بالا برده است. امیدوارم این نمایشگاه بخشی از تدبیر امید و صبر مردم ما را نشان دهد. ما آن را به گونه‌ای نشان خواهیم داد که امید را به آنها منتقل کند.

به گزارش ایلنا؛ نمایشگاه روز شنبه ساعت ۱۰ توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه به مدت ۷ روز برگزار می‌شود و محل برگزاری نمایشگاه فضای باز تالار وحدت خواهد بود.

مرتضی بانک در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه آیا برگزاری این نمایشگاه در سال آخر دولت  تبلیغاتی و انتخاباتی است، گفت: دولت باید به هدف‌گذاری‌های خود می‌رسید و اهدافش را اجرایی می‌کرد. با توجه به این مساله، به مسائل تبلیغاتی و جنبی کمتر توجه می‌شد. دولت در سه سال گذشته توانسته گام های موثری برای رسیدن به اهدافش بردارد لذا هرچند باید بیشتر این خدمات را معرفی می‌کردیم ولی لازم است آنها را مرحله به مرحله معرفی کنیم. از این رو پیش بینی میکنم شاهد گزارش‌های کامل‌تر و جامع‌تری در ارائه خدمات باشیم.

در زمان مذاکرات و تحریم‌ها دولت تورم را از ۴۰ درصد به ۱۲ درصد رساند

او در خصوص اینکه برخی معتقدند دستاوردهای دولت به سیاست خارجی محدود شده ، گفت: دولت مجموعه ای از وظایف و خدمات در قالب برنامه‌های بالادستی و طرح و برنامه‌ها دارد. دولت برای انجام وظایفش نمیتواند فقط معطوف به خدماتش باشد. البته برای انجام خدمات و اجرای برنامه‌ها اولویت‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد.

بانک با بیان اینکه در زمان مذاکرات و تحریم‌ها دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به ۱۲ درصد برساند، یادآور شد: ما در همان زمان ثبات قیمت ارز و ریال را داشتیم. پس محدود به آن مساله نبودیم. همانطور که برای برجام مذاکره می‌کردیم دیگر برنامه هایمان را هم پیش می‌بردیم. ما توانستیم از تنش‌ها بکاهیم و فضا را آرام کنیم. پس انتقاد در این باره درست نیست. البته برجام به دلیل اثرگذاری داخلی و جهانی نمود بیشتری داشته است.

بانک اضافه کرد: بُــلْد شدن برجام بخاطر عملکرد منتقدانی بود که علاقه داشتند برجام را موضوع خود بدانند و در صورتی که دولت در مذاکرات ناموفق شد، آن را نشان از ناکارآمدی دولت معرفی کنند.

منظور رییس جمهور از دستاوردهای ملی بود که نادیده گرفته می‌شوند

بانک در پاسخ به سوالی در خصوص گلایه‌های اخیر رییس جمهور از رسانه‌ها به دلیل عدم انعکاس دستاوردهای دولت گفت: منظور دولت از دستاوردهایی که نادیده گرفته می‌شوند دستاوردهای ملی است و نه دستاورد این دولت و آن دولت. مثلا برجام توانسته فضا را برای تعامل ایران با جهان فراهم کرد. این دستاورد دولت یازدهم نیست بلکه برای کل نظام است.

برنامه‌های صداوسیما قبلا تمام‌قد علیه دولت بود

او افزود: ما گام‌های جدی‌تری  با جریان‌های همسو و همراه برداشته‌ایم. الان صداوسیما برنامه‌های بهتری دارد، قبلا برنامه‌هایشان تمام قد علیه اقدامات و برنامه‌های دولت بود.

برجام دستاورد نظام است

بانک همچنین در خصوص انتخاب نجفی به عنوان رییس ستاد روحانی نیز گفت: این نمایشگاه تبلیغاتی نیست و فقط برای نمایش دستاوردهای دولت و صبوری مردم است. آیا باید ضعف‌ها را دید؟ این دولت دولت مردم است و با رای مردم برسرکار آمده است. آیا نباید دستاوردهای دولت را نشان بدهیم؟ فقط باید ضعف‌ها را دید؟ برجام دستاورد نظام است. چون با دولت بد هستیم چرا آن را باید رد کنیم؟

مسئله فیش‌های حقوقی بیش از برجسته شد

خبرنگاری پرسید که دولت برای برخورد با حقوق‌های نجومی چه اقداماتی را انجام داده است که بانک پاسخ داد: دولت از ابتدا با این مسئله که بیش از اندازه برجسته شد، از همان ابتدا برخورد کرد. به هیچ وجه نباید اجازه داد از منافع عمومی سواستفاده شود و باید با کسانی که از حد قانون و مجوزهای قانونی فراتر رفته‌اند، برخورد شود. این مسئله مختص به مسئله حقوق‌ها نیست بلکه مسئله فساد اقتصادی مطرح است.

وی ادامه داد: رویکرد دولت برای برخورد جدی با فساد را شما باید با قبل مقایسه کنید که فقط حرف زده می‌شد ولی برخودر جدی انجام نمی‌شد. در مسئله حقوق‌های نجومی نیز سریعا با این مسئله برخورد شد. مدیران متخلف برکنار شدند. محدودیت‌هایی ایجاد شد و سریعا آیین‌نامه‌هایی تنظیم و پرداخت‌ها شفاف شد. بحث‌های حقوق‌های نجومی نیز به دلیل خلاهای قانونی یا آئین‌نامه‌های پیشین بود.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری در ادامه با طرح این سوال که منظور از نجومی چیست؟ اظهار داشت: هر کسی می‌تواند از مسئله حقوق نجومی برداشت خود را داشته باشد. منِ نوعی ممکن است یک میلیون حقوق داشته باشم و یک نفر دیگر شش میلیون. آیا این شش میلیون حقوق نجومی است؟ گاهی ما از مفاهیمی حرف می‌زنیم که معنای آن مشخص نیست.

انحراف ۴۰ میلیاردی از بودجه، نجومی است نه حقوق سه چهار میلیونی

بانک با تاکید بر اینکه اگر کسی خارج از ضوابط برداشتی داشته باشد، این مسئله خلاف قانون است، تصریح کرد: من مسئله دو میلیارد و هفتصد میلیون دلاری را نجومی می‌دانم. آیا حقوق ۱۲ میلیونی در برابر این رقم نجومی است؟ سه هزار میلیارد نجومی است. انحراف ۴۰ میلیاردی از بودجه را باید نجومی بدانیم.

واگذاری املاک شهرداری، نجومی است

وی با اشاره به مسئله واگذاری برخی از املاک به شهرداری خاطرنشان کرد: گفته می‌شود املاکی مجانی یا نصفه قیمت به افراد واگذار شده است. شما فرض کنید اصولا قسمت کارشناسی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت واقعی یک ملک است و بعد ما آن ملک را نصف قیمت به فردی واگذار کنیم آنهم در ۶۰ قسط. این مسئله هم تخلفی نجومی است.

به برخی مدیران خدوم تهمت زدند

معاون کل نهاد ریاست جمهوری افزود: در مسئله حقوق‌های نجومی به بخش اعظمی از مدیران خدوم این کشور تهمت زده شد و این در حالی است که لازم است ما برخورد دقیقی با این مسئله داشته باشیم.

بانک در پایان تاکید کرد: در مسئله حقوق‌های نجومی دولت آنچه را کشف کرد، بلافاصله با آن برخورد کرد. لازم بود قوانین را اصلاح و شفاف کنیم که این اقدام صورت گرفت.

کد خبر : ۴۱۵۱۳۵