خبرگزاری کار ایران

رویترز خبر داد؛

دومین سفر وزیر اقتصاد آلمان به تهران پس از توافق هسته‌ای

در آستانه سفر هفته آینده وزیر اقتصاد آلمان به ایران، رویترز به علاقه بانک‌های آلمانی جهت تسهیل روابط تجاری دو کشور علیرغم برخی موانع موجود برای روابط مالی با ایران اشاره کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان با هدف بازسازی روابط تجاری با ایران هفته آینده به ایران سفر می‌کند اما تحریم‌های باقی مانده آمریکا و نگرانی‌های سیاسی همچنان بر سر راه روابط اقتصادی با ایران قرار گرفته است.

این دومین دیدار گابریل از ایران بعد از توافق هسته‌ای است. 

گابریل گفته کمیسیون تجاری ایران و آلمان برای اولین بار ۱۵ سال پیش دیداری با هم داشتند و توافق‌های تجاری محکمی را پیش‌بینی کرده‌اند. 

او در اظهارات بی‌اساسی به ایران این هشدار داده که برای عادی‌سازی روابط با تهران، این کشور باید حق حیات اسراییل را بپذیرد و دست از دخالت در جنگ سوریه بردارد. 

تهران گفته که هیچ پیش‌شرطی را برای روابط با آلمان نمی‌پذیرد و دخالت هر نوع شخص ثالثی را در امور کشورش رد کرده است. 

دو غول صنعتی آلمان یعنی زیمنس و اتومبیل‌سازی دایملر جزو اولین شرکت‌هایی‌اند که از فرصت‌های موجود در فضای ایران بعد از برجام سود برده‌اند، اما آنها خیلی محتاطانه و بعد از بازبینی‌های قانونی فراوان دست به اقدام زدند. 

به گفته مایکل توکوس رییس میز اقتصادی ایران و آلمان نرخ واردات ایران در نیمه اول سال، ۱۵٪ رشد داشته و به ۱. ۱۳ میلیارد یورو رسیده و می‌تواند ۴ میلیارد یورو را نیز تا پایان سال تجربه کند. 

او به نشانه‌های جنبش بخش بانکی آلمان که پیشتر برای تسهیل توافق‌های تجاری با ایران بی‌میل بودند و از تحریم‌های باقی مانده آمریکا و جریمه‌های مالی توافق با ایران می‌ترسیدند، خبر داده است

در عین حال گابریل گفته همکاری‌های اقتصادی معجزه نمی‌کند، اما می‌تواند راه را به سوی کشور‌ها باز کرده و تحولات اجتماعی را در پی داشته باشد. 

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در ماه فوریه از حسن روحانی برای سفر به آلمان دعوت به عمل آورد اما آنگلا مرکل به دلیل روابط زیادی که با دو دشمن ایران یعنی اسرائیل و عربستان سعودی دارد با این دیدار موافق نیست. 

جورگن هاردت سخنگوی سیاست خارجی مرکل گفته پهن کردن فرش قرمز برای روحانی در اروپا سیگنالی است که می‌گوید ایران به عنوان یک شریک در جامعه بین‌المللی مورد قبول واقع شده است. 

او در ادامه ادعای خود از گابریل خواسته که به نگرانی‌های داخلی آلمان از حمایت ایران از تروریسم و بشار اسد و سخنان ضد اسرائیل توجه کند. 

ایلس ایگنر وزیر اقتصاد ایالت باواریا آلمان گفته او در خلال دو دیدارش ایران در سال گذشته متوجه شده که این نگرانی‌ها افزایش یافته است.

ایگنر اوایل ماه بعد از توافق با سه بانک ایرانی برای افتتاح شعبه در مونیخ که راه تجارت بین دو کشور را در سال‌های پیش رو تسهیل می‌کند به آلمان برگشته است. 

ورنر چروپل کا‌شناس تاسیسات انرژی ایران گفته یکی از مشکلات شرکت‌های کوچک و متوسط ناتوانی آن‌ها از تامین اسناد اعتباری برای انتقال کالاهاست. از این رو این شرکت‌ها از یک شخص ثالث برای انجام تجارت با ایران استفاده می‌کنند. اما امیدواریم که این فرایند تسهیل شود تا به روابط خوبی با بخش انرژی ایران دست پیدا کنیم. 

 «هندلزبانک ایران و اروپا» در هامبورگ پیشنهادهایی برای حل این موضوع داده اما دو بانک بزرگتر آلمان یعنی «کامرس بانک» و «دویچ بانک» اعلام کرده‌اند که هنوز در این رابطه محتاط هستند. 

میشائیل ثابت مدیر عامل ایرانی آلمانی کمپانی صادرات زعفران از ایران گفته شرایط رو به بهبود است. بیشتر بانک‌ها آماده اعطای اسناد اعتباری‌اند که این امر می‌تواند ۳٪ از هزینه‌های قرارداد با ایران را کاهش دهد.

کد خبر : ۴۱۵۴۶۷