خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی:/مشروح/

نمی‌شود حرف از امنیت زد ولی دیگران در ناامنی باشند/ برجام دست بر‌تر ایران در دیپلماسی بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نمی‌شود حرف از امنیت زد ولی دیگران در ناامنی باشند. نمی‌توان تصور کرد دنیا دنیای برخورداری باشد ولی دیگران دست‌هایشان خالی باشد. متاسفانه مسلمانان در شرایط غیرقابل تصور و درک هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اکبر صالحی در سومین همایش سراسری یگان‌های حفاظت ضمن گرامیداشت هفته ناجا گفت: از ینکه توفیق داشتم در جمع شما سروران حاضر شوم خدا را شاکرم. من به نمایندگی از سازمان انرژی اتمی که از پاسداران امنیت و آرامش کشور هستند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

وی افزود: اخلاق تعبیر وسیعی برای برقراری عدالت قسط کردار و منش است. دین برای برقراری اخلاق آمده است. انقلاب ما برای برپایی دین آمده است. ما با این انقلاب تصمیم گرفتیم در بستر دین حرکت کنیم. انسان دو بعد دارد: جسمانی و معنوی. تا این دو بعد کامل نشود، انسان نمی‌تواند اوج بگیرد. انسانی اوج می‌گیرد که در رفع نیازهای مادی خود کافی باشد ولی این کافی نیست. در غرب این بعد تا حدودی کامل است ولی انسان در آن سرزمین اوج نمی‌گیرد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیاز معنوی و روحانی انسان باید برآورده شود. این نیاز طریق فلسفه زندگی امین می‌شود. اینکه بیابد چرا زندگی می‌کند و در برابر افت و خیزهای زندگی چگونه عمل کند؟ این نیاز به رهبری و پیام آسمانی دارد. نیاز به شناخت خالق دارد.

 صالحی تاکید کرد: اینکه ما می‌خواهیم در بستر دین حرکت کنیم هر دو بعد را می‌خواهیم دست یابیم. با انقلابمان نوید یک تمدن عظیم را داده‌ایم ولی فاصله بسیاری داریم. مسیر را گم نکرده‌ایم ولی گردانه‌های بسیاری پیش رو است. تا به امروز خوب آمده‌ایم ولی نقایصی هم داریم. وقتی شرایط خود را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم، می‌بینیم خوب آمده‌ایم. از ابتدای انقلاب در معرض فشار و جنگ بوده‌ایم. شهدا آمده بودند تا ما خم نشویم. آن‌ها رفتند تا ما بمانیم. جمهوری اسلامی ایران در بعد معیشتی و فرهنگی اندکی کار دارد ولی شرایط ما شرایط کاملا غیرقابل تصور است. بخصوص وقتی از منظر دشمن نگاه کنیم. آن‌ها فکر می‌کردند با جنگ فشار و اغتشاش داخلی این نهال از جا کنده می‌شود ولی نشد و این نهال در حال تبدیل شدن به درخت تنومند است.

وی افزود: خدمت به خلق دامنه وسعیی دارد. تامین امنیت، خدمت به خلق است. کسانی که قسط را برقرار می‌کنند، خدمت به خلق می‌کنند و کسانی که فناوری و تکنولوژی را ایجاد می‌کنند، در حال خدمت به خلق هستند. شما عزیزان در حال خدمت به خلق هستید. تقارن هفته ناجا با ایام پرمعنای محرم خود حامل پیام مهمی است.

صالحی خطاب به حاضران در این مراسم خاطرنشان کرد: شما نمایندگان و رهروان مصباح‌الهدی هستید. در کوچکی سایه کوچکان گسترده شود، آفتاب بزرگان غروب می‌کند. امام حسین می‌گوید اگر دین جدم با خون من باقی می‌ماند‌ ای شمشیر‌ها مرا در بربگیرید. از دین اسلام فقط ۶۰ سال گذشته بود و دون‌صفتان خواستند تا ریشه اسلام را برکنند ولی امام حسین با قیام خود ریشه این نهال را محکم نگه داشت تا درخت تنومند اسلام در انقلاب اسلامی به ما تحویل داده شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قرن‌ها به این اسلام مهجورانه گذشت. اسلامی که آمده بود نیازهای انسان را تامین کند مهجور ماند تا در انقلاب ما تجلی یافت. تقدیر این است که اسلام به دست این ملت بزرگ به رهبری امامان احیا شود که شد و زلزله‌ای در دنیا رخ داد. این را ما نمی‌گوییم دشمن می‌گوید.

وی افزود: چه چیزی است که موجب نگرانی آن‌ها شده است؟ از نظر من آن پیام فلسفه زندگی است. شما با انقلاب پیام سیاسی مخابره کردید که برای غرب نامفهوم است. غرب از ابتدا تلاش کرد تا ببیند آثار و محتوای این پیام چیست ولی در گمراهی خود بوده و مانده و خواهد ماند ولی نفهمیده ما را به چالش کشیده و در مقابل ما قرار گرفته است چراکه ما‌ یک پیام فکری و اندیشه‌ای داریم.

صالحی اظهار داشت: آن‌ها نگران هستند نظامی که برقرار کرده‌اند دنیا را نچاپد برای همین مابقی را بنده خود کرده‌اند، می‌بینند انقلابی آمده است که به مردم دنیا بیدار باش می‌دهد. حرکت بیداری اسلامی در منطقه شکل گرفت ولی با توجه به انقلاب ما سعی کردند آن را منحرف کنند و بخوابانند ولی موفق نخواهند شد.

وی با اشاره به اینکه خدمت شما عزیزان دو بعد دارد، یادآور شد: هم زمینه امنیت معیشت سالم را در مملکت فراهم می‌کنید و زمینه برقراری آرامش درونی افراد را فراهم می‌کنید. ما برسکوی اوج گرفتن قرار گرفته‌ایم. ۳۷ سال فشار و محدودیت بر ما گذشت ولی شما استوار مانده‌اید. اتفاقات اخیر منطقه را مدنظر قرار بدهید. القاعده و طالبان برای چه ایجاد شد؟ برلی مقابله با شوروی و بعد ایران. چرا ایران؟ چون دیدند ایران‌ ام‌القری اسلام شده و گفتند به اسم اسلام به جنگ اسلام بروند و بگویند اسلام واقعی این است.

 سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این بعد شد طالبان و داعش ولی مکرو مکرالله الله خیر الماکرین. آنقدر این مطلب روشن شده است که ایران فقط از نظر فرهنگی کار می‌کرد باید میلیارد‌ها خرج می‌کرد و سال‌ها تلاش می‌کرد ولی غرب فهمیده عقلانیت با کیست و حق با کیست. شما مصوبه اخیر کنگره که از دایره وتو رییس جمهور خارج شد را دیدید. خیلی مهم است. آن کشور میلیارد‌ها خرج کرد غلام حلقه به گوش امریکاست ولی سرانجام را دیدید. بعید نیست ۷۰۰ میلیاردش در امریکا ضبط شود.

وی گفت: نمی‌شود حرف از امنیت زد ولی دیگران در ناامنی باشند. نمی‌توان تصور کرد دنیا دنیای برخورداری باشد ولی دیگران دست‌هایشان خالی باشد. متاسفانه مسلمانان در شرایط غیرقابل تصور و درک هستند. در نیجر که معادن اورانیوم فراوان دارد و غرب در حال تاراج آنهاست ولی آب گل آلود است و آب سالم ندارد. این جهان نمی‌تواند اینگونه ادامه دهد و ما پیام آن را می‌شنویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه عبادت بدون خدمت به خلق نیست ولی آن خدمت باید بی‌منت باشد، گفت: ما باید بگونه‌ای رفتار کنیم که ارباب رجوع احساس کند پیش رفیق آمده است. مسئولان خدمتگزار ملت هستند و نباید بخاطر مقامی که منشا قدرتی است، نباید رفتار ناخداپسندانه داشته باشیم. ما در پست‌های مختلفی قرار داریم. اگر همگرایی نداشته باشیم مردم ضربه می‌خورند. امیدوارم به شرایطی برسیم که مردم حداقل دغدعه معیشتی را داشته باشند.

صالحی تاکید کرد: ما در مسئولیت‌هایمان محصول محور باشیم. ببینیم که مسئولیت‌مان درست انجام شده است یا خیر؟ اگر نبود اقتدار ملی ما، اگر پایداری ملت نبود، اگر ارشادات رهبری و هدایت‌های رییس جمهور نبود، برجام خاصل نمی‌شد. بنده عرض می‌کنم ما در برجام توانستیم صنعت هسته‌ای را حفظ کنیم. بسیاری از محدودیت‌ها را برطرف کنیم. مشکل بانک‌های بزرگ مانده که دلایل خود را دارد ولی آرام آرام حل می‌شود. برجام دست بر‌تر ایران در دیپلماسی بود. شاید این تقدیر الهی بود تا جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی نیز به گونه‌ای عمل کند که موجب غبطه دیگران شود.

کد خبر : ۴۱۵۷۸۷