خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های حضور ظریف در مجلس؛

نماینده‌ای که تذکر رییس مجلس را وارد نمی‌داند/ پاسخ ظریف به یک اتهام +تصاویر

پاسخ وزیر امور خارجه کشورمان به سخنان جواد کریمی قدوسی در صحن علنی مجلس، با استقبال نمایندگان روبرو شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، درحالی که سوال نماینده مردم مشهد در مجلس از وزیر امور خارجه کشورمان در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت، واکنش محمدجواد ظریف به یک سخن کریمی قدوسی در مورد صحبت خصوصی سرمدی قائم مقام وزارت خارجه و امیرعبداللیهان معاون سابق ظریف، مجلس را نیم‌خیز کرد.

نماینده‌ای که تذکر رییس مجلس را وارد نمی‌داند!

بر این اساس، پس از آن که کریمی قدوسی به‌جای طرح سوال از ظریف در فرصت ده دقیقه‌ای نخست، اتهام‌‌هایی به مسئولان وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان زد و تذکر رییس جلسه علنی مبنی بر طرح سوال‌ها بجای بیان مسائل دیگر را وارد ندانست.

علی مطهری ابتدا از ظریف درخواست کرد برای پاسخگویی به سوال‌ها پشت تریبون بیاید ولی هنگامی که وزیر خارجه در جایگاه حاضر شد، نایب رییس مجلس از او درخواست کرد دوباره روی صندلی‌اش بنشیند تا نماینده عضو جبهه پایداری مجلس ابتدا سوال‌های خود را تشریح کند.

صحبت خصوصی معاونان ظریف از زبان نماینده جبهه پایداری!

مطهری با تاکید بر این‌که بنابر آیین‌نامه نماینده سوال‌کننده سه‌نوبت و مقام مسئولی که مورد سوال قرار گرفته، دو نوبت فرصت پاسخگویی دارد، از کریمی قدوسی درخواست کرد به صحبت‌های خود ادامه دهد و این نماینده نیز در بخش دیگری از سخنانش اتهام‌هایی علیه قائم‌مقام وزیر امور خارجه مطرح کرد و گفت آقای سرمدی به آقای امیرعبداللهیان می‌گوید ما می‌خواهیم یک «شو» اجرا کنیم تا به منطقه پیغام بدهیم سیاست‌های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می‌شود.

در ادامه هنگامی که ظریف برای پاسخگویی پشت تریبون مجلس رفت، با عصبانیت نسبت به این اتهام‌ها واکنش نشان داد که این مسئله با تایید نمایندگان همراه شد.

ظریف در پاسخ به کریمی قدوسی گفت: صحبت خصوصی آقای سرمدی و آقای امیرعبداللهیان را چه کسی شنیده است؟ به شما اجازه نمی‌دهم دروغ بگویید و به اعضای وزارت خارجه تهمت بزنید. شما چگونه به خود جرات می‌دهید دروغ بگویید. برای منافع کوتاه‌نظرانه، وجهه نظام را خدشه‌دار نکنید.

بر این اساس، نمایندگان حاضر در صحنت علنی مجلس با پایان هر یک از جمله‌های ظریف، در تایید این صحبت‌ها فریاد «احسنت» سرداده و در پایان سخنان ظریف نیز با حضور در محل روبروی جایگاه هیات‌رییسه ضمن تشکر از مواضع صریح و شجاعانه وزیر امور خارجه، با او مصافحه کرده و دست دادند.

ظریف در مجلسظریف در مجلسظریف در مجلسظریف در مجلس

کد خبر : ۴۱۵۸۳۷